Alkaako tippikulttuuri alkaa tehdä tuloa Suomeen?
Olen tässä kesän aikana törmännyt Helsingissä useassa ravintolassa ja baarissa tähän, että laskua pyydettäessä maksupäätteellä onkin ensimmäisenä tippauskohta. Kun tästä kysyy, niin tarjoilijat selittävät vaikean oloisina, että se on vapaaehtoinen ja laita sen verran kun haluat jos maistui tai haluat vähän muistaa meitä.
Ei varmaan tarvitse sen kummemmin selittää mikä tippikulttuurissa mättää ja miksi minä ja varmaan moni muu ei sitä toivo tänne. Tämä tuntuu lähinnä tympeältä kerjäämiseltä, koska Suomessa tarjoilijat saavat kunnollista palkkaa ja tippi ei ole joku tietty prosentti.
Asiakkaalle tilanne voi olla ahdistava, koska hän todennäköisesti tahtomattaan jättää tippiä, koska ei kehtaa nuukailla tai antaa sellaista kuvaa, että palvelussa olisi jotain vikaa, etenkin kun tarjoilija näkee tipin määrän kuitenkin kuitilta, vaikkei tuijottaisikaan maksutilanteessa. On myös vaikea arvioida mikä olisi sovelias tippi neljän hengen illallisesta tai vain parista drinksusta. Olen myös huomannut muutaman turistin hämmentyvän tilanteesta, koska he varmaan ovat etukäteen ottaneet selvää tippikäytännöstä ja he ovat olleet ihmeissään paljon sitä tippiä sitten kuuluu antaa, kun tippikulttuuria ei pitänyt olla.
Mielestäni jatkossakin saisi olla mieluummin vaikka tippipurkki esim. baaritiskillä/narikassa. Halukkaat isommat tippaajatkin osaavat antaa tipin itsenäisesti.
Mitä mieltä olette tästä käytännöstä ja tippaatteko itse?
Kommentit (35)
Tuskin sentään, mutta ota tästä euro vaivanpalkkaa aloituksesta.
Paikallisia tuo ihmetyttää, mutta turistit todennäköisesti tippaavat joka tapauksessa, joten uskon että se on vielä tällä hetkellä heille suunnattu. Toivon kyllä todellakin että tippikulttuuri ei tulisi Suomeen, varsinkaan niin että mikään osuus tarjoilijoiden yms. palkasta koostuisi tipeistä / provikoista.
Toovotravasti ei, koska en maksa. Suomessa palkkojen ON riitettävä kattamaan työntekijän eläminen. Mitään almukulttuiria tänne ei kaivata.
En todellakaan tippaa ja jos jossain tippiä "ruinataan" en sellaiseen paikkaan mene. Toinen vältettävä ryhmä on ravintolat, joissa ei palvella suomen kielellä.
Ravintolaissa tippaan aina jos palvelu on hyvää. Muualla en ole tipannut.
Suomessa tarjoilijat saavat kunnollista palkkaa...missä kuplassa sinä elät? :D Esim. nollasopimuksista koskaan kuullut?
Käyn äärestä harvoin ravintolassa ja pyrin aina jättämään tippiä.
En tippaa näillä Suomen hinnoilla. Esim. Virossa taas tippaan jos palvelu on ollut hyvää (sitä se tosin ei läheskään aina ole), koska siellä tarjoilijan palkka on surkea. Tietenkään en tippaa, jos ei ole pöytiintarjoilua.
Mielestäni ihan älytöntä, en jättänyt tippiä kun edellisen kerran ravintolassa kävin ja törmäsin tähän ensimmäistä kertaa. Suomessa tarjoilijoiden palkat on laskettu katteeseen, joka maksetaan aterian /juomien yhteydessä jo muutenkin. Miksi pitäisi maksaa vielä _ekstraa_ jo muutenkin verrattain kalliista ravintolaruuasta?! Tarjoilijoilla kuukausipalkka joka tessien mukainen, jolloin palkka ei muodostu edes osittain tipeistä, vaan ne ovat ylimääräinen plussa palkan päälle.
Vastustan tippikulttuuria. Narikkamaksukin on ravintolassa liikaa lipun päälle.
Pahinta on jos tippikulttuuri omaksutaan täälläkin, koska sitten se leviää myös muihin palveluammatteihin kuin ravintolatyöntekijöihin. Esim. taksikuskille pari euroa tippiä, kampaajalle pari euroa tippiä, pizzakuskille pari euroa tippiä...
Kymmenen vuotta sitten olin tarjoilijana (Etelä-Suomessa, ei Helsingissä) ja silloinkin oli jo kuitissa tippikohta ja kyllä niitä roposia (senteistä muutamiin euroihin) jonkin verran joka vuorossa kertyi.
Ravintola tornissa Helsingin keskustassa baarimikko opetti heti alkuunsa miten korttipäätteellä annetaan tippiä. Eikä todellakaan häpeillen tai nöyristellen, enempikin vaatien.
Enpä ollut ajatellut että baaritiskillä vajaan kympin maksavan oluen lasiin laskemisestakin pitäisi tipata.
Onnistuin sohlaamaan senkin, piti antaa 20c, mutta menikin 2€ tippiin.
Kyllä vitutti.
Eka ja vika kerta kun asioin tornissa.
Kahden ihmisen ruuat (yksi alkuruoka, 2 pääruokaa, ei jälkkäriä) ja kaksi olutta, melkein 100€ ketjuravintolassa. Annokset perus hampparit eli ei edes mitään sisäfilettä. Näillä hinnoilla pitäis mielestäni saada katettua tarjoilijan palkka ilman mitään tippejä, törkeetä rahastusta vaatia jotain lisämaksuja tuohon päälle
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta sitten olin tarjoilijana (Etelä-Suomessa, ei Helsingissä) ja silloinkin oli jo kuitissa tippikohta ja kyllä niitä roposia (senteistä muutamiin euroihin) jonkin verran joka vuorossa kertyi.
Kyllähän suomessa on tälläinen tippukulttuuri on ollut kautta aikojen, mutta se on nyt vasta rantautumassa kortilla maksamiseenkin sen yleistyessä ja käteisen käytön vähentyessä. Itse olen ainakin aina jättänyt ravintolassa tippiä, kuten myös taksikuskille ja ovimiehelle. En tiedä edes miksi. Opittu tapa viimeiset 20 vuotta kun olen ravintoissa käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen ruuat (yksi alkuruoka, 2 pääruokaa, ei jälkkäriä) ja kaksi olutta, melkein 100€ ketjuravintolassa. Annokset perus hampparit eli ei edes mitään sisäfilettä. Näillä hinnoilla pitäis mielestäni saada katettua tarjoilijan palkka ilman mitään tippejä, törkeetä rahastusta vaatia jotain lisämaksuja tuohon päälle
Mutta toisaalta missä se 5 e tuntuu tuossa loppulaskussa?
Vierailija kirjoitti:
Suloista<3
En maksa tippiä Suomessa. Voisin maksaa mikäli olisi ollut ihan poikkeuksellisen upea kulinaarinen kokemus mutta silloin laskukin on jo yleensä poikkeuksellisen kova. Jos laskun loppusumma on 300-400€ niin silloin tippiäkin pitäisi jättää parikymppiä. En lähde tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Toovotravasti ei, koska en maksa. Suomessa palkkojen ON riitettävä kattamaan työntekijän eläminen. Mitään almukulttuiria tänne ei kaivata.
Miksi? Se pakottaisi tarjoilijat todellakin yrittämään parastaan ja "mä olen vaan töissä täällä" -tyypit karsiutuisivat pois.
Hyville, asiakkaat huomioon ottaville tyypeille tuosta ei olisi mitään haittaa, ainoastaan asennevammaisille.
Oho, sori typoista
/AP