Onko Suomessa ollut munchausen by proxy -tapauksia?
Katselin tässä paria dokkaria kuuluisista munchausen by proxy tapauksista, kuten Gypsy Rose ja Kathleen Bush. Onko Suomessa ollut tällaisia tapauksia? Ainakaan ei muistu että julkisuuteen olisi niitä tullut, mutta en tiedä, ehkä ne hoidetaan vain huostaanotolla eikä mahdolliset oikeuskäsittelyt ole julkisia.
Kommentit (8)
Oon työskennellyt tällaisesta epäillyn kanssa, aikamoiset selvitykset kävi läpi ja joutui asumaan lapsen kanssa valvotussa paikassa. Lopulta kuitenkin paljastui perättömäksi epäilyksi, onneksi.
Ihan kamalaa lapselle jos joutuu tuollaista käymään läpi.
Varmasti on, luultavasti useimmat eivät tule edes diagnosoiduksi. Isällä oli kovin tuollaisia elkeitä, minä olin kovin, kovin sairas koko lapsuuden, melkein elinkelvoton. Isän mielestä ja aina muille ihmisille selitettäessä...
On niitä, ne vaan hukkuvat nätisti sinne kirjauksiin kun ei kukaan halua nähdä mitä tapahtuu. Ohjataan vanhemmat hoitoon ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on, luultavasti useimmat eivät tule edes diagnosoiduksi. Isällä oli kovin tuollaisia elkeitä, minä olin kovin, kovin sairas koko lapsuuden, melkein elinkelvoton. Isän mielestä ja aina muille ihmisille selitettäessä...
Eikös ne tee lapsille oikeasti niitä sairauksia?
Varmaan on mutta ei tule julkisuuteen. Gypsy Rose on nyt vapaa. Toivottavasti saa elämänsä kuntoon.
En ainakaan muista nähneeni juttuja. Yhdessä artikkelissa sairaalahenkilökunnan kerrottiin tehneen ls-ilmoitus child medical abuse -epäilystä, joka on siis samankaltainen kuin Münchausen by proxy. Tämä oli siis Suomessa. Pelkään, että tapauksia on mutta ne eivät vain tule esille.