Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako tippikulttuuri alkaa tehdä tuloa Suomeen?

Vierailija
13.08.2018 |

Olen tässä kesän aikana törmännyt Helsingissä useassa ravintolassa ja baarissa tähän, että laskua pyydettäessä maksupäätteellä onkin ensimmäisenä tippauskohta. Kun tästä kysyy, niin tarjoilijat selittävät vaikean oloisina, että se on vapaaehtoinen ja laita sen verran kun haluat jos maistui tai haluat vähän muistaa meitä.

Ei varmaan tarvitse sen kummemmin selittää mikä tippikulttuurissa mättää ja miksi minä ja varmaan moni muu ei sitä toivo tänne. Tämä tuntuu lähinnä tympeältä kerjäämiseltä, koska Suomessa tarjoilijat saavat kunnollista palkkaa ja tippi ei ole joku tietty prosentti.

Asiakkaalle tilanne voi olla ahdistava, koska hän todennäköisesti tahtomattaan jättää tippiä, koska ei kehtaa nuukailla tai antaa sellaista kuvaa, että palvelussa olisi jotain vikaa, etenkin kun tarjoilija näkee tipin määrän kuitenkin kuitilta, vaikkei tuijottaisikaan maksutilanteessa. On myös vaikea arvioida mikä olisi sovelias tippi neljän hengen illallisesta tai vain parista drinksusta. Olen myös huomannut muutaman turistin hämmentyvän tilanteesta, koska he varmaan ovat etukäteen ottaneet selvää tippikäytännöstä ja he ovat olleet ihmeissään paljon sitä tippiä sitten kuuluu antaa, kun tippikulttuuria ei pitänyt olla.

Mielestäni jatkossakin saisi olla mieluummin vaikka tippipurkki esim. baaritiskillä/narikassa. Halukkaat isommat tippaajatkin osaavat antaa tipin itsenäisesti.

Mitä mieltä olette tästä käytännöstä ja tippaatteko itse?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut joskus extraajana muutamassa ravintolassa. Ihan pitkiäkin aikoja, mutta vuokrafirman kautta. Tein kaikki v-mäisimmät kiiretyöt. Plokkasin, tiskasin, siivosin, kannoin raskasta tavaraa edestakaisin, samalla kun vakkarit keskittyivät juttelemaan mukavia asiakkaiden kanssa. Joka paikassa oli erilliset tippikassat, joihin kertyi rahaa ihan mukavasti. Tasaisin väliajoin, nämä rahat jaettiin vain VAKKAREIDEN kesken. Raskaimmat työt, pienimmällä palkalla tekeville extraajille niistä ei koskaan herunut senttiäkään.

Tämän vuoksi en tippaa suomalaisessa ravintolassa. Kaiken lisäksi Suomi on muutenkin yksi maailman kalleimmista maista syödä ja juoda ravintoloissa. Ja jos sitä vertaa tämän maan yleiseen palkkatasoon, niin varmaan maailman kallein.

Vierailija
22/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tippaan jos on ollut hyvä palvelu ja ruoka juomat olleet edullisia laatuunsa nähden . Useimmiten nämä kohdat ei toteudu enkä tippaa.. Välillä takseissa tullut jätettyä vaihtorahat 2-5 eur kuskille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä maissa joissa on tippikulttuuri ovat palveluhenkilöstön pohjapalkat aivan olemattomat  ja tipit on jo laskettu osaksi palkkaa. Tällöin,jos et tippaa, tavallaan varastat työntekijältä.

Ja ostetun palvelun hinta on loppusumma+ tippi, ja jokainen tietää sen, samalla tavalla kuin esim. vaatekaupassa hinnat ilmoitetaan hintalapuissa ilman veroa, joka lätkäistään  hinnan päälle vasta kassalla. 

Suomessa hinnat ilmoitetaan kaupoissa veroineen ja ravintoloissa tippeineen. Syömäsi ja juomasi artikkelit sisältävät jo tipin siinä mielessä että tiedät asiakaspalvelijan saavan työstään TES:sin mukaisen palkan ja vuorolisät päälle. Jos kalliiden ravintolahintojen päälle vielä tippaat niin tippaat tuplasti. 

Harvoin on ollut niin hyvää ruokaa ja palvelua että se olisi tarpeen. 

Vierailija
24/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä Suomen tippipaikoissa on kieltämättä usein erittäin hyvä palvelu ja yleensä juomat ja ruokakin ovat mainioita. Eli sellaisia missä moni voisi mielellään tipata. Silti tuo maksupäätteellä näkyvä tippioptio jotenkin latistaa tunnelman koko elämyksestä. Jos tarjoilija on ollut erityisen hyvä ja huomioon ottava, niin sitä haluaisi antaa tipin juuri sille tarjoilijalle, eikä johonkin yleiseen virkistyspäiväkassaan tms. Myönnetään, että en ole kovin montaa kertaa elämässäni tipanut Suomessa. En kuitenkaan halua tippailla oletuksena ihan joka ravintolassa, kampaamossa, taksissa tms, vaan vain silloin kun kohdalle osuu oikein spesiaalia palvelua ja silloin haluaa tosiaan antaa sen rahan käteen sille joka sen ansaitsee.

