Siis nähdäänkö laihduttaminen nykyään vihamielisenä toimintana lihavia kohtaan?
Liittyen tuohon uuteen Netflixin kohusarjaan Insatiable
Kommentit (28)
Ei yleisesti. Kerran olen törmännyt sellaiseen, että eräs kaverini jotenkin vähän loukkaantui siitä, että minä, joka olin ollut hänen ravintoloissa mässäily ja pubikäyntikaveri, aloin laihduttaa. Minä, joka aina olin sanonut että mieluummin nautinnollinen ja lyhyt elämä kuin pitkä ja kuiva. Hänestä tuntui että minusta oli tulossa yleisemminkin tylsä tiukkis nipottaja, sellainen jonka kanssa hän ei ehkä enää halua olla kaveri.
Laihduttaminen onkuin kidustus myös niitä kohtaan jotka sattuvat laihan tai lihavan silmien etäisyydelle. peilikuvana ajatus ruumis näkee ruumiin vartalon on kidutus olemassaololle ajateltuna kuinka paksu olinkaan,kuinka paksuksi tulenkaan,kuinka kireä ihoani alla luiden on aivan kuin terveydelliset ja nautinnolliset sekä pakkopullamaiset asiat ovat kietoutuneet laihdutus yleisessä mielessä jotain on tai pitää tehdä jotta voisinko olla jotain. Kauhea prosessi eli kun sen oppii niin sehän kulkee loputtomiin asti vaikak välillä piilossa onkin. Läski Laiha, Lihomaton taikka ihan vaan jonkun sanelemana Sun pitää.
Katsoo itseään peilistä ja näkee vartalon missä asennossa. Millaisena, saanko olla tyytväinen, moraalisesti nautin näkymästä onko se jonkun muun vai omahyvä hyi mua saanko olla tyytymätön kun kerta näin vaikka tunnenko kun kohtaan jonkun muun. Ihana eväshetki, elämisen nautintojen paksu mahalaukku. Ainiin sehän muuttuu.
Kahvila Konna kirjoitti:
Laihduttaminen onkuin kidustus myös niitä kohtaan jotka sattuvat laihan tai lihavan silmien etäisyydelle. peilikuvana ajatus ruumis näkee ruumiin vartalon on kidutus olemassaololle ajateltuna kuinka paksu olinkaan,kuinka paksuksi tulenkaan,kuinka kireä ihoani alla luiden on aivan kuin terveydelliset ja nautinnolliset sekä pakkopullamaiset asiat ovat kietoutuneet laihdutus yleisessä mielessä jotain on tai pitää tehdä jotta voisinko olla jotain. Kauhea prosessi eli kun sen oppii niin sehän kulkee loputtomiin asti vaikak välillä piilossa onkin. Läski Laiha, Lihomaton taikka ihan vaan jonkun sanelemana Sun pitää.
Katsoo itseään peilistä ja näkee vartalon missä asennossa. Millaisena, saanko olla tyytväinen, moraalisesti nautin näkymästä onko se jonkun muun vai omahyvä hyi mua saanko olla tyytymätön kun kerta näin vaikka tunnenko kun kohtaan jonkun muun. Ihana eväshetki, elämisen nautintojen paksu mahalaukku. Ainiin sehän muuttuu.
Ulosantisi on jokseenkin sekavaa.
https://www.change.org/p/cancel-the-body-shaming-series-insatiable-prod…
Yli 200 000 on allekirjoittanut vetoomuksen ko. sarjan kieltämiseksi.
No en mä lihavana kyllä nää sitä mitenkään vihamielisenä eli anna mennä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan miljoonaa katsojaa ei allekirjoittanut? Sitähän me ei saada tietää.
En tunne sarjaa, enkä tiedä vihamielisyydestä, mutta kun tiedetään että aktiivinen laihduttaminen johtaa tilastollisesti pidemmällä tähtäimellä aiempaa vaikeampaan lihavuuteen ja häiriintyneempään syömiseen, niin kyllä laihdutuksenpalvonnasta voisi jo luopua. Ei siksi että olisi mahtavaa olla lihava vaan koska se vahingoittaa eikä laihduta.
Lihavuus taitaa olla viherfeminatsien uusin villitys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmisten kieltämisvimma on kyllä melkoinen. Kaikki mikä ei edusta omaa maailmankuvaa pitäisi kieltää...
En halua kieltää ylipainoisia malleja, en alipainoisia malleja, en laihdutusohjelmia, en kehopositiivisuusohjelmia. Enkä tätä sarjaa, jota on esitetty vasta yksi jakso.
Ei kai? Siis kai se voi olla korkeintaan itseä vastaan vihamielistä toimintaa, jos liittyy syömishäiriöihin tms.
Ihan näidenkin kommenttien perusteella näyttää siltä, että laihoille/normipainoisille ei oikein riitä se, että ovat itse hyvässä kuosissa. Jotenkin pitää vielä päteä ja painaa jotain lihavaa alaspäin - ikään kuin lihavuudessa ei olisi taakkaa tarpeeksi.
Luulisi että sitä laihana olisi vain tyytyväinen ja onnellinen, mutta ei. Lisäpisteet vielä kymppiviestin lähettäjälle, joka sijoittaa kaiken inhoamansa /feministi/natsi/nainen/läski saamaan osoitteeseen -jonkun ylipainoisen olemukseen. Hanki itsellesi jokin muu harrastus, jooko?
Mistä anoreksiaa sairastava voi saada oikeutta?
Nykyinen kehopositiivisuus on mennyt pikkuisen liian pitkälle. Alkuidea oli todella kaunis, että jokaisen ihmisen tulisi rakastaa kehoaan juuri sellaisena kun on, olipa laiha ja petite tai muodokas ja pluskokonen, urheilullinen, raskausarpinen yms. Mutta onko se hyvä jos sairaanoloisen ali/ylipainoiselle toitotetaan että kelpaat juuri tuollaisena. Jokaisen ihmisen pitäisi rakastaa kehoaan ja juuri siksi pyrkiä terveelliseen elämäntapaan, koska rakastaa kehoaa ja haluaa sen voivan hyvin.
Joten kyllä, nykyään ihmisiä jotka laihduttaa tai vaikka kasvattaa lihaksia niin saatetaan pitää pinnalisena.
Summa summarum: kannattaa pysyä hoikkana/normaalipainoisena aina.
Aika omituinen ajatus - eiköhän jokainen saa aika lailla tehdä omalla elämällään ja kropallaan mitä haluaa. Miksipä sinun laihduttamisesi pitäisi jotakuta muuta loukata - paitsi jos se herättää hänessä huonon omantunnon ja huonommuuden tunteen, ja silloinhan se on tasan hänen oma ongelmansa.
Ylen ohjelmassa toitotettiin, että paino alkaa laskea itsekseen kun ei laihduta. Omaan silmään tätä ohjelmaa juontaneet eivät ole laihtuneet. Melkein päinvastoin.
Töissä olen huomannut, että ne jotka ovat ennen olleet muka niin hyvää pataa hieman pyöreämpien kollegoiden kanssa ovat alkaneet nyrpistellä nokkiaan kun joku on selvästi alkanut laihtua. Itse ajattelen, että ihan mahtava juttu kun on alkanut huolehtimaan terveydestään. Sama juttu kuntosalilla, selfietyypit kattoo kieroon kun joku ylipainoinen treenaa, itse taasen katson, että hieno juttu kun on lähtenyt salille kohentamaan kuntoaan ja ilolla seuraan kun huomaan jonkun käyvän säännöllisesti salilla ja saavan tuloksia aikaan.
Kahvila Konna kirjoitti:
Lääkkeet!
Se on karhunpalvelus, jos ylipainoiselle valehdellaan että ylipaino on ok. Vähän iäkkäämpänä on polvet, selkä, sydän, jalka ja näkö kaput. Ylipainon paheksuminen on vastuuntuntoa lähimmäisien terveydestä.
Itse tykkään olla hoikka, koska ei ole sellaista makeanhimoa ja mielialanvaihtelua ja on nautinnollista liikkua ja siksi liikunkin niin paljon, että voin käytännössä syödä mitä huvittaa ja ainakin niin paljon kuin huvittaa.
En kyllä ymmärrä miksi ihmisen pitää kerätä itselleen kymmeniä kiloja ylimääräistä kannettavaa, kun ruoka säilyisi jääkaapissakin.
En näe ylipainossa mitään hyvää.
En ole moista kuullut.