Onko normaalia että on töiden jälkeen niin väsynyt ettei jaksa kuin nukkua?
Tai korkeintaan maata sängyssä. Ehkä myöhään illalla jaksan hetkeksi nousta. Yleensä teen osa-aikatyötä, kun väsymys on näin valtavaa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Fysiologiset syyt kannattaa sulkea pois. Mutta kyllä väsymys voi oikeasti olla myös henkistä ja "opittua ja totuttua" ilman, että kyseessä olisi varsinaisesti mikään mielensairauskaan. Esim. työttömyysputken jälkeen töihin palaaminen voi väsyttää pitkään.
Joskus väsymys on myös tiedostamatonta tylsyyttä, kun pitäisi jaksaa kotitöitä, ruuhkavuosia, pakkopullalenkkeilyä, remontteja, tekemättömiä töitä... Joskus myös vaatii itseltään yksinkertaisesti liikoja, jolloin "saamattomuus" aiheuttaa pettymystä ja ahdistusta. Huono mieli lisää väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.
Yleensä ihmiset alitajuisesti toivovat, että löytyisi jokin lääke, joka piristäisi nopeasti. Että yhtäkkiä ravintolisällä tai lääkkeellä jaksaisi liikkua, hoitaa kodin askareet ja työt kuin automaatiolla. Että painokin putoaisi helposti ja terveellinen elämä sujuisi kuin itsekseen.
Itse kehottaisin jokaista väsymyksestä kärsivää sulkemaan raudanpuutteet ja muut syyt pois ja sen jälkeen miettimään, mitä haluaisi jaksaa ja onko se välttämättä realistista? Kaikki eivät jaksa töiden jälkeen joka päivä harrastaa, pitää kotia tiptopkunnossa ja viettää menevää elämää. Jos kokee haluavansa jaksaa esim. lenkkeillä enemmän, kannattaa sitäkin lisätä pikku hiljaa ja aluksi pakottaa itsensä ulos. Keho tottuu pikku hiljaa ja väsymys saattaa helpottaa. Älylaite kädessä sohvalle jääminen tai ylenmääräinen nukkuminen eivät ole sitä lepoa, joka piristäisi.
Väsynyt tai masentunut myös inhoaa kuulla tätä neuvoa, mutta oloa helpottaa, kun jaksaa pitää sinnikkäästi yllä rutiineja ja terveellistä elämäntapaa. Oikea määrä säännöllistä unta, hyvä ruokavalio ja säännöllinen liikunta on oikeasti avain hyvinvointiin.
Kaikki tässä on ihan asiaa. Mä olen luopunut jo kotitöistä. Sillä tarkoitan sitä, että hoidetaan tärkeimmät ja pidetään kämppä siistinä sitten, kun lapset muuttaa kotoa :D Harrastaa en jaksa. Tai no opiskelen sivutoimisesti harrastusmielessä, jota en tosin työpäivien jälkeen jaksa ajatellakaan. Tämä on siis monen vuoden ajalta tuttu ilmiö. Osa-aikatyössä väsyttää, mutta se ei ole tällaista väsymystä joka lamauttaa. Tämä on jotain aivan hirveää, kun ei vaan pysy hereillä tai pöydän pyyhkimisen jälkeen pitää levätä. Ehkä mun psyyke ei vaan yksinkertaisesti kestä kokopäivätyötä. Taustalla on myös masennusta ja pitkä terapia. Aina välillä päätän, että nyt otan enemmän töitä ja elän virkeää elämää, mutta eihän se näin tietenkään toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia.
Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean uupumuksen takia.
En jaksanut tehdä töiden jälkeen kuin nukkua. Käytännössä minulla ei ollut enää muuta elämää kuin työ, sillä nukuin kaiken vapaa-ajan. Ja lopulta myös osan työajasta.Minulla uupumuksen syynä on MS-tauti, mutta moni muukin vaiva voi aiheuttaa uupumusta.
Kannattaa kuvailla lääkärille inho-realistisesti sitä uupumusta.
Jos kerrot, että" 2 viikkoa sitten jaksoin imuroida keittiön lattian", muistaa lääkäri siitä vain että jaksat tehdä kotitöitä eikä pidä tilannettasi pahana.
Mä oon jotenkin ajatellut, että turha käydä lääkärissä. Että mitä ne voi tehdä, kun akuutteihin mt-ongelmiinkaan on vaikea saada apua. Olen kuitenkin saanut tehdä rauhassa osa-aikatyötä ja se on ollut ok. Tarkoitan siis työkkäriltä rauhassa. Välillä sitä vaan haluaisi olla "kunnon kansalainen" ja pystyvä kokopäivätyöhön.
Uniapneasta en osaa sanoa, mutta ainakaan mies ei ole huomannut poikkeavaa kuorsausta tai hengityskatkoksia.
Uniapnea on yleinen sairaus.Oireita esim aamupäänsärky, muistihäiriöt.Voidaan todeta kotona tehtävällä unimittauksella.
diastolisen paineen nousu voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea on yleinen sairaus.Oireita esim aamupäänsärky, muistihäiriöt.Voidaan todeta kotona tehtävällä unimittauksella.
Aamupäänsärkyä ei kyllä ole. Liittyykö uniapneaan aina kuorsaus ja hengityskatkoksia?
Enpä usko että on normaalia. Mulla johtuu masennuksesta ja sos tilanteiden pelosta. Huomaan miten olen jännittynyt koko päivän ja se vie todella paljon energiaa kun ei voi yhtään rentoutua. Jännitän työkavereita ja vasta kun pääsen töistä kotiin, huokaisen helpoituksesta kun pääsee olemaan rauhassa. Tuntuu ettei viikonloputkaan riitä palauttamaan tuosta, alan vasta sunnuntai-iltana palautumaan ja sitten pitääkin jo ma-aamusta lähteä töihin. Katsotaan kauan kestän ennen kuin pää sekoaa.
Syksyllä, talvella ja keväällä tuo on normaalia, mutta varsinkin näin kauniina kesänä pitäisi kyllä löytyä hieman enemmän virtaa.
Ei ole auttanut ravinnosta huolehtiminen, eikä ruokavaliomuutos minulla. Ongelmani on siis ihan sam kuin ap:llä. Tässä yritän "koomasta" itseäni ravistella hereille. Lääkärillä olen ravannut vaikka missä tutkimuksissa. Kesälomani meni ihan lähes nukkuessa. Työssä saan välillä rytmihäiriöitä, mutta se ei ole uutta. Nekin ovat kuulemma sellaisia, joista ei tarvitse olla huolissaan. Verenpaineesta, diastolisen paineen korkealla olosta, olen myös sanonut, eikä siitäkään tarvitse olla huolissaan, vaikka onkin yli 100 lähes koko ajan. Ei mistään kai tarvitse olla huolissaan..