Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että on töiden jälkeen niin väsynyt ettei jaksa kuin nukkua?

Vierailija
13.08.2018 |

Tai korkeintaan maata sängyssä. Ehkä myöhään illalla jaksan hetkeksi nousta. Yleensä teen osa-aikatyötä, kun väsymys on näin valtavaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Tarkastusta veriarvosi ja kilpirauhanen. Minä olen niin väsynyt ehkä kerran, kaksi viikossa, ja sekin tuntuu liialta.

Vierailija
2/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Tarkastusta veriarvosi ja kilpirauhanen. Minä olen niin väsynyt ehkä kerran, kaksi viikossa, ja sekin tuntuu liialta.

Kilpirauhanen on tarkistettu. Hemoglobiini ok. Onko muuta kuin ferritiini joka kannattaisi? Multa otettiin yhdessä vaiheessa verenkuva, keuhkokuva jne sairastelun takia. Itse uskon, että aiempi loppuunpalaminen vaikuttaa edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpä

Vierailija
4/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Sara sieppi palannut lomilta töihin?

Vierailija
5/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöthän säännöllisesti töissä, muistathan välipalat? Isot annokset ja pitkät ruokailuvälit sai ainakin minut ihan halvaantuneeksi sohvaperunaksi illalla. Välipalat antaa mukavasti virtaa niin jaksaa illalla liikkua, ja se taas parantaa unenlaatua ja sitäkin kautta nostaa vireystasoa yleisesti.

Vierailija
6/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa burnoutilta

Vierailija
7/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raksa-alalla monta piiiitkää raskasta päivää painettuna ei taas uni tule.

Vierailija
8/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut lomalla? Jospa kestää vähän aikaa taas että kroppa ja mieli tottuu rytmiin.

Vierailija
9/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut ulkomailla ja saanut jonkun loisen tai viruksen?

Vierailija
10/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean uupumuksen takia.

En jaksanut tehdä töiden jälkeen kuin nukkua. Käytännössä minulla ei ollut enää muuta elämää kuin työ, sillä nukuin kaiken vapaa-ajan. Ja lopulta myös osan työajasta.

Minulla uupumuksen syynä on MS-tauti, mutta moni muukin vaiva voi aiheuttaa uupumusta.

Kannattaa kuvailla lääkärille inho-realistisesti sitä uupumusta.

Jos kerrot, että" 2 viikkoa sitten jaksoin imuroida keittiön lattian", muistaa lääkäri siitä vain että jaksat tehdä kotitöitä eikä pidä tilannettasi pahana.

Vierailija
11/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla raksa-alalla monta piiiitkää raskasta päivää painettuna ei taas uni tule.

Ylirasitustila/yliväsymys.

Vierailija
12/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus tuollaisia kausia kun on ihan kuin krapulassa väsymyksestä. Veikkaan että kuorsauksesta johtuu jolloin uni ei ole syvää ja kärsii hapenpuutteesta.

Vierailija
13/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ, aikainen herääminen, ptikät päivät ja työmatkat, huono nukkuminen kuormittavat ja stressavat niin ei silloin mikään ihme ole. Moni eri tavoin raskasta työtä tekevä tuttavani on kanssa väsyneitä työpäivän jälkeen.

Vierailija
14/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin puoli vuotta töissä eräässä paikassa ja olin ihan samanlainen. Myöhemmin todettiin, että paikka oli lattiasta kattoon homeessa ja nyt se on purettu. Muualla en ole kokenut samanlaista uupumusta.

Vierailija
15/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiologiset syyt kannattaa sulkea pois. Mutta kyllä väsymys voi oikeasti olla myös henkistä ja "opittua ja totuttua" ilman, että kyseessä olisi varsinaisesti mikään mielensairauskaan. Esim. työttömyysputken jälkeen töihin palaaminen voi väsyttää pitkään.

