Miten OIKEASTI aloitan yliopisto-opinnot itsenäisesti??
Tuntuu että oleb ihan hukassa taas. Lopetin työt 2pvän jälkeen kahvilassa viime viikolla. Nyt ahmin ja oksennnan taas. Helvetti. Miten saisin täytettyä päiväni järkevästi??? Oikeustieteen opinnot.... Ahdistaa taas
Kommentit (72)
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne Avoimen asioita, mutta olen Helsingin yliopiston puolella ja Moodlea käytetään sielläkin. Koska se on internetpohjainen palvelu, uskoisin että aukeaa samalla lailla ihan mistä maasta sen avaakin. Sulla pitää olla yliopiston tunnukset että pääset kirjautumaan sinne.
Moodle-alustahan on sellainen, jossa käydään keskusteluja, jaetaan infoa ja jonne esseet palautetaan. Eli kurssin tärkein resurssi.
Eli aluksi pitää ilmoittautua Avoimeen opiskelijaksi ja saada ne tunnukset.
Äläkä usko noita mollaajia, kyllä Avoimessa opiskelevan on mahdollisuus myöhemmin päästä yliopiston puolelle. Reippaasti vain opiskelemaan!
Kiitos. Moodle on tuttu lukiosta mutta siellä ei koskaan ilmoitrttu kirjallisuutta lukio-aikoina!
Hgin yliopistolla Moodle on kaikilla kursseilla käytössä. Ihan normaalia, että kaikki kurssin tiedot ja tiedonvälitys kulkee sitä kautta.
Ja jos maksat kurssimaksun, kyllä heidän pitää mielestäni tavalla tai toisella varmistaa että voit saada kursiin kirjallisuuden käsiisi.
Jos saat Helsingin yo:n tunnukset, pääset niillä kirjastojen kokoelmahakuun Helkaan. Helkasta voi lukea monet kirjat e-kirjoina. Helsingin yliopiston kirjaston nettisivu on toinen resurssi, jonka kautta pääsee lukemaan vaikka mitä.
Selvitä mihin niillä Avoimen tunnuksilla pääsee ja mitä aineistoja voi käyttää. Näin lukee tunnuksista Avoimen sivuilla (jos siis kyse Helsingistä):
"Miten saan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen kun minulla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia?
Täytä käyttäjätunnushakemus ja lähetä se helpdeskiin sähköpostitse (helpdesk@helsinki.fi). Helpdesk luo tunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen, kun olet saanut viestin, käy ID Point tunnistautumispisteellä todistamassa henkilöllisyytesi. Tämän jälkeen voit soittaa helpdeskiin (02 941 55 555) ja saada salasanan."
Huom! Tuosta saa sen kuvan, että tunnusten saamiseksi sun täytyy käydä Helsingissä.
Kiitos todella paljon! Mutts minun ei tarvitse käydä kasvokkain tunnistautumassa kun on verkkopankkitunnukset?? Ymmärsinkö oikein?
No ei tietenkään tarvitse. Ajattelitko, että jokainen avoimen opiskelija käy siellä tunnistautumassa naamatusten ihan turhan takia, vaikka pankkitunnukset on ja kaikki? Itsekin olen avoimen opiskelija eikä ole koskaan tarvinnut muuta kuin tunnistautua verkkopankkitunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne Avoimen asioita, mutta olen Helsingin yliopiston puolella ja Moodlea käytetään sielläkin. Koska se on internetpohjainen palvelu, uskoisin että aukeaa samalla lailla ihan mistä maasta sen avaakin. Sulla pitää olla yliopiston tunnukset että pääset kirjautumaan sinne.
Moodle-alustahan on sellainen, jossa käydään keskusteluja, jaetaan infoa ja jonne esseet palautetaan. Eli kurssin tärkein resurssi.
Äläkä usko noita mollaajia, kyllä Avoimessa opiskelevan on mahdollisuus myöhemmin päästä yliopiston puolelle. Reippaasti vain opiskelemaan!
Kiitos. Moodle on tuttu lukiosta mutta siellä ei koskaan ilmoitrttu kirjallisuutta lukio-aikoina!
Hgin yliopistolla Moodle on kaikilla kursseilla käytössä. Ihan normaalia, että kaikki kurssin tiedot ja tiedonvälitys kulkee sitä kautta.
Ja jos maksat kurssimaksun, kyllä heidän pitää mielestäni tavalla tai toisella varmistaa että voit saada kursiin kirjallisuuden käsiisi.
Jos saat Helsingin yo:n tunnukset, pääset niillä kirjastojen kokoelmahakuun Helkaan. Helkasta voi lukea monet kirjat e-kirjoina. Helsingin yliopiston kirjaston nettisivu on toinen resurssi, jonka kautta pääsee lukemaan vaikka mitä.
Selvitä mihin niillä Avoimen tunnuksilla pääsee ja mitä aineistoja voi käyttää. Näin lukee tunnuksista Avoimen sivuilla (jos siis kyse Helsingistä):
"Miten saan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen kun minulla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia?
Täytä käyttäjätunnushakemus ja lähetä se helpdeskiin sähköpostitse (helpdesk@helsinki.fi). Helpdesk luo tunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen, kun olet saanut viestin, käy ID Point tunnistautumispisteellä todistamassa henkilöllisyytesi. Tämän jälkeen voit soittaa helpdeskiin (02 941 55 555) ja saada salasanan."
Huom! Tuosta saa sen kuvan, että tunnusten saamiseksi sun täytyy käydä Helsingissä.
Kiitos todella paljon! Mutts minun ei tarvitse käydä kasvokkain tunnistautumassa kun on verkkopankkitunnukset?? Ymmärsinkö oikein?
No ei tietenkään tarvitse. Ajattelitko, että jokainen avoimen opiskelija käy siellä tunnistautumassa naamatusten ihan turhan takia, vaikka pankkitunnukset on ja kaikki? Itsekin olen avoimen opiskelija eikä ole koskaan tarvinnut muuta kuin tunnistautua verkkopankkitunnuksilla.
Ok,kiitos
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok,kiitos
Ole hyvä.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on suomalaiseen pankkiin verkkopankkitunnukset, se käy tunnistukseksi ilman että tarvitsee ravata Suomeen. Luulin ettei sulle ole niitä, ette se on ongelma. Sori, my bad.
Joten eipä huolta.
Luepa sitten tämä sivu:
https://www.helsinki.fi/fi/avoin-yliopisto/opiskelu/opinnoissa-alkuun/h…
Ei herran jumala - onhan tämä provo, onhan? Lakimiehen työ on, ainakin tyypillisimmillään, asioiden hoitamista muiden (ihmisten tai yritysten) puolesta. Käsi sydämellä, jos jo pelkkä avoimeen yliopistoon hakeutuminen on näin vaikeaa, mitkä ovat edellytykset selvitä itse ammatista? Haluaisitko AP:n vastaavan vanhempiesi perinnönjaosta tai riitaisen avioerosi osituksesta?
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt vieläkään ymmärrä ongelmaasi. Jos sinulla on aikaa, nyt vain luet pääsykokeeseen ja sen rinnalla voit suorittaa jonkun avoimen kurssin. Missä ongelma, jos olet jo ottanut avoimen kursseistakin selvää?
Voi jumalaita!!! Ongelma on se, että """parhaimmassa""" tapauksessa maksan melkein 100e kurssista ja moodletunnyksista vain huomatakseni, etten pysty saamaan kurssilla käytrttävää kirjaa käteeni jos siitä ei löydy sähköistä versiota!! Kirjallisuuden löydän vasta moodlests jonka tunnukset saadakseni maksan 100e. Mikä tässä on epäymmärrettövää??
Ihan sama ongelma on muillakin avoimen opiskelijoilla. Miten luulet heidän selviävän? Ja edelleen ihmettelen, mistä löysit kurssin alkamisajankohdan, mutta et mitään tietoa sen sisällöstä ja vaatimuksista. Tuossa linkissä oli vain vanhat päivämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita sillä, että alat ajatella parantumista. Et tule pääsemään opinnoissa puusta pitkään mielenterveysongelman kanssa.
