Kerro itsestäsi, muut suosittelee sopivia koirarotuja
Kerro itsestäsi ja millaisia toiveita sinulla on koiralle. Palstalaiset suosittelee sopivia rotuja.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan täällä pienjyrsijöiden ja supikoiran metsästystä on. Maita on ympärillä reilusti, mutta pihassa pitäisi pysyä. Vapaana saa olla. Kouluttaa osaan, koska koiria kouluttanut jo kauan. Joku rottakoira esim. Tuli mieleen. Koolla ei väliä (tässä tapauksessa kjeh kjeh), mutta hangessa pitäisi pysyä mukana.
Edellinen oli noutaja.
Olen siis se maatilatyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva kokopäivätyössä käyvä naisihminen, eli koiran pitäisi pärjätä arkisin 9 h yksin kotona kerrostalossa häiritsemättä naapureita haukkumalla. Koira saisi pitkiä kävely- ja metsälenkkejä päivittäin, mutta en tiedä viitsinkö enää alkaa harrastaa mitään muodollista, nuorempana olen ollut toko- ja agilityharrastaja joten kouluttaa koiria kyllä osaan. Tykkään aika täpäköistä koirista, esim. erilaisistea terriereistä ja snautsereista. Koiran koon pitäisi olla sellainen, että normi henkilöautossa kulkee kätevästi, ettei tarvi farmaria ja koirahäkkiä sinne hankkia vasikan kokoisen koiran majoittamiseen. Aiemmat koirat cairnterrieri, 3* sheltti, australiankelpie joka kuoli vanhuuteen viime keväänä.
Eikö se cairn olisi sopiva, kun on kokemustakin?
Kerrostalokaksio, alle 30v pariskunta, ei lapsia, molemmilla kokopäivätyö (toisella 2 vuorotyö), lähellä hyvät lenkkimaastot ja auto kulkee. Auto sedan, koiran takia ei lähde vaihtoon. Koira pieni-/keskikokoinen, lyhytkarvainen (en halua sitä turkinhoitoa, näitä on ollut riittämiin). Molemmilla koirakokemusta, minulla enemmän (entiset ja nykyiset mm. sheltti, noutaja, vinttari, pinseri). Vapaa-aika pääasiassa kotona, työpäivät molemmilla 8-10h matkoineen. Reissuihin paitsi ulkomaille koira mukaan, täytyy siis olla mukautuvainen ja jaksaa olla autossa (molempien vanhemmat asuu useiden satojen kilometrien päässä joten matkustamista on). Mielummin luonnetta, haastavampi ja itsenäinen kuin perässä kulkeva lutkuttaja. Liikuntaa aamuisin vain tarpeet (molemmilla lähtö kotoa viiden aikaan, ei silloin jaksa lenkkeillä), päivän jälkeen kunnolla sit ulos, en niinkään harrasta tota remmilenkkeilyä koska se on mun mielestä iha turhaa ajanhukkaa ei koira siitä väsy, eli meillä lenkkeillään vapaana syrjässä (eli siis koiran tulisi pysyä irti, ei riistaviettiä, ei metsästetä),sekä vielä illalla tarpeiden teko. Ei kiinnosta aktiivinen harrastustoiminta, vaan koira on pääasiassa lenkki- ja kotiseura. Tällä hetkellä kaksi kääpiöpinseriä, mietin vaihtoehtoja siihen kun näistä aika jättää. Näissä pidän erityisesti valmiudesta tehdä, mutta kuitenkin osataan kotona vaan olla ja rentoutua, turkki, oppimiskyky, jaksaminen, toimeentulo kaikkien kanssa, valppaus, tietynlainen suojeluvietti, koko, kuuliaisuus koulutuksen jälkeen (töitä sai tehdä, mutta hyvin muistetaan kun menee kaaliin). Aikaisemmissa koirissani en ole pitänyt piirteistä vahtiminen, seuraaminen/perässä hiihtely ympäri taloa, vaativa turkin hoito, haukkuherkkyys,riistavietti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua koiraa.
Ota sika!
Sika olisi kiva, mutta sen pitäminen ei täällä kaupungissa kerrostaloasunnossa ihan onnistu.
Sheltti? Cottoni? Molemmat ovat käsittääkseni suht. terveitä ja jaksavat touhuta, mutta eivät vaadi aivan hirveästi aktiviteettia. Molemmat myös sopeutuvat hyvin eri tilanteisiin.