Narauttaisitko luvattoman airbnb-tyylisen toiminnan naapurissa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Kauhea riita täällä... No naapuri kyllä vaikuttaisi vuokraavan koko kämpän ja lähtee itse aina pois siksi aikaa. En tiedä maksaako veroja mutta tässä on kyllä sellainen toiminta kielletty kaikin puolin.
Ap
Ehkä kannattaa katsoa ko. vuokrausportaalista, onko tuo asunto siellä. Entä jos asukas ilman rahaa lainaa välillä asuntoaan tutuille? Se ei tietääkseni ole kiellettyä.
Ettet siis huutele ilman faktatietoa. Ilman ko. sivustoa et pysty näyttämään onko vuokrausta tapahtunut. Tuskin naapurisi sinulle rahavirtaa näyttää tililtään tms.
Eniten hämmästelen taas, miten jollain on haluja kytätä muiden tekemisiä. Jos ei meluhaittaa ole, niin olkoon.
Narauttaisin ja narautinkin.
Asumme kerrostalossa ja naapuri (vuokralainen) vuokrasi asuntoaan eteenpäin airbnb'n kautta. Vuokrasopimuksessa oli pykälä ettei saa vuokrata eteenpäin. En olisi ehkä vielä tästä syystä narauttanut mutta siitä kylläkin että tämä vatipää sopi aina vuokralaisen kanssa että "avaimet saa noukkia tuosta taloyhtiön pihalla olevan kukkaruukun alta olevasta kolosesta". Iloisesti kertoi tätä meille naapureille kun sanoi ettei jaksa aina olla avaimia antamassa. Eli piti sitten avainnippua jolla pääsee myös taloyhtiön rappuun ja varastotiloihin pihalla ilman mitään vartiointia odottelemassa vuokraajaa. Joo ei.
Suuttui aika pahasti kun tällainen toiminta häneltä kiellettiin sekä taloyhtiön puolelta että vuokranantajalta. Sai vain varoituksen mutta lähti 2kk sisällä pois raivoa puhisten että "onhan se nyt ihmeellistä miten tavallista ihmistä rajoitetaan näin, ei kai nyt kukaan täysjärkinen varasta avaimia ja lähde tekemään niillä tihutöitä". Jaa-a. Ehkä täysjärkisempi ei säilyttäisi keskellä isoa kaupunkia sijaitsevan asunnon avaimia pihalla kukkaruukun (pienen...) alla.
Vierailija kirjoitti:
Narauttaisin ja narautinkin.
Asumme kerrostalossa ja naapuri (vuokralainen) vuokrasi asuntoaan eteenpäin airbnb'n kautta. Vuokrasopimuksessa oli pykälä ettei saa vuokrata eteenpäin. En olisi ehkä vielä tästä syystä narauttanut mutta siitä kylläkin että tämä vatipää sopi aina vuokralaisen kanssa että "avaimet saa noukkia tuosta taloyhtiön pihalla olevan kukkaruukun alta olevasta kolosesta". Iloisesti kertoi tätä meille naapureille kun sanoi ettei jaksa aina olla avaimia antamassa. Eli piti sitten avainnippua jolla pääsee myös taloyhtiön rappuun ja varastotiloihin pihalla ilman mitään vartiointia odottelemassa vuokraajaa. Joo ei.
Suuttui aika pahasti kun tällainen toiminta häneltä kiellettiin sekä taloyhtiön puolelta että vuokranantajalta. Sai vain varoituksen mutta lähti 2kk sisällä pois raivoa puhisten että "onhan se nyt ihmeellistä miten tavallista ihmistä rajoitetaan näin, ei kai nyt kukaan täysjärkinen varasta avaimia ja lähde tekemään niillä tihutöitä". Jaa-a. Ehkä täysjärkisempi ei säilyttäisi keskellä isoa kaupunkia sijaitsevan asunnon avaimia pihalla kukkaruukun (pienen...) alla.
Eli sulla oli näyttää että sivustolla oli tuo asunto ja siellä ilmoitettu avainten luovutuspaikka (säilytyspaikka)?
Itse en lähtisi ilman kirjallista todistetta tekemään mitään, pahimmillaan voi saada itse kuraa niskaan.
Avainten säilytystä ulkona ei ole kielletty. Ainoastaan pitää korvata kadonneet avaimet ja sarjoitukset. Mutta ei tuota säilytystä oo kielletty.
Vuokralainen saa alivuokrata vuokra-asunnostaan alle 50 % ilman vuokranantajan lupaa. Tällöin hänen tulee myös itse asua asunnossa. Jos asuu itse muualla esim. kesäloman ajan pitää olla lupa vuokranantajalta. Asunnon TAI sen osan hallinnan siirto ilman lupaa on peruste vuokrasopimuksen purkamiselle.
Miksi tuntuu että menee alivuokraus ja jälleenvuokraus ihmisillä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen saa alivuokrata vuokra-asunnostaan alle 50 % ilman vuokranantajan lupaa. Tällöin hänen tulee myös itse asua asunnossa. Jos asuu itse muualla esim. kesäloman ajan pitää olla lupa vuokranantajalta. Asunnon TAI sen osan hallinnan siirto ilman lupaa on peruste vuokrasopimuksen purkamiselle.
Miksi tuntuu että menee alivuokraus ja jälleenvuokraus ihmisillä sekaisin.
Niin, eikö alivuokraus tarkoita sitä, että joku muuttaa asuntoon kirjoille siis vakituisesti asumaan ja siitä tehdään sopimus. Tuo airbnb-toiminta tuskin on sitä että muutetaan kirjoille ja tehdään sopimus ja maksetaan vesimaksu?
Airbnb-toiminta on jälleenvuokrausta, majoitusta taloudellisen hyödyn saamiseksi, ei alivuokrausta oli kyse sitten petipaikasta tai ei.
Jos kyseessä on täysin airbnb vuokraukseen laitettu asunto, ts. siinä ei asu kukaan vakituisesti, niin todellakin ilmoittaisin verottajalle ainakin. Ja jos omistaisin itse naapurissa asunnon jossa asuisin, niin kysyisin taloyhtiön hallitukselta kantaa tähän asiaan, niin että järjestyssääntöjä voisi ehkä muuttaa kieltämään ko. turistikämppätoiminta.
Eiköhän tämä ole ihan vuokrasopimuksesta kiinni, varmaan näin kunnalla tms. vuokralla asuessa.