Asumuseroon muuttaminen
Olen päättänyt muuttaa ainakin asumuseroon miehen alkoholinkäytön ja epäluotettavuuden takia. Meillä on yhteinen omakotitalo josta on vielä paljon velkaa ja useita remonttilainoja. Itse toivoisin, että laittaisimme asuntolainan pelkille koroille ja voisin jäädä lapsen kanssa tähän kunnes saadaan tämä myytyä. Maksaisin tietysti nuo korot ja muut juoksevat kulut itse. Mies ei kuitenkaan suostu lähtemään, koska hän kieltää ongelman ja ilmeisesti kuvittelee ettei eroa tule jos hän heittäytyy hankalaksi.
Kysyisin teiltä, joilla on sama kuvio takana, että jos minä hommaan vuokra-asunnon ja muutan pois, niin millaiset velvollisuudet minulla on omakotitaloa kohtaan? Pitääkö minun edelleen maksaa puolet talon kustannuksista vaikka en siellä asu? Oma ehdotuksenihan oli niin, että minä jään taloon ja maksan kulut, mutta jos mies ei suostu lähtemään vaan minä joudun sen tekemään, niin miehen ei varmaan tarvitse suostua vastaavaan diiliin vaan hän voi vaatia minulta puolet kaikista kuluista?
Vaikuttaako tähän se, haenko jo tässä vaiheessa virallista avioeroakin vai en?
Kommentit (24)
Tietenkään sinun ei tarvitse maksaa mitään, koska olet nainen. Mies on tarinan roisto niinkuin aina, ja maksaa kaikki viulut. Ja jos ei maksa, niin yhteiskunta maksaa. Koska sinulla on toosa.
Kyllä sun täytyy maksaa puolet lainasta (lainoista), vaikka et asuisikaan siellä. Samoin miehen, jos hän muuttaa. Muut asumisen kulut maksaa asuja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään sinun ei tarvitse maksaa mitään, koska olet nainen. Mies on tarinan roisto niinkuin aina, ja maksaa kaikki viulut. Ja jos ei maksa, niin yhteiskunta maksaa. Koska sinulla on toosa.
Jos sinulla ei ole oikeaa asiaa, älä vastaa.
Nää on näitä ihmisen valintoja. Ja valinnoilla on seurauksensa. Tylyä, mutta faktaa.
Jos itse muutat ja miehesi suostuu toisena velallisena siihen että maksatte pelkkiä korkoja jonkin aikaa, niin se on ylernsä pankille ok. Jos heittäytyy hankalaksi, voit ilmoittaa pankille että eroatte ja haluat myydä oman osuutesi talosta niin pankki ilmoittaa miehellesi että voisi lunastaa osuuden tai sitten myyntiin koko talo.. myynnin ajaksi pelkkiä koron maksuja vain. Eli jotenkin näin mutta pankin kanssa ne vaihtoehdot selviää parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä ihmisen valintoja. Ja valinnoilla on seurauksensa. Tylyä, mutta faktaa.
Ja tämä vastasi kysymykseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun täytyy maksaa puolet lainasta (lainoista), vaikka et asuisikaan siellä. Samoin miehen, jos hän muuttaa. Muut asumisen kulut maksaa asuja.
Minä maksaisin ihan vapaaehtoisesti koko lainan (korot) jos saisin jäädä, koska vuokra-asunnot ovat täällä kalliita, ja minusta on varsin ymmärrettävää ettei mies halua muuttaa pois jos se meinaa tonnin vuokraa ja sen päälle vielä kuluja talosta jossa ei asu. Itse taas tarvitsisin lapsen takia vielä isomman asunnon, ja se tulisi jo puolikkaan talon lisäksi lähes sietämättömän kalliiksi.
Vaihtoehto tietysti olisi molempien asua täällä kunnes talo menee kaupaksi, mutta ensisijaisesti en haluaisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse muutat ja miehesi suostuu toisena velallisena siihen että maksatte pelkkiä korkoja jonkin aikaa, niin se on ylernsä pankille ok. Jos heittäytyy hankalaksi, voit ilmoittaa pankille että eroatte ja haluat myydä oman osuutesi talosta niin pankki ilmoittaa miehellesi että voisi lunastaa osuuden tai sitten myyntiin koko talo.. myynnin ajaksi pelkkiä koron maksuja vain. Eli jotenkin näin mutta pankin kanssa ne vaihtoehdot selviää parhaiten.
Aloituksen sanamuoto oli siinä mielessä harhaanjohtava, että meillä itseasiassa on muista syistä jo haettuna lyhennysvapaata syksylle. Sen saaminen ei siis ole varsinaisesti ongelma. Mutta muutenkin tuo yhteydenotto pankkiin on hyvä idea.
-Ap
Meillä oli sama tilanne. Myytiin talo.
Vituttaa ku tuli valittua paska äijä, meni monta vuotta täysin hukkaan. Olen nyt onnellinen yksinhuoltajana.
Minä yrittäisin löytää miehen kanssa yhteisymmärryksen, yrittäisin puhua järkeä sille, että nyt on järkevintä tehdä lapsen kannalta näin ja näin.
Suurin osa miehistä on erotilanteessa varmasti paskoja.
Alat jo nyt kovasti varautumaan siihen että mies heittäytyy hankalaksi koska haluat maksaa enemmän kuin mitä sinulle kuuluu. Se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, vaan siltä että pelkäät miestä ja yrität mielistelemällä välttyä siltä, että hän aiheuttaa sinulle vahinkoa. Kuulostaa siltä että avioeroa kannattaa hakea heti vai pelkäätkö että sekin ärsyttää miestä? Tunnut olevan sen verran altavastaajana että tarvitset mahdollisesti perheneuvontaa tms tukea jotta pystyt etenemään ilman pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä yrittäisin löytää miehen kanssa yhteisymmärryksen, yrittäisin puhua järkeä sille, että nyt on järkevintä tehdä lapsen kannalta näin ja näin.
Suurin osa miehistä on erotilanteessa varmasti paskoja.
Joo näin ajattelin toimiakin. Ei se mikään paha tai ilkeä ihminen ole, näitä pettymyksiä vaan on katseltu jo niin kauan ettei sille tuppaa mahtumaan päähän että nyt tuli se lopullinen niitti. Se elää toivossa että minä olen taas yhtä idiootti kuin aina ennenkin ja annan kaiken anteeksi seuraavaan kertaan asti. Siksi se ei suotu muuttamaan.
Juristina voin kertoa faktat, mutta ilmaisia neuvoja en anna.
Vierailija kirjoitti:
Alat jo nyt kovasti varautumaan siihen että mies heittäytyy hankalaksi koska haluat maksaa enemmän kuin mitä sinulle kuuluu. Se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, vaan siltä että pelkäät miestä ja yrität mielistelemällä välttyä siltä, että hän aiheuttaa sinulle vahinkoa. Kuulostaa siltä että avioeroa kannattaa hakea heti vai pelkäätkö että sekin ärsyttää miestä? Tunnut olevan sen verran altavastaajana että tarvitset mahdollisesti perheneuvontaa tms tukea jotta pystyt etenemään ilman pelkoa.
En kyllä tiedä mistä tuon pelkäämisen keksit. Minusta vaan on epäreilua, että toinen maksaa kokonaan oman asumisensa ja lisäksi lähes puolet toisenkin asumisesta. Silloin sen poismuuttajan asumiskulut nousevat kohtuuttomasti taloon jäävän kustannuksien pysyessä lähes ennallaan. Toisekseen minä haluaisin jäädä tähän lapsen kanssa itse, joten siksi haluan tarjota miehelle diiliä jossa hän ei kohtuuttomasti kärsisi taloudellisesti muuttamisesta.
-Ap
Jos sähkö- ja vesisopimuksissa on molempien nimet, ovat molemmat vastuussa laskujen maksusta ihan riippumatta kuka talossa asuu. Jos taas jokin sopimus on vain toisen nimissä eikä kukaan maksa, siinä tuolta henkilöltä on luottotiedot vaarassa. Onko muita sopimuksia liittyen tuohon asumiseen? Lainasopimus on kai molempien nimissä eli molemmat ovat vastuussa korkojen maksusta (ja lyhennyksistä aikanaan).
Sukulainen oli vuokralla "elämäntaiteilijan" omistamassa asunnossa ja sai siinä katsella sähkön karhulappuja, joita eteisen pöydälle kertyi. Suunnitteli mennä maksamaan laskun ja vähentää vuokrasta. Elämä ilman sähköä ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne. Myytiin talo.
Vituttaa ku tuli valittua paska äijä, meni monta vuotta täysin hukkaan. Olen nyt onnellinen yksinhuoltajana.
No hyvä että lopulta pääsit eroon ja olet onnellinen. Itseä vielä epäilyttää löydänkö sitä onnellisuutta enää koskaan, mutta ei tätä elämää näinkään voi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä mistä tuon pelkäämisen keksit. Minusta vaan on epäreilua, että toinen maksaa kokonaan oman asumisensa ja lisäksi lähes puolet toisenkin asumisesta. Silloin sen poismuuttajan asumiskulut nousevat kohtuuttomasti taloon jäävän kustannuksien pysyessä lähes ennallaan. Toisekseen minä haluaisin jäädä tähän lapsen kanssa itse, joten siksi haluan tarjota miehelle diiliä jossa hän ei kohtuuttomasti kärsisi taloudellisesti muuttamisesta.
-Ap
Tätä juuri tarkoitin tuolla toteamuksella, että elämä on valinnoista kiinni. Miksi olet mennyt yhteen miehen kanssa, joka ei ole sinulle sopiva? Miksi olet tehnyt hänen kanssaan lapsia, kun nyt tarvitset sen takia isomman asunnon? Miksi olet ottanut ihan liikaa lainaa? Et voi vain heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin, et ”elämä on ihan epäreilua”. Se ei ole yhtään epäreilua. Tämä on sun valintojen seurausta. Lopetat marisrmisen ja talo myyntiin.
Me ollaan hommaamassa vuokra-asuntoa, ja samalla pidetään tämä yhdessä hankittu talo. Kaikki laina-, asumis- ja lasten kulut maksetaan tasan puoliksi. Eli lapsia ei lähdetä juoksuttamaan mihinkään, aikuiset juoksevat. Rahasta keskustelu ei ole ollut ongelma, se on oikeastaan viime vuosina ollut meillä ainoa asia, jossa ollaan oltu samoilla linjoilla. Ja onneksi on vähän varauduttu, koska nyt se paha päivä sitten tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Tätä juuri tarkoitin tuolla toteamuksella, että elämä on valinnoista kiinni. Miksi olet mennyt yhteen miehen kanssa, joka ei ole sinulle sopiva? Miksi olet tehnyt hänen kanssaan lapsia, kun nyt tarvitset sen takia isomman asunnon? Miksi olet ottanut ihan liikaa lainaa? Et voi vain heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin, et ”elämä on ihan epäreilua”. Se ei ole yhtään epäreilua. Tämä on sun valintojen seurausta. Lopetat marisrmisen ja talo myyntiin.
Toivottavasti kukaan ei ole erehtynyt valitsemaan sinua. Jos on, niin vittumaisen valinnan on tehnyt. Kerro minulta terkut, että säälittää hänen kohtalonsa.
Anyone?