Isoa tippiä antavat asiakkaat, jotka vaikkapa toivovat tulevansa muistetuksi hyvinä kanta-asiakkaina ja saavansa sitä kautta entistä parempaa palvelua, saattavat jättää tippaamatta, kun kaikki muutkin "pakotetaan" tekemään niin ja tipin antaminen ei ole enää henkilökohtaista tai niin muistettavaa.

Vierailija
25/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 22 jo mainitsi, tippien jakaminen/osoittaminen ei ole myöskään täysin ongelmatonta. Olen myös kuullut juttuja tapauksista (huhuja toivottavasti), jossa esimerkiksi tippipurkin sisältö ei edes päädy henkilökunnalle asti, vaan omistaja haalii itselleen kaiken.

Vierailija
26/35 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta ollaan itäblokin mallissa, että lääkärille viedään kana tai konjakkipullo, että irtoaisi magneettilähete ja rakennuslupaa varten pitää työntää pöydän alta pari satasta.

Vierailija
27/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon tippikulttuuria Suomeen. Se ehkä karsisi alalta nämä naama norsunvitulla olevat tarjoilijat, jotka suhtautuvat asiakkaisiin vain häiriötekijöinä.

Vierailija
28/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon tippikulttuuria Suomeen. Se ehkä karsisi alalta nämä naama norsunvitulla olevat tarjoilijat, jotka suhtautuvat asiakkaisiin vain häiriötekijöinä.

Jenkeissä pitää olla oikeasti surkeaa palvelua, jotta tipin voi jättää antamatta, pelkkä norsunvittunaama ei riitä syyksi. Jos jollain alalla ei ole tippiä niin, sitten kerjätään provikkaa. Esim. kun on katselemassa vaatekaupassa, niin myyjä tulee esittäytymään nimellään ja tarjoamaan apua. Kassalla sitten kysytään kuka auttoi tällä kertaa.

Vierailija
29/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tippaan vain jos olen saanut hyvää palvelua. Enkä koskaan kortilla, vaan jätän käteisenä pöytään.

Vierailija
30/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa naurettavaa, ei tollanen kuulu Suomeen. En ymmärrä muutenkaan, mikä ihmeen tippi, eikö ulkomailla makseta palkkaa työntekijöille jos tipeillä pitää elää.

Vierailija
31/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei karsi. Ei ole karsinut muualtakaan.

Vierailija
32/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tippi kulttuuri on kyllä hiipunut suomessa sitä mukaa kun ihmiset maksavat korteilla. Harvoin kukaan enää käteistä mukanaan kantaa. Kortilla maksut nykyään tapahtuu.

Ja mitä tulee tarjoilijan palkkaan.. se on suoraan sanoen aivan paska! Alalla harvoin edes noudatetaan tessiä. Ihmisiä pompotellaan ja irtisanotaan mielivaltaisesti. Voisin kirjoittaa tästä paksun kirjan mitä olen nähnyt kuullut ja itse 17 vuoden aikana kokenut.

Jätä jos siltä tuntuu, mutta älä kitise.

Vierailija
33/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tippaan, jätän muutaman euron pöydälle, jolloin tarjoilija saa sen suoraan taskuunsa, en koskaan lisää sitä luottokorttiveloitukseen, en Suomessa enkä ulkomailla.

Olen tipannut jo vuosia myös Suomessa paikoissa, joissa on pöytiintarjoilu, jos palvelu on ollut hyvää.

Tipin summaan ei vaikuta laskun loppusumma, vaan seurueen koko. Jos olen yksin tai kaksin, 2-3 € ja jos isommalla porukalla, voin jättää max 10 €.

Ainoa mitä en tee, en koskaan jätä pikkuhiluja, parempi silloin on olla jättämättä mitään, kuin viis- ja kymmensenttisiä almuja.

Jos palvelu on ollut huonoa, tai tarjoilijan huomiota on saanut metsästää, en jätä mitään.

Vierailija
34/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvät palkat ja ns. "tippi" jo valmiiksi laskettu tuotteen hintaan, siksi ei kiitos tippikulttuuria tänne. Nykyinen toimii hyvin.

Vierailija
35/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tippaa, ohitan tipin maksupäätteellä. Jos tarjoilijan palkka koostuisi suurimmaksi osaksi tipeistä, kuten Yhdysvalloissa, ja ruoka olisi tämän vuoksi edullisempaa, tietysti silloin tippaisin. Mutta näin ei Suomessa ole, ruoka on kallista ja tarjoilijan palkka on muihin maihin verrattuna korkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi