Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työkkäri vahtaa nykyisin?

Vierailija
11.08.2018 |

Jäin juuri työttömäksi. Viimeisin kokemus perus(pitkäaikais)työttömyydestä on noin kahden vuoden takaa. Nyt on tämä aktiivimalli, mutta käsittääkseni se menee automaattisesti, ja seuraus on 5 prosentin leikkaus työttömyystukeen eikä muuta. Vaivaako työkkäri jollain muulla tavalla nykyisin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei ainakaan minua vaivaa juuri mitenkään. Piti oikein itse käydä siellä ihmettelemässä, että mikä on kun piti olla joku haastattelu kolmen kuukauden välein, eikä mitään kuulu. No, sen jälkeen on joku soittanut 3 kk:n välein, ja piti täyttää cv-nettiin CV. Ei muuta. Työ- tai koulutus"tarjouksia" en ole saanut ensimmäistäkään, vaikka olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä, ja kelpaisivat kyllä.

Aktiivimallikyttäyskään ei kuulu työkkärin toimenkuvaan, vaan työttömyysetuuden maksajan (kassa tai kela).

Miten tuo on mahdollista? Eikö ne pommita kursseilla jatkuvasti?

Eivät pommita. En tiedä mikseivät. Eka kerran kun omasta aloitteestani siellä kävin, sanoivat että ovat katsoneet että työllistyisin omin avuin. Kuulemma heillä ei ole ollut resursseja edes haastatella kaikkia.

Itse olen hakenut työvoimakoulutukseen parikymmentä kertaa, mutta en vain ole päässyt. Ehkä työkkärissä on sen perusteella päätelty että en yritä lusmuilla. Sitä kuuluisaa aktiivisuuttahan tuo tulokseton hakeminen kuitenkaan ei ole.

Vierailija
22/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko karenssi jos ei ole hakenut työpaikkoja ekojen kuukausien aikana?

No olisi ainakin syytä tulla. Siis millainen ihminen ei hae työpaikkoja ensimmäisten kuukausien aikana, milloin on yleensä parhaat mahdollisuudet työllistyä uudelleen? Maataan puoli vuotta kotona ja sitten aletaan ihmettelemään että jaa, kai sitä pitäisi töitäkin hakea. Tulee työnantajille kyllä henkilön asenne hyvin selväksi siinä vaiheessa.

Monenlaiset ihmiset. Yksi on sellainen, joka nauttii vapaa-ajasta. Oikein hyvä asia. Toinen on sellainen, joka katsoo alansa työpaikat ja toteaa, ettei niitä nyt ole, ja relaa. Oikein hyvä asia. Jne.. Miksi pitäisi työllistyä uudelleen, jollei vaikka halua? Asenteellako (asiantuntijoita) palkataan eikä osaamisella? Taidat olla töissä ihan omituisella alalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työkkärin ehdotukset nappaa ja ilmapiirissä on aistittavissa jotain uhkaavaa, kuten mahdolliset sanktiot, niin silloin kannattaa vaatia TE-virkailijaltasi lähete työttömien terveystarkastukseen. Meni 2,5 kuukatta lähetteestä tarkastukseen. Siellä voi tervekin ihminen esittää surullista ja pian on saikkulappu näpeissä. Aloittaa kallonkutistajien kanssa lääkkeettömän hoitosuhteen ja välttyy sanktioilta, sekä tietenkin myös velvoitteilta. Ja itseasiassa ihan mukava käydä mukavalla kallonkutistajalla kerran viikkoon puhumassa mistä huvittaa.

Ja jos kallonkutistajilta alkaa tulemaan painetta kuntouttavaan työhön, niin silloin keskeytetään hoitosuhde ja ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi.

Sitten kun alkaa jälleen TE-virkailija vaatimaan jotain, niin vaaditaan uusi lähete työttömien terveystarkastukseen. Sama kiertoa tulee olemaan minun elämäni, jos eivät älyä päästää esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Ikinä eivät tule kuitenkaan saamaan minua töihin, eikä sanktioitaan ulottumaan minuun.

Vierailija
24/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Tampereella käynnit 3 kuukauden välein. On siis käytävä työkkärissä.

Jos olet kauan työtön niin sit sut laitetaan johonkin.

Otteet on nyt sellaiset ettei kotiin jäädä makaamaan.

Itse olen työtoiminnassa.

Mielummin näin koska olen vaan päivän kuukaudessa.

Onko tällainen yleistä? Mitä ne tuolloin 3 kk välein kysyy? Oliko tuo kerran kuukaudessa -juttu vaikea järjestää?

Korjaan 1 päivä viikossa..

Vain 4 tuntia työpäivä.

Sain sen paikan info tilaisuuden kautta, oli kolme vaihtoehtoa,

Saa sen 9 euroa työpäivältä ja 51 euroa bussi lippuun.

Parempi näin.

Vierailija
25/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa työttömien halveksuntaa nykyään palstalla. Kokoomuksen trolleilla paniikki päällä, täytyy yrittää mielipiteenmuokkausta, kannatuksen laskiessa.

Vierailija
26/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään vaihtelee kovasti. Toisia pommitetaan ja toisia ei.

Vierailija
27/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei ainakaan minua vaivaa juuri mitenkään. Piti oikein itse käydä siellä ihmettelemässä, että mikä on kun piti olla joku haastattelu kolmen kuukauden välein, eikä mitään kuulu. No, sen jälkeen on joku soittanut 3 kk:n välein, ja piti täyttää cv-nettiin CV. Ei muuta. Työ- tai koulutus"tarjouksia" en ole saanut ensimmäistäkään, vaikka olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä, ja kelpaisivat kyllä.

Aktiivimallikyttäyskään ei kuulu työkkärin toimenkuvaan, vaan työttömyysetuuden maksajan (kassa tai kela).

Miten tuo on mahdollista? Eikö ne pommita kursseilla jatkuvasti?

Eivät pommita. En tiedä mikseivät. Eka kerran kun omasta aloitteestani siellä kävin, sanoivat että ovat katsoneet että työllistyisin omin avuin. Kuulemma heillä ei ole ollut resursseja edes haastatella kaikkia.

Itse olen hakenut työvoimakoulutukseen parikymmentä kertaa, mutta en vain ole päässyt. Ehkä työkkärissä on sen perusteella päätelty että en yritä lusmuilla. Sitä kuuluisaa aktiivisuuttahan tuo tulokseton hakeminen kuitenkaan ei ole.

Kovasti haiskahtaa siltä, että hallituksen uhoista huolimatta ei homma ole työkkärin puolella paljoakaan kiristynyt. Työkkärissä todettu, että liian kova homma tulisi heille mennä sillä tahdilla mitä määrätty ja hekin haluaa vähän velttoilla ja samalla päästävät työttömät helpommalla itsensä ohella. Sitten vaan esitetään päättäjien suuntaan että joojoo tehdään niinku käsketty ja kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
28/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tällainen yleistä? Mitä ne tuolloin 3 kk välein kysyy? Oliko tuo kerran kuukaudessa -juttu vaikea järjestää?

Vain 4 tuntia työpäivä.

Parempi näin.

Voiko noita 4 tuntia järjestellä? Täältä on vaikea kulkea "keskustaan": bussi kulkee 2 kertaa päivässä, ja toiseen suuntaan täytyy odottaa bussin vaihtoa varmaan pari tuntia. Oliskohan mahdollista saada rahat oman auton käyttöön?

Vierailija
29/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä siellä omalla te-toimiston sivulla viikottain katsomassa, että onko sinne laitettu jotain infoja tai yhteydenottopyyntöjä tms. 

Ei missään toimistoissa tarvi käydä, sieltä on virkailija soittanut mulle ja se on ilmeisesti riittänyt kun ei ole mitään leikattu. Siellä mun omilla sivuilla lukee tällä hetkellä, että lokakuun alkuun mennessä pitää kertoa  tarkemmin työnhakutavoista. Virkailija soitti heinäkuun alussa viimeksi. Sinne voi myös jättää soittopyynnön (sen oman sivun kautta) ja sieltä kyllä soitetaan yleensä seuraavana päivänä.

Vierailija
30/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 4 tuntia työpäivä.

Parempi näin.

Missä kaupungissa asut? En ole kuullutkaan, että tuon 9e/pvä lisäksi saisi bussilippurahat. Itse asun Helsingissä.

Vierailija
31/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä siellä omalla te-toimiston sivulla viikottain katsomassa, että onko sinne laitettu jotain infoja tai yhteydenottopyyntöjä tms. 

Ei missään toimistoissa tarvi käydä, sieltä on virkailija soittanut mulle ja se on ilmeisesti riittänyt kun ei ole mitään leikattu. Siellä mun omilla sivuilla lukee tällä hetkellä, että lokakuun alkuun mennessä pitää kertoa  tarkemmin työnhakutavoista. Virkailija soitti heinäkuun alussa viimeksi. Sinne voi myös jättää soittopyynnön (sen oman sivun kautta) ja sieltä kyllä soitetaan yleensä seuraavana päivänä.

Kauanko olet ollut työttömänä työnhakijana?

Vierailija
32/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 4 tuntia työpäivä.

Parempi näin.

Missä kaupungissa asut? En ole kuullutkaan, että tuon 9e/pvä lisäksi saisi bussilippurahat. Itse asun Helsingissä.

Helsinki on metropoli, uniikkitapaus Suomessa. Tampereella Teisko on, mitä, 70 prosenttia koko kaupungin pinta-alasta ja "maaseutua" kaukana "keskustasta", Hämeenlinna, Kouvola ja monet muut kaupungit on syönyt viereiset maaseutupitäjät ja sama juttu. Vähän olis huono juttu jättää matkustaminen maksamatta, kun se on suuri kustannus.

Vierailija
33/33 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä mun omilla sivuilla lukee tällä hetkellä, että lokakuun alkuun mennessä pitää kertoa  tarkemmin työnhakutavoista. Virkailija soitti heinäkuun alussa viimeksi. Sinne voi myös jättää soittopyynnön (sen oman sivun kautta) ja sieltä kyllä soitetaan yleensä seuraavana päivänä.

Mulla menee yleensä tuohon niiden soittoon ainakin viikko. Hankalaa, kun joskus tarvitsisi vastauksen nopeammin.

Nyt siellä on onneksi sentään mahdollisuus etukäteen kirjallisesti lyhyesti selittää, mistä asiasta on soittamassa. Ennen kun sen asian selvittämisen pystyi aloittamaan vasta puhelimessa, niin virkailija ei heti pystynytkään vastaamaan, ja selvittely venähti ja saattoi