Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumuseroon muuttaminen

Kyllästynyt
12.08.2018 |

Olen päättänyt muuttaa ainakin asumuseroon miehen alkoholinkäytön ja epäluotettavuuden takia. Meillä on yhteinen omakotitalo josta on vielä paljon velkaa ja useita remonttilainoja. Itse toivoisin, että laittaisimme asuntolainan pelkille koroille ja voisin jäädä lapsen kanssa tähän kunnes saadaan tämä myytyä. Maksaisin tietysti nuo korot ja muut juoksevat kulut itse. Mies ei kuitenkaan suostu lähtemään, koska hän kieltää ongelman ja ilmeisesti kuvittelee ettei eroa tule jos hän heittäytyy hankalaksi.

Kysyisin teiltä, joilla on sama kuvio takana, että jos minä hommaan vuokra-asunnon ja muutan pois, niin millaiset velvollisuudet minulla on omakotitaloa kohtaan? Pitääkö minun edelleen maksaa puolet talon kustannuksista vaikka en siellä asu? Oma ehdotuksenihan oli niin, että minä jään taloon ja maksan kulut, mutta jos mies ei suostu lähtemään vaan minä joudun sen tekemään, niin miehen ei varmaan tarvitse suostua vastaavaan diiliin vaan hän voi vaatia minulta puolet kaikista kuluista?

Vaikuttaako tähän se, haenko jo tässä vaiheessa virallista avioeroakin vai en?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat jo nyt kovasti varautumaan siihen että mies heittäytyy hankalaksi koska haluat maksaa enemmän kuin mitä sinulle kuuluu. Se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, vaan siltä että pelkäät miestä ja yrität mielistelemällä välttyä siltä, että hän aiheuttaa sinulle vahinkoa. Kuulostaa siltä että avioeroa kannattaa hakea heti vai pelkäätkö että sekin ärsyttää miestä? Tunnut olevan sen verran altavastaajana että tarvitset mahdollisesti perheneuvontaa tms tukea jotta pystyt etenemään ilman pelkoa.

En kyllä tiedä mistä tuon pelkäämisen keksit. Minusta vaan on epäreilua, että toinen maksaa kokonaan oman asumisensa ja lisäksi lähes puolet toisenkin asumisesta. Silloin sen poismuuttajan asumiskulut nousevat kohtuuttomasti taloon jäävän kustannuksien pysyessä lähes ennallaan. Toisekseen minä haluaisin jäädä tähän lapsen kanssa itse, joten siksi haluan tarjota miehelle diiliä jossa hän ei kohtuuttomasti kärsisi taloudellisesti muuttamisesta.

-Ap

Tätä juuri tarkoitin tuolla toteamuksella, että elämä on valinnoista kiinni. Miksi olet mennyt yhteen miehen kanssa, joka ei ole sinulle sopiva? Miksi olet tehnyt hänen kanssaan lapsia, kun nyt tarvitset sen takia isomman asunnon? Miksi olet ottanut ihan liikaa lainaa? Et voi vain heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin, et ”elämä on ihan epäreilua”. Se ei ole yhtään epäreilua. Tämä on sun valintojen seurausta. Lopetat marisrmisen ja talo myyntiin.

Toivottavasti kukaan ei ole erehtynyt valitsemaan sinua. Jos on, niin vittumaisen valinnan on tehnyt. Kerro minulta terkut, että säälittää hänen kohtalonsa.

Kiitos samoin!:)

Vierailija
22/24 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat jo nyt kovasti varautumaan siihen että mies heittäytyy hankalaksi koska haluat maksaa enemmän kuin mitä sinulle kuuluu. Se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, vaan siltä että pelkäät miestä ja yrität mielistelemällä välttyä siltä, että hän aiheuttaa sinulle vahinkoa. Kuulostaa siltä että avioeroa kannattaa hakea heti vai pelkäätkö että sekin ärsyttää miestä? Tunnut olevan sen verran altavastaajana että tarvitset mahdollisesti perheneuvontaa tms tukea jotta pystyt etenemään ilman pelkoa.

En kyllä tiedä mistä tuon pelkäämisen keksit. Minusta vaan on epäreilua, että toinen maksaa kokonaan oman asumisensa ja lisäksi lähes puolet toisenkin asumisesta. Silloin sen poismuuttajan asumiskulut nousevat kohtuuttomasti taloon jäävän kustannuksien pysyessä lähes ennallaan. Toisekseen minä haluaisin jäädä tähän lapsen kanssa itse, joten siksi haluan tarjota miehelle diiliä jossa hän ei kohtuuttomasti kärsisi taloudellisesti muuttamisesta.

-Ap

Tätä juuri tarkoitin tuolla toteamuksella, että elämä on valinnoista kiinni. Miksi olet mennyt yhteen miehen kanssa, joka ei ole sinulle sopiva? Miksi olet tehnyt hänen kanssaan lapsia, kun nyt tarvitset sen takia isomman asunnon? Miksi olet ottanut ihan liikaa lainaa? Et voi vain heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin, et ”elämä on ihan epäreilua”. Se ei ole yhtään epäreilua. Tämä on sun valintojen seurausta. Lopetat marisrmisen ja talo myyntiin.

Mistä ihmeen marisemisesta nyt puhut? Minä kysyin muilta kokemuksia miten asiassa voi ja kannattaa toimia. Toiselle keskustelijalle perustelin miksi olen valmis itse maksamaan enemmän kuin ehkä tarvitsee. Minä en ymmärrä miten sinä saat väännettyä siitä marisemista. Ja talohan on joka tapauksessa menossa myyntiin, se olisi sinulle selvinnyt jo moneen kertaan jos olisit vaivautunut edes lukemaan ketjun, johon tulet viisastelemaan täysin aiheen vierestä. Jos ei sinulla ole sanottavaa itse aiheeseen, niin voisit etsiä ketjun jonka aiheeseen sinulla on annettavaa.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästynyt kirjoitti:

Olen päättänyt muuttaa ainakin asumuseroon miehen alkoholinkäytön ja epäluotettavuuden takia. Meillä on yhteinen omakotitalo josta on vielä paljon velkaa ja useita remonttilainoja. Itse toivoisin, että laittaisimme asuntolainan pelkille koroille ja voisin jäädä lapsen kanssa tähän kunnes saadaan tämä myytyä. Maksaisin tietysti nuo korot ja muut juoksevat kulut itse. Mies ei kuitenkaan suostu lähtemään, koska hän kieltää ongelman ja ilmeisesti kuvittelee ettei eroa tule jos hän heittäytyy hankalaksi.

Kysyisin teiltä, joilla on sama kuvio takana, että jos minä hommaan vuokra-asunnon ja muutan pois, niin millaiset velvollisuudet minulla on omakotitaloa kohtaan? Pitääkö minun edelleen maksaa puolet talon kustannuksista vaikka en siellä asu? Oma ehdotuksenihan oli niin, että minä jään taloon ja maksan kulut, mutta jos mies ei suostu lähtemään vaan minä joudun sen tekemään, niin miehen ei varmaan tarvitse suostua vastaavaan diiliin vaan hän voi vaatia minulta puolet kaikista kuluista?

Vaikuttaako tähän se, haenko jo tässä vaiheessa virallista avioeroakin vai en?

Kyllä sinun pitää maksaa puolet omistamasi  talon lainoista ja kiinteistöveroista  vaikket siellä asuisi. Sama  pätee mieheesi.

Hae avioeroa JA yhteiselämän lopettamista samalla kertaa. Perustele hakemuksessasi miksi sinun asuntotarpeesi on (lapsen takia)  suurempi  kuin puolisollasi. Oikeus voi määrätä  miehen muuttamaan ulos talosta. Hän on edelleen velvollinen osallistumaan lainanlyhennykseen yms. kuten talossa asuessaankin ja sinä olet velvollinen maksamaan hänelle vuokraa puolikkaasta talosta. Tässä vaiheessa järkevintä olis sopia lyhennysvapaasta pankin kanssa.

Sen lisäksi hän joutuu maksamaan elatusta lapsesta (varaa aika lastenvalvojalle)  ja sinä voit hakea lapsilisään yh-korotusta Kelalta.

Kerro miehelle ettei Suomessa avioeroa pysty estämään jos toinen osapuoli sellaista haluaa (fakta) ja että tarvittaessa pesänjakaja tulee hoitamaan omaisuuden osituksen josta seuraa se että teille jää paljon vähemmän rahaa pesänjakajan palkkion jälkeen.

Vierailija
24/24 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tosissanne sitä mieltä, että pankki muka ”heittäisi” miehen ulos puoliksi omistamastaan talosta? 😂