Eikö kampaajille opeteta hiuslaaduista mitään?
Kävinpä taas kerran surkeuttamassa itseäni kampaajalla.
Minulla ohuet, lentävät, kuivat hiukset. No, kampuri leikkasi tasaten latvat ja alkoi föönaamaan senjälkeen. Hiukset, nuo ohuet, lentelivät siinä pöllytyksessä sinne tänne, ja ratisivat kuivuuttaan.
Eikö mitä, kampaaja alkoi suihkuttamaan lakkaa päälle ja hiukset sähköistyivät entisestään. Sitä kuivaa kuontaloa yritti sitten kaapia asettumaan. Eihän se onnistunut tietystikkään.
Silloin sanoin, että antaa olla, pitää mennä, kun päänahkakin jo kutisi lakan paljoudesta.
Kotona ensinmäiseksi suihkun alle ja sen jälkeen hiuksiin jätettävää öljyä. Voila'. Hiuksista tuli taipuisat ja käsiteltävät ja paksumman oloiset. Tämän olisi alansa ammattilaisenkin luullut tajuavan, eikä lisätä kuivattavaa lakkaa.
Taitaapi taas vierähtää aikaa ennenkuin seuraavan kerran uskallan kokeilla tämän ammattikunnan taitoja.
Kommentit (16)
Kyllä mulle on ainakin monikin kampaaja selittänyt mulle mun hiuslaadusta, jokaisella on toki ollut hieman eri käsitys siitä mikä se on :D
Itsellä pitkä, paksu, karhea ja pörröinen luonnonkihara. Vasta viime kerralla sattui kohdalle kampaaja, joka ei ensin kastellut latvojen tasausta varten kuontaloa läpimäräksi ja sitten tohottanut föönillä sen näköiseksi, kuin joku metsäläinen olisi nuolaissut pistorasiaa. Onpa sattunut vastaan sellainenkin pitkän linjan ammattilainen, joka koko leikkuun ajan voivotteli, että onpa kamalan huonosti hoidettu tukka, kun on tyvestä asti aivan kuiva ja pörröttävä. Itku meinasi tulla, kun suureen ääneen moitti ja motkotti, eikä kesken leikkuunkaan voinut lähteä. Tästä tukasta ei saa sileää ja kiiltävää millään tököteillä, mutta oikealla hoidolla suht hallittavan ja tasaisen kiharan.
Menin kerran kampaajalle ajatuksena hemmottelu. Tarkoituksena väri, leikkaus ja meikki. Värin lopputulos oli huono ja laikukas. Hän päätti kuivailla hiuksiani föönillä. Hiukseni ovat kuivat ja kiharat. Lopputulema oli afro. Tämä kampaaja kun pörrötteli toisella kädellään hiuksiani föönätessä. Siinä sitten ihmetteli ymmällään onko tämä normaalia hiuksilleni. No onhan se normaalia jos et tiedä yhtään mitä teet! Kaiken kukkuraksi ei edes jaksanut föönätä hiuksiani kuiviksi ja alkoi suoristamaan niitä vielä puolimärkinä. Hiukset vaan ritisi.
Meikin aika. Ei mennyt sekään sen paremmin. Kirkkaan vihreää luomiväriä sudittu sillain vanhan ajan tyyliin ilman häivytystä ja kulmat piirretty suoraksi ohueksi viivaksi. Siis oikeasti. Ei myötäillyt omia kulmakarvojani ollenkaan ja piirsi viivan keskelle karvojani. Kun näin itseni peilistä en tiennyt itkeäkö vai nauraa. Päässä linnunpesä ja naama kuin pellellä.
Mä en usko että kukaan olis oikeasti noin tyhmä kuin ap esittää olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran kampaajalle ajatuksena hemmottelu. Tarkoituksena väri, leikkaus ja meikki. Värin lopputulos oli huono ja laikukas. Hän päätti kuivailla hiuksiani föönillä. Hiukseni ovat kuivat ja kiharat. Lopputulema oli afro. Tämä kampaaja kun pörrötteli toisella kädellään hiuksiani föönätessä. Siinä sitten ihmetteli ymmällään onko tämä normaalia hiuksilleni. No onhan se normaalia jos et tiedä yhtään mitä teet! Kaiken kukkuraksi ei edes jaksanut föönätä hiuksiani kuiviksi ja alkoi suoristamaan niitä vielä puolimärkinä. Hiukset vaan ritisi.
Meikin aika. Ei mennyt sekään sen paremmin. Kirkkaan vihreää luomiväriä sudittu sillain vanhan ajan tyyliin ilman häivytystä ja kulmat piirretty suoraksi ohueksi viivaksi. Siis oikeasti. Ei myötäillyt omia kulmakarvojani ollenkaan ja piirsi viivan keskelle karvojani. Kun näin itseni peilistä en tiennyt itkeäkö vai nauraa. Päässä linnunpesä ja naama kuin pellellä.
Koulutus ei takaa ammattitaitoa. Tunari pysyy tunarina.
Silloin kun vielä kävin leikkauttamassa hiukseni kampaajalla, kävi aina sama juttu: liikaa kerrostettu puolipitkä malli, ihan kuin muuta ei voisi tehdä. Kerrostus tuo sitä "tuuheutta, voluumia ja rakennetta" vain siinä tapauksessa, että hiuslaatu on jo ennestään runsas/paksu/taipuisa. Minun hiuslaatuni on aivan suora, vetelän pehmeä ja todella hento (oikeasti monilla pikkulapsillakin on jämäkämpi tukka). Kerrostus saa hiukseni näyttämään vain surkealta, siitä ei ole mitään hyötyä.
Olenkin leikannut hiukseni ihan itse viimeiset 7 vuotta ja kas, olen ollut tyytyväisempi kuin koskaan kampaajan jäljiltä.
Siis en ole ap, mutta miten hän tässä on tyhmä? Voisitko hieman avata tätä lausumaasi?
Asiakas on siis siinä vaiheessa tyhmä, kun huomaa ettei koko sessiosta tule yhtään mitään? jep jep
Heti kun valmistutaan ollaan laittamassa omaa kampaamoa, kun se on niin makeeta, mutta kiinnitetään enemmän huomiota sisustukseen, kuin oman ammattitaidon edistämiseen. Vuokratuoli-yrittäjisyyshän ei kelpaa näille toim.joht. kampaajille.
Monella eri sektorilla. Itse ostan yhä useammin ulkomaisia tuotteita
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä kävin leikkauttamassa hiukseni kampaajalla, kävi aina sama juttu: liikaa kerrostettu puolipitkä malli, ihan kuin muuta ei voisi tehdä. Kerrostus tuo sitä "tuuheutta, voluumia ja rakennetta" vain siinä tapauksessa, että hiuslaatu on jo ennestään runsas/paksu/taipuisa. Minun hiuslaatuni on aivan suora, vetelän pehmeä ja todella hento (oikeasti monilla pikkulapsillakin on jämäkämpi tukka). Kerrostus saa hiukseni näyttämään vain surkealta, siitä ei ole mitään hyötyä.
Olenkin leikannut hiukseni ihan itse viimeiset 7 vuotta ja kas, olen ollut tyytyväisempi kuin koskaan kampaajan jäljiltä.
Kuvailit just mun hiukset. Kerro ihmeessä leikkausvinkkejä, mä vihaan kampaajalla käyntiä ja nyt ois taas ihan pakko mennä leikkauttamaan. Jos sitten vaikka seuraavalla kerralla uskaltaisi kokeilla itse.
Varsinkin luonnonkiharan tukan käsittely on monelle kampaajalle täysi mysteeri. Kuulin vasta nykyiseltä kampaajaltani, että tukkaani ei saisi käyttää ohennussaksia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit just mun hiukset. Kerro ihmeessä leikkausvinkkejä, mä vihaan kampaajalla käyntiä ja nyt ois taas ihan pakko mennä leikkauttamaan. Jos sitten vaikka seuraavalla kerralla uskaltaisi kokeilla itse.
Olen itseoppinut mm. katsomalla tuhottoman paljon Youtube-videoita, niin diy-leikkauksia kuin ammattilaisvideoita. Vähitellen olen päätynyt siihen tekniikkaan miten nyt hiukseni leikkaan. Googlaa blunt cut, point cut, undercut, over direction.
Tätä nykyä pidän kaulamittaista polkkaa, ihan vähäsen eteenpäin pitenevää, hieman rikottua. Käytän trimmaussaksia (maksoivat joskus noin 50 euroa) sekä tiheä/harva-kampaa. Kampaan hiuksia huolellisesti joka vaiheessa. Leikkaan puhtaat pestyt hiukset pituuteen noin 80% kuivana (viileän tuntuisina), viimeistelen kokonaan kuivana.
Keskijakaus. Sitten jaan hiukset etu- ja takaosaan korvien takaa. Kerään takaosan aivan alas niskaan ponnarille, jonka sitten liutan vielä alaspäin samalla painaen leukaa hieman alaspäin ja leikkaan lenkin alapuolelta, suoraan poikki, ihossa kiinni.
Sitten ponnari pois, tasaan mitan leikaten ihossa kiinni, sitten yhdistän etuosat takaosaan, sivu kerrallaan. Sitten käyn koko "helman" läpi, rikon ja pehmennän linjan (kevyt point cut).
Joskus tämä riittää, mutta jos takana tuntuu olevan liikaa massaa, helppo tapa tehdä kevyt pieni kerrostus lähinnä hiusten pääli- ja takaosaan on kammata kaikki hiukset huolellisesti ponnarille taakse, noin korvien korkeudelle siihen luukuhmun kohdalle, vetää tuo poninhäntä suoraksi taaksepäin ja leikata (pienesti saksen kärjillä napsien) se aivan enin "yli" tuleva kärki pois.
Onnea kokeiluun, jos siihen päädyt! Kun vaan tottuu, hiustenleikkuu on kivaa. Omaa päänmuotoa ja hiusta oppii ymmärtämään ja kokeilun kautta selviää, mikä toimii ja mikä ei. Varaa aikaa, leikkaa harkitusti ja välillä heiluttele päätä ja tarkkaile miten tukka liikkuu.
Mulla on luonnonkihara, joka on luontaisesti kuiva. Kampaaja kasteli sen ja veti suoraksi, ja leikkasi. Vielä föönasi ja suoristi lopuksi. Se näytti oklta tietysti suorana, kun malli oli suoralle tukalle. Kun pesin sen ja se palasi normaaliin pituuteen, se näytti karvalakilta, joka sojotti korvilta ulos päin.
Itku meinasi tulla. Hän vielä mainosti, miten on kampaajamestari.
Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kampaajat aina föönaavat mun polkkapituisen paksun kiharan tukan, jolloin tulos on järkyttävän tätimäinen pallokampaus. Aasialainen mieskampaaja kerran käytti suoristusrautaa ja olin positiivisesti yllättynyt, itsekin vähän suoristelen aina hiuksiani.
tänään myös kampaajalla. Mikään mitä toivoin ei mennyt perille.
Halusin että leikataan 5 cm. Näytin vielä mitan. Leikattiin n. 2cm (näin lattialla leikatut latvat). Halusin tummat hiukset. Näytin vielä väripaletista. Sain ehkä yhden asteen tummemmat villasukan värisiin hiuksiini.
Raivostuttaa. turha sanoa mitään enää siinä vaiheessa, kun esitellään lopputulosta. Jos ei mennyt perille aiemminkaan, tuskin menee myöhemminkään.