Ehdotan, että sairauslomapäivinä työntekijä voisi tehdä puhelinmyyntityötä kotoa käsin ja maksaa näin omalle työnantajalle menetetty työaika
Kommentit (34)
Itse olen sairaslomalla aivokasvaimen takia ja olen menossa leikkaukseen, tarvitseeko minun siis ruveta tekemään tällä sairaslomallani puhelinmyyntityötä?
Vierailija kirjoitti:
Miten sinusta tällainen järjestely noin niin kuin realistisesti toimisi? Oletetaan nyt sellainen lähtötilanne, että joku puhelinmyyntifirma ottaa kolmeksi päiväksi töihin ripulista kärsivän Pirkon. Miten järjestäisit kaikki vakuutukset, eläkemaksut, myyntiin tarvittavat kalustot Pirkon kotiin jne. Sekä tietysti perehdytyksen, koska Pirkko ei ole ennen tehnyt puhelinmyyntityötä. Aika kova homma.
Kalusto voisi olla valmiina kotona odottamassa. Perehdytys työhön voidaan hoitaa oman päätyön ohessa
En minä saa tehdä töitä muille ilmoittamatta työnantajalle. Ja jos teen jollekin, joka sivuaa hiukankin mun työtä, niin siihen pitää saada lupa työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinusta tällainen järjestely noin niin kuin realistisesti toimisi? Oletetaan nyt sellainen lähtötilanne, että joku puhelinmyyntifirma ottaa kolmeksi päiväksi töihin ripulista kärsivän Pirkon. Miten järjestäisit kaikki vakuutukset, eläkemaksut, myyntiin tarvittavat kalustot Pirkon kotiin jne. Sekä tietysti perehdytyksen, koska Pirkko ei ole ennen tehnyt puhelinmyyntityötä. Aika kova homma.
Kalusto voisi olla valmiina kotona odottamassa. Perehdytys työhön voidaan hoitaa oman päätyön ohessa
Eli siis jokaiselle työssä käyvälle ihmiselle hommattais ihan varoiksi jos sattuu sairastumaan joskus tälläinen kalusto kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jokaiselle työssä käyvälle ihmiselle hommattais ihan varoiksi jos sattuu sairastumaan joskus tälläinen kalusto kotiin?
Kyllä
Ilman muuta! Kurkunpääntulehduksessa ääneni hävisi kolmeksi viikoksi, mutta olisin voinut morsettaa viestini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kuka ne muuten maksaa ja eikö se tule kalliiksi, jos työntekijöitä on vaikka useampi sata? Ota huomioon myös huoltokustannukset. Laitteet myös lienevät suurimman osan ajasta tyhjänpanttina. Noista maksuasioista kaipaisin edelleen tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta! Kurkunpääntulehduksessa ääneni hävisi kolmeksi viikoksi, mutta olisin voinut morsettaa viestini.
Nykyisin on kuule olemassa paljon kehittyneempää tekniikkaa hoitamaan tuo ongelma
Vierailija kirjoitti:
Tämähän itse asiassa on jo tälläkin hetkellä periaatteessa ihan työnantajan oikeus. On väärinkäsitys että lääkäri myöntäisi sairausloman, se on aina työnantaja joka sen lapun perusteella päättelee pystyykö työntekijä normaaleihin töihinsä tai olisiko jotain kevennettyä työtä jota voisi hänelle määrittää.
Työnantaja ei rupea yleensä vastustamaan lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa. Koska meillä tässä maassa lääkäreillä on vielä sananvaltaa ja katsoessa ettei se Pirkko/Pekka ole työkykyinen niin miksi työnantaja rupeaisi riitelemään asiasta? Koska voi olla jossain vaiheessa työnantaja itse tarvitsee sairauslomaa tulee dilemma siitä kirjoittaako vai ei.
Typerä alkuperäinen postaus, mutta kommentoin nyt kuitenkin kun alkoi ärsyttämään.
Palkan voi mieltää työntekijän korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta. Jos työntekijä suorittaa mitä tahansa työtä työnantajalle, oli työntekijä sairaslomalla tai ei, on työnantajan suorittama korvaus tehdystä työstä työntekijän palkka. Työntekijä ei siis voi "maksaa palkkaansa työnantajalle", koska tämä vastaa tilannetta jossa työnantaja pidättää koko palkan eikä suorita sitä työntekijälle.
Tilanne ei muutu vaikka ajatus olisi että työntekijän työpanos myydään alihankintana esim. ulkopuoliseen puhelinmyyntityöhön. Tässäkin tapauksessa puhelinmyyntityöstä saatava korvaus kulkee työntekijän työnantajalle joka suorittaa varsinaisen palkan työntekijälle.
Jos taas ajaus oli että työntekijä hakeutuu itsenäisesti kolmannen osapuolen työtehtäviin ja tilittää tästä saamansa palkan pääasialliselle työnantajalle, niin pääasiallinen työnantaja ei voi velvoittaa tähän tai vaatia itselleen tällaista oikeutta. Työntekijä voi toki luovuttaa vapaahtoisesti palkkansa kenelle tahansa, kuten monet tekevätkin esim. lahjoitusten ja avustusten muodossa.
Laki ja työehtosopimukset rajaavat mitä työnantaja ja työntekijä voivat tosiasiassa sopia ja millaiset sopimusehdot ovat päteviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän itse asiassa on jo tälläkin hetkellä periaatteessa ihan työnantajan oikeus. On väärinkäsitys että lääkäri myöntäisi sairausloman, se on aina työnantaja joka sen lapun perusteella päättelee pystyykö työntekijä normaaleihin töihinsä tai olisiko jotain kevennettyä työtä jota voisi hänelle määrittää.
Työnantaja ei rupea yleensä vastustamaan lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa. Koska meillä tässä maassa lääkäreillä on vielä sananvaltaa ja katsoessa ettei se Pirkko/Pekka ole työkykyinen niin miksi työnantaja rupeaisi riitelemään asiasta? Koska voi olla jossain vaiheessa työnantaja itse tarvitsee sairauslomaa tulee dilemma siitä kirjoittaako vai ei.
Ei tosiaan rupeakaan, siksi yllättävän moni luulee että se lääkärin lappu on se joka tasan tarkkaan määrittelee sairausloman pituuden ja sen että saa jäädä kotiin. Se ei kuitenkaan ole lausunto työkyvystä. Lääkäri ei voi tietää mitä Pekka työkseen tekee, joten miksi lääkärin nilkkavammasta kirjoittaman lapun perusteella hänen pitäisi jäädä kotiin toimistotyöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii oikein hyvin. Minä voin veloittaa tavaroiden säilytyksestä kotonani kohtuulliset 300 euroa kuukaudessa korvausta. Ei tämä asuminen ole minulle ilmaista, joten voin vuokrata säilytystilaa.
Oletko milloin vilkaissut peiliin jos ymmärrät mitä tarkoitan