Varmasti pärjään, olen pärjännyt tähänkin asti. Sain lukematta keskinkertaiset paperit lukiosta. Todella pahan ahmimiskierteen aikana. Nyt en edes ahmi niin paljon ja HALUAN opiskella toisin kuin lukiossa. Haluan paremman elintason loppuelämälleni ja päästä kouluun ensi vuonna. Saada oman asunnon suomessa. Solukin kelpaa. Ei kiinnosta, kunhan en vanhemmilleni joudu hetkeksikään. Mutta rn tiedä mistä helkkarista aloittaa??? Ahdistaa kaikki epätietoisuus ja SEN TAKIA ahmin. Liittyy siis sihen etten oikeasti tiedä mistä teoksesra aloittaa valmistautuminen??
Voin kertoa, että lukio-opiskelu ja yliopisto-opiskelu ovat vaativuudessaan hieman eri tasolla, varsinkin tuollaisen vaativan alan opiskelu.
No äläpäs nyt liioittele. Mistään ei oikeastaan voi valmistua niin nopeasti kuin oikiksesta! Suurin osa siellä opiskelevista täysiä tyhjäpäitä. Ei mitään älykästä dialogia. Moni seiskan oppilas pääsee sisään jos jaksaa lukea ja opetella ulkoa.
Asianajaja kirjoitti:
Ei herran jumala - onhan tämä provo, onhan? Lakimiehen työ on, ainakin tyypillisimmillään, asioiden hoitamista muiden (ihmisten tai yritysten) puolesta. Käsi sydämellä, jos jo pelkkä avoimeen yliopistoon hakeutuminen on näin vaikeaa, mitkä ovat edellytykset selvitä itse ammatista? Haluaisitko AP:n vastaavan vanhempiesi perinnönjaosta tai riitaisen avioerosi osituksesta?
Kuulepa, tämä nuori nainen on sairas ja ahdistunut ja ilmeisesti aika yksin kaiken kanssa. Sellaisesa tilanteessa pienetkin asiat, voivat tuntua vaikeilta.
Emme voi tietää miten hyvä ammatti-ihminen hänestäkin voi tulla kunhan saa päänsä kasaan. Dissaaminen ei kannusta ketään yhtään mihinkään hyvään suntaan, joten ellet osaa olla kannustava, ole edes hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja kirjoitti:
Kuulepa, tämä nuori nainen on sairas ja ahdistunut ja ilmeisesti aika yksin kaiken kanssa. Sellaisesa tilanteessa pienetkin asiat, voivat tuntua vaikeilta.
Emme voi tietää miten hyvä ammatti-ihminen hänestäkin voi tulla kunhan saa päänsä kasaan. Dissaaminen ei kannusta ketään yhtään mihinkään hyvään suntaan, joten ellet osaa olla kannustava, ole edes hiljaa.
Avaisitko vähän tarkemmin, mitä tässä tilanteessa auttaisi olla kannustava? Jos on aivan selvää, että nykyisessä tilanteessa rahkeet ei kerta kaikkia riitä siihen, mihin henkilö on pyrkimässä, kannattaisiko vaan innostaa käyttämään (todennäköisesti) vuosia ja pahimmillaan tuhansia euroja (valmennuskurssit, pääsykoekirjat, avoimen kirjat jne.) unelman tavoitteluun? Oikikseen on vaikea päästä, vaikka elämä olisi ihan kasassakin, varsinaisen ammatin harjoittamisesta puhumattakaan. Varsinkin perhe- ja perintöoikeuteen erikoistuneet toimivat hyvin suuren paineen alla ja moni ns. normaalikin ajautuu sen stressin myötä kaltevalle pinnalle. Alkoholismi ja masennus on monelle yksinyrittäjälle ammattitauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja kirjoitti:
Avaisitko vähän tarkemmin, mitä tässä tilanteessa auttaisi olla kannustava? Jos on aivan selvää, että nykyisessä tilanteessa rahkeet ei kerta kaikkia riitä siihen, mihin henkilö on pyrkimässä, kannattaisiko vaan innostaa käyttämään (todennäköisesti) vuosia ja pahimmillaan tuhansia euroja (valmennuskurssit, pääsykoekirjat, avoimen kirjat jne.) unelman tavoitteluun? Oikikseen on vaikea päästä, vaikka elämä olisi ihan kasassakin, varsinaisen ammatin harjoittamisesta puhumattakaan. Varsinkin perhe- ja perintöoikeuteen erikoistuneet toimivat hyvin suuren paineen alla ja moni ns. normaalikin ajautuu sen stressin myötä kaltevalle pinnalle. Alkoholismi ja masennus on monelle yksinyrittäjälle ammattitauteja.
En ole deterministi, etenkään en usko että sen perusteella minkälainen ja missä tilanteessa olet nyt voi joku tuntematon ennustaa mille alalle pääset tai et, ja mitä ammattisairauksia saat jos alalle pääset.
Itse ole kuullut samaa mollaamista nuoresta asti. Jos olisin antanut dissaajien päättää elämästäni, en olisi onnistunut tekemään mitään siitä mitä olen tehnyt.
Tässä Colette on vain pyrkimässä Avoimen yo:n yhdelle kurssille. Yksi askel kerrallaan.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vaan lypsäisit rahaa siltä SD:ltä, sijoittaisit ne jonnekin, opiskelisit jonkun tavallisen itsellesi paremmin sopivan ammatin ja sitten eläisit mukavasti palkallasi ja sijoitustuotoilla.
Saan nykyään 250puntaa/vk. 100menee vuokraan viikossa. 20 menee matkaan tapaamispaikkaann. Sitten ahmimisraha joka on 10-20vk. Ei jää sijoitettavaa vsrsinksan kun tapaamisemme on epäsäännöllistä ja pitää säästää seur vuokraan. Ahdistun tästäkin. Ja yritöb saada kunnon työn ja säännölliset tulot mutta om vain niin hankalaa pitää työpaikka kun en voi keskittyä mitä teen ja teen idioottivirheitä. Olen oikeasti siinä pisteessä että kohta en enää jaksa yhtään mitään.
43: olen laittanut jo eilen mutten ole saanut vastaudta!!!
Tässä on kyllä kaikki palikat kohdillaan, kun syömishäiriön ylläpito on laskettu kuukausibudjettiin. Miten niin, ei ole elämä hallinnassa?
Kävelet tiedekunnan toimistoon ja kysyt tutorin yhteystiedot. Sen jälkeen kävelet tiedekunnan opintosihteerin tai vastaavan luo kertomaan ongelmasta.
Häneltä saat luultavasti "lukujärjestyksen" ja opinto-oppaan. Minusta paperille painettu kirja on helpommin selvitettävissä kuin netti. Siitä löytyy helposti ohjeet, mistä aloitat. Oikeustieteellisessä oletettavasti joku johdantokurssi on ensimmäisenä.
"Lukujärjestys" on aivan erinäköinen kuin lukiossa, mutta kyllä siitä pääsee kärryille aika helposti. Ota käteen kalenteri ja merkitse siihen ne ensimmäiset johdantoluennot, joille kannattaa osallistua. Kyllä se siitä lähtee.
Hyödynnä myös opiskelijoiden terveydenhuoltoa. Pyri terveystarkastukseen jo ensimmäisen lukukauden aikana ja pyydä lähete psykologille.
Ei kun sinähän vasta ENSI VUONNA olet hakemassa. No nyt etsit käsiisi AVOIMEN YLIOPISTON ohjelman ja aloitat oikeustieteellisen aloituskursseilla. Täytyyjhän ihmisellä olla haaveita, ja nämä avoimen yliopiston opinnot ovat yksi askel niiden toteuttamiseen.