Joskus väsymys on myös tiedostamatonta tylsyyttä, kun pitäisi jaksaa kotitöitä, ruuhkavuosia, pakkopullalenkkeilyä, remontteja, tekemättömiä töitä... Joskus myös vaatii itseltään yksinkertaisesti liikoja, jolloin "saamattomuus" aiheuttaa pettymystä ja ahdistusta. Huono mieli lisää väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.

Yleensä ihmiset alitajuisesti toivovat, että löytyisi jokin lääke, joka piristäisi nopeasti. Että yhtäkkiä ravintolisällä tai lääkkeellä jaksaisi liikkua, hoitaa kodin askareet ja työt kuin automaatiolla. Että painokin putoaisi helposti ja terveellinen elämä sujuisi kuin itsekseen.

Itse kehottaisin jokaista väsymyksestä kärsivää sulkemaan raudanpuutteet ja muut syyt pois ja sen jälkeen miettimään, mitä haluaisi jaksaa ja onko se välttämättä realistista? Kaikki eivät jaksa töiden jälkeen joka päivä harrastaa, pitää kotia tiptopkunnossa ja viettää menevää elämää. Jos kokee haluavansa jaksaa esim. lenkkeillä enemmän, kannattaa sitäkin lisätä pikku hiljaa ja aluksi pakottaa itsensä ulos. Keho tottuu pikku hiljaa ja väsymys saattaa helpottaa. Älylaite kädessä sohvalle jääminen tai ylenmääräinen nukkuminen eivät ole sitä lepoa, joka piristäisi.

Väsynyt tai masentunut myös inhoaa kuulla tätä neuvoa, mutta oloa helpottaa, kun jaksaa pitää sinnikkäästi yllä rutiineja ja terveellistä elämäntapaa. Oikea määrä säännöllistä unta, hyvä ruokavalio ja säännöllinen liikunta on oikeasti avain hyvinvointiin.

Vierailija
16/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun mätin leipää ja perunaa olin aina väsynyt, Varsinkin peruna aiheutti järkyttävän väsymystilan. Tuntui kuin olisi vain raahautunut päivästä toiseen. Jätin edellä mainitut, niin kas, heräsin kuin unesta. Energiatasot nousi ja jaksoin taas touhuta sekä kuntoilla. Syitä väsymystilaan on toki moniakin syitä, mutta minulla se oli väärä ravinto!

Vierailija
17/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös sellainen tilanne että töiden jälkeen, varsinkin jos vähän jotain syö niin tulee sellainen erittäin syvä superväsymys että nukahdan samantien.

Se olisi todella vaarallista jos pitäisi esim ajaa silloin autoa niin varmasti nukahtaisin rattiin.

Vierailija
18/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöthän säännöllisesti töissä, muistathan välipalat? Isot annokset ja pitkät ruokailuvälit sai ainakin minut ihan halvaantuneeksi sohvaperunaksi illalla. Välipalat antaa mukavasti virtaa niin jaksaa illalla liikkua, ja se taas parantaa unenlaatua ja sitäkin kautta nostaa vireystasoa yleisesti.

Joo, syön. Oon oikeastaan aina väsynyt, mutta pystyn elämään kuitenkin ns. normaalisti. Normaali työputki eli 5-6 vuoroa ja olen täysin uupunut.

Vierailija
19/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa burnoutilta

Mä oon kyllä oikeasti miettinyt, että onko se sitä. Loppuunpalamisesta on 8 vuotta ja sen jälkeen olen tehnyt osa-aikatyötä. Välillä kokeillut kokopäivätyötä ja AINA lopputulos on tämä sama. Yritän aina "ottaa itseäni niskasta kiinni" mutta eihän elimistö tietenkään niin toimi.

Vierailija
20/29 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut lomalla? Jospa kestää vähän aikaa taas että kroppa ja mieli tottuu rytmiin.

Teen keikkatöitä, joten pitkiä lomia ei ole. Tavallaan koko ajan puoliksi töissä ja puoliksi lomalla, kun ei tiedä milloin tulee töihin hälytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän