Ärsyttää, miksi en saa vedettyä yhtäkään leukaa?
Minua ärsyttää tämä :D Olen hyvässä kunnossa, liikunnallinen, normaalipainoinen terve nainen. En ole koskaan saanut yhtäkään leukaa vedettyä. Siis en vaikka olen yrittänyt harjoitella, kuminauhan avulla, roikkumista, negatiivisia, ym. Se ei vaan mene se loppu. Pääsen suunnilleen niin että kädet on 90 asteen kulmassa, mutta siitä ei vaan mene enää ylemmäs. Miten tämä voi olla näin vaikeaa?
Kommentit (34)
Naisille se vain on vaikeampaa johtuen ruumiinrakenteesta.
Kuten normaalit punnerruksetkin.
Vaimoni kävi muorempana säännöllisesti kuntosalilla, toimi aerobic-ohjaajana jne.
Mutta ei kyennyt normaaleihin punnerruksiin eikä leuanvetoihin.
Minä en harrasta varsinaista kuntoilua enää, joskin työni on ajoittain fyysistä.
Muutama leuanveto menee ja 30 punnerrusta.
0len46v, 173cm 89kg, en atleetti, vaan plösöpötsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva nainen saa ensimmäistäkään mutta olet hyvässä alussa. Treenaa sitkeästi käsivarsia ja yläselkää niin ennemmin tai myöhemmin onnistuu. Paljon rautaa tankoon ja lyhyttä sarjaa eli maksimivoiman hakemista.
Leuanveto on kuin miljoonan tienaaminen. Eka on se vaikein mutta kun sen saa kasaan niin toinen on jo paljon helpompi.
Jatkan.
Onko toi n. 90-astetta myötä- vai vastaotteella? Suunnilleen tuohon pääsee käsivarsilla mutta etenkin myötäotteella se loppuosa vaatii enemmän yläselkää. Visualisoi liike niin että et vedä itseäsi ylös vaan tangon itseäsi kohti.
Jos teet esim. vetoja taljalla niin pidä tarkka huoli siitä että vedät tosiaankin selällä (kyynerpäät sivulla, lapaluut liikkuvat ’sisään’). Sama taljasoudussa. Vedä ensin hartiat taakse ja sitten kyynerpäät johtavat vetoa niin saat rasituksen yläselkään.
Leuat ovat raskaita naisille mutta se tarkoittaa että pitää vaan treenata kovempaa. Maksimivoima on se mitä pitää hakea. Kevyillä painoilla rimpuilu ei tässä auta.
Tsemppiä!
Se on vastaotteella tuo n. 90 astetta. Uskon että en myöskään "osaa" käyttää selkälihaksia tarpeeksi tuossa vedossa. Täytyykin kokeilla visualisoida sitä niin, että kuvittelen vetäväni itseäni kohti sitä tankoa enkä ylös päin. Kiitti vinkeistä :)
t.ap
Kokeile siirtyä myötäotteeseen. Alkuun homma hankaloituu, koska hauiksia voi käyttää vähemmän apuna, mutta hyöty on siinä, että pitkän päälle opit myötäotteella paremmin juurikin aktivoimaan ne yläselän lihakset, joilla suurin osa työstä pitäisi tehtdä, kun et voi "huijata" niin paljon käsilihaksilla. Itse tein vuosien junnauksen jälkeen tuon muutoksen ja eilen vedin ensimmäiset myötäoteleukani ilman avustusta. Tästä tää lähtee :). Ja perussyy tosiaan on se, että naisilla yläkropan ja alakropan voimasuhteet ovat pahemmin epätasapainossa kuin miehillä (jotain geneettisiä poikkeusyksilöitä lukuunottamatta).
Hmm, no pitääpä testata tuota myötäotetta, ottaa sitäkin enemmän. Muutenkin tosiaan se selkälihasten aktivointi ja hyödyntäminen tässä mun tapauksessa olis tärkeää, kun tuntuu että lähes pelkillä käsillä yritän vedellä.
t.ap
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Naisille se vain on vaikeampaa johtuen ruumiinrakenteesta.
Kuten normaalit punnerruksetkin.Vaimoni kävi muorempana säännöllisesti kuntosalilla, toimi aerobic-ohjaajana jne.
Mutta ei kyennyt normaaleihin punnerruksiin eikä leuanvetoihin.
Minä en harrasta varsinaista kuntoilua enää, joskin työni on ajoittain fyysistä.
Muutama leuanveto menee ja 30 punnerrusta.
0len46v, 173cm 89kg, en atleetti, vaan plösöpötsi.
No ethän sinä nyt mikään plösöpötsi voi olla, jos muutama leuanveto ja 30 punnerrusta menee :) Tai kai sitä pötsiä voi olla, mutta siellä alla on oltava kyllä ihan kohtuullinen lihasmassa.
t.ap
Minä oon treenannut 10v ajan enkä vieläkään saa yhtään leukaa omalla painolla, vaikka teen avustettuja usein ja lisäksi ylätaljaa. En tajua miksi mun voimatasot ovat näin surkeat
Minä olen käynyt kuntosalilla useamman vuoden kolmesti viikossa, ja olen treenannut aktiivisesti käsilihaksia, selkää, yläselkää, vatsoja jne. Olen naiseksi lihaksikas (kuitenkin normaalipainoinen), ja painot, joilla treenaan on nykyään kohtalaisen isoja (naiseksi). En silti saa vedettyä yhtään leukaa.
Oon miettiny ihan samaa. Todella ärsyttävää. Mietin jopa että onko minussa jokin rakenteellinen vika kun ei vaan millään pysty siihen yhteen leukaan.
Eki-Herra 46 vuotta kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, ettei leuanveto ole mikään kansalaisen perustuslaillinen velvollisuus.
Minä jaksoin kouluaikoina yhden "leuan", mutta hieman vanhennuttuani en ole enää jaksanut niin montaa.
et sinä ole vielä vanha.
jos et nyt jaksa vetää, sinulle on kertynyt vain lisää painoa.
rupea harjottelemaan niin menee vaikka 10.
Minä tiedän,viittaa, ainoa mikä auttaa leuanvetoon on peppu-seksi.. Uskokaa pois, kun harrastat peppu-seksiä vähän ennen leuanvetoa lupaan että 10 leukaa onnistuu ihan helpolla, varsinkin jos harrastat sitä minun kanssani..
En mäkään saa yhtäkään leukaa, vaikka yläkroppa on tosi timmi ja hauiksetkin näkyvät. Ei oo helppoo.
Eikös leukojen kasvattaminen ole enemmän sitä nykypäivää.
Leuanveto kertoo enemmän kehotyypistä kuin voimasta. Pituus ja paino tietenkin tekevät leuanvedosta vaikeaa. Jopa jo se, että on lihaksikkuuden myötä painava voi tehdä leuanvedot vaikeaksi.
Leuanvedon raskaus kasvaa exponentiaalisesti painon ja käsien pituuden mukaan. Tarvittava "vipuvarsi"-voima on tietenkin suurempi kun kädet pitempiä. Pitkällä enemmän painoa jo luiden takia vaikka olisi yhtä voimakas kuin lyhyempi. Jos lihaksikas, lihakset joita ei käytä leuanvedossa ovat kaikki turhana painonan. Tämä on yksi niistä liikkkeistä jotka suosii erityisen hyvin lyhyitä ja kevyitä ihmisiä ja siksi huono mittari voimasta. Vähän sama kuin korkeushypyllä mitattaisiin jalkojen voimaa, tietenkin pitkälle on helpompaa.
Pitää olla kevyt että pystyy vetää leukoja.
Tota käsien pituutta ja vipuvoimaa kans miettiny , mulla on syliväli n 190cm (ja pituus 185cm). Koskaan ei muutamaa leukaa enempää mennyt kevyempänä eli nuorempanakaan. Olisko joskus puolentusinaa saanu kun mökillä innostui vähän treenaamaan ja oli hyvä paikka missä vetää leukoja.
Ja noi pari juusto sämpylää kahvin kanssa ei auta yhtään ...luulen
No kuntoportaat sujuu paremmin
t. m50
Kokeile siirtyä myötäotteeseen. Alkuun homma hankaloituu, koska hauiksia voi käyttää vähemmän apuna, mutta hyöty on siinä, että pitkän päälle opit myötäotteella paremmin juurikin aktivoimaan ne yläselän lihakset, joilla suurin osa työstä pitäisi tehtdä, kun et voi "huijata" niin paljon käsilihaksilla. Itse tein vuosien junnauksen jälkeen tuon muutoksen ja eilen vedin ensimmäiset myötäoteleukani ilman avustusta. Tästä tää lähtee :). Ja perussyy tosiaan on se, että naisilla yläkropan ja alakropan voimasuhteet ovat pahemmin epätasapainossa kuin miehillä (jotain geneettisiä poikkeusyksilöitä lukuunottamatta).