Ärsyttää, miksi en saa vedettyä yhtäkään leukaa?
Minua ärsyttää tämä :D Olen hyvässä kunnossa, liikunnallinen, normaalipainoinen terve nainen. En ole koskaan saanut yhtäkään leukaa vedettyä. Siis en vaikka olen yrittänyt harjoitella, kuminauhan avulla, roikkumista, negatiivisia, ym. Se ei vaan mene se loppu. Pääsen suunnilleen niin että kädet on 90 asteen kulmassa, mutta siitä ei vaan mene enää ylemmäs. Miten tämä voi olla näin vaikeaa?
Kommentit (34)
Itse olen sitä mieltä, ettei leuanveto ole mikään kansalaisen perustuslaillinen velvollisuus.
Minä jaksoin kouluaikoina yhden "leuan", mutta hieman vanhennuttuani en ole enää jaksanut niin montaa.
Vierailija kirjoitti:
koska pylly
No niinpä tietysti, miksi en heti tajunnut tätä.
t.ap
Suurin osa naisista, vaikka olisivat kuinka liikunnallisia, eivät saa vedettyä yhtään leukaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista, vaikka olisivat kuinka liikunnallisia, eivät saa vedettyä yhtään leukaa.
Miksi ei? En ymmärrä, onko se kiinni kuitenkin loppupeleissä voimasta? Olen kuvitellut että leuanveto olisi enemmänkin tekniikkalaji.
t.ap
Aika harva nainen saa ensimmäistäkään mutta olet hyvässä alussa. Treenaa sitkeästi käsivarsia ja yläselkää niin ennemmin tai myöhemmin onnistuu. Paljon rautaa tankoon ja lyhyttä sarjaa eli maksimivoiman hakemista.
Leuanveto on kuin miljoonan tienaaminen. Eka on se vaikein mutta kun sen saa kasaan niin toinen on jo paljon helpompi.
10x normaalia punnerrusta
10x leveän otteen punnerrusta
10x timantti/kolmio/kapean otteen punnerrusta
10x hyppy/läpsy punnerrusta
noin 1 minuutin seinää vasten käsin seisonta
2min taukoo
x3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? En ymmärrä, onko se kiinni kuitenkin loppupeleissä voimasta? Olen kuvitellut että leuanveto olisi enemmänkin tekniikkalaji.
t.ap
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508
Ei se mahdotonta ole siis oppia, mutta naisilla yläkropan voimatasot ovat suhteellisesti heikommat kuin miehillä.
Sinulla ei ole käsissä tarpeeksi voimaa. Suosittelen hankkimaan käsipainot ja tekemään nostoja. Tai kahvakuulat. Meillä oli jo peruskoulussa vaatimuksena että piti tehdä x määrä punnerruksia, x määrä leuanvetoja ja x määrä vatsarutistuksia jotta pääsi kuntotestistä läpi. Muuten sen joutu suorittamaan uudelleen niin kauan kunnes sen läpäisi tai sai hylätyn.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole käsissä tarpeeksi voimaa. Suosittelen hankkimaan käsipainot ja tekemään nostoja. Tai kahvakuulat. Meillä oli jo peruskoulussa vaatimuksena että piti tehdä x määrä punnerruksia, x määrä leuanvetoja ja x määrä vatsarutistuksia jotta pääsi kuntotestistä läpi. Muuten sen joutu suorittamaan uudelleen niin kauan kunnes sen läpäisi tai sai hylätyn.
Meillä oli kyllä kuntotestejä myös koulussa, mutta ei ollut mitään pakkoa suorittaa tiettyä määrää liikkeitä. Aika kova meininki :) Minusta on kuitenkin "hassua", että harrastan mm. boulderointia/kiipeilyä, joten kuvittelin että minulla olisi käsissä/selässä ihan hyvin voimaa. Mutta ei kuitenkaan sitten tarpeeksi, kun ei mene edes se yksi leuka. Kyllä mä vielä joku päivä sen saan.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Aika harva nainen saa ensimmäistäkään mutta olet hyvässä alussa. Treenaa sitkeästi käsivarsia ja yläselkää niin ennemmin tai myöhemmin onnistuu. Paljon rautaa tankoon ja lyhyttä sarjaa eli maksimivoiman hakemista.
Leuanveto on kuin miljoonan tienaaminen. Eka on se vaikein mutta kun sen saa kasaan niin toinen on jo paljon helpompi.
Jatkan.
Onko toi n. 90-astetta myötä- vai vastaotteella? Suunnilleen tuohon pääsee käsivarsilla mutta etenkin myötäotteella se loppuosa vaatii enemmän yläselkää. Visualisoi liike niin että et vedä itseäsi ylös vaan tangon itseäsi kohti.
Jos teet esim. vetoja taljalla niin pidä tarkka huoli siitä että vedät tosiaankin selällä (kyynerpäät sivulla, lapaluut liikkuvat ’sisään’). Sama taljasoudussa. Vedä ensin hartiat taakse ja sitten kyynerpäät johtavat vetoa niin saat rasituksen yläselkään.
Leuat ovat raskaita naisille mutta se tarkoittaa että pitää vaan treenata kovempaa. Maksimivoima on se mitä pitää hakea. Kevyillä painoilla rimpuilu ei tässä auta.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan.
Onko toi n. 90-astetta myötä- vai vastaotteella? Suunnilleen tuohon pääsee käsivarsilla mutta etenkin myötäotteella se loppuosa vaatii enemmän yläselkää. Visualisoi liike niin että et vedä itseäsi ylös vaan tangon itseäsi kohti.
Jos teet esim. vetoja taljalla niin pidä tarkka huoli siitä että vedät tosiaankin selällä (kyynerpäät sivulla, lapaluut liikkuvat ’sisään’). Sama taljasoudussa. Vedä ensin hartiat taakse ja sitten kyynerpäät johtavat vetoa niin saat rasituksen yläselkään.
Leuat ovat raskaita naisille mutta se tarkoittaa että pitää vaan treenata kovempaa. Maksimivoima on se mitä pitää hakea. Kevyillä painoilla rimpuilu ei tässä auta.
Tsemppiä!
Se on vastaotteella tuo n. 90 astetta. Uskon että en myöskään "osaa" käyttää selkälihaksia tarpeeksi tuossa vedossa. Täytyykin kokeilla visualisoida sitä niin, että kuvittelen vetäväni itseäni kohti sitä tankoa enkä ylös päin. Kiitti vinkeistä :)
t.ap
Kun aloitin, en saanut yhtään leukaa. Vuoden jälkeen meni kymmenen ja kahden jälkeen parhaimmillaan 16. Ihmettelen saamiasi neuvoja. Minä harjoittelin ensin vetämällä etutaljaa, joka on aika samanlainen liike kuin leuanveto.
Ensimmäisen saaminen oli aika hankalaa, koska en osannut tekniikkaa. Sitten kun sen oivalsi, tulokset nousivat melko nopeasti verrattuna voimatasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan.
Tsemppiä!
Se on vastaotteella tuo n. 90 astetta. Uskon että en myöskään "osaa" käyttää selkälihaksia tarpeeksi tuossa vedossa. Täytyykin kokeilla visualisoida sitä niin, että kuvittelen vetäväni itseäni kohti sitä tankoa enkä ylös päin. Kiitti vinkeistä :)
t.ap
Tuo on mahdollista. Pitää löytää ja aktivoida ne oikeat lihakset. Kokeile ihan istualtaan tai seisten että laita kädet eteen niin kuin olisit siinä 90 asteen kulmassa. Selkä on enemmän tai vähemmän köyryssä. Jos kätesi ovat tarpeeksi leveällä niin vain sillä että suoristat selkäsi, vedät kyynerpäitä kevyesti taakse ja nostat katsetta ylöspäin saat tuntumaa niihin selkälihaksiin joilla nostat itsesi loppuun.
Kun sanoit, että harjoittelit kuminauhan kanssa, niin meinasitko sitä yleistä heilumista kuminauhan kanssa, jota suurin osa naisista harrastaa (tehdään suunnilleen kaikkea mahdollista mitä keksitään sen nauhan kanssa), vai kuminauhan kanssa tehtyjä kevennettyjä leuanvetoja?
Ylen juttu aiheesta, naisnäkökulmaa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/08/18/nakokulma-leuanvetohaaste-lahj…
Vierailija kirjoitti:
Kun sanoit, että harjoittelit kuminauhan kanssa, niin meinasitko sitä yleistä heilumista kuminauhan kanssa, jota suurin osa naisista harrastaa (tehdään suunnilleen kaikkea mahdollista mitä keksitään sen nauhan kanssa), vai kuminauhan kanssa tehtyjä kevennettyjä leuanvetoja?
Ihan tarkoitin että kuminauhaa käytin apuna keventämään oman kehonpainon vastusta leukoja vetäessä.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sen takia kysyn, koska tuo on todennäköisesti selvästi paras tapa harjoitella kyseistä liikettä, jos siihen ei vielä kykene ja tuolla menetelmällä leuanveto on kyllä täysin saavutettavissa melkein kaikille normaalipainoisille naisille. Kannattaa hankkia kaupasta eri vahvuuksisia kuminauhoja, joilla kevennät leuanvetoa ja kun kyseinen vahvuus alkaa tuntua helpolta, niin siirryt vain ohuempaan ja vähemmän liikettä helpottavaan kuminauhaan ja tuolla tavalla asteittain vähennät sitä kuinka paljon apua kuminauhasta saat kunnes pystyt tekemään liikkeen ilmankin. Mikäli hyppy kuminauhasta toiseen on liian iso, niin voit käyttää painoja esim repussa sen edeltävän kuminauhavahvuuden kanssa kunnes kykenet hyppäämään seuraavaan.
Minä vedän leukoja sellaisessa leuanvetolaitteessa avittaen asiaa painoilla. En ole koskaan pystynyt vetämään yhtään oikeaa leukaa kuitenkaan. Se ei ilmeisesti ole minulle mahdollista rakenteellisesti vaan, olen todella siro ruumiinrakenteeltani. Toisaalta sirorakenteinen poikani vetelee leukoja vähän väliä, kyllä siinä on joku ero miesten ja naisten kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla homma on vähän eri. He ovat niin kevyitä, että yläkropassa on tarpeeksi voimaa nostaa se oma paino. Aikuiset painavat paljon enemmän, joten he tarvitsevat paljon enemmän voimaa leuanvetoon. Se voima mitä aikuisuudessa saa, ei vaan kunnolla riitä siihen leuanvetoon, vaan yläkroppaa joutuu treenaamaan todella paljon.
Helpoimmin ap onnistuu leuanvedoissa, jos hän pudottaa painoa. Ja tämä siis tietämättä yhtään paljon hän painaa.
koska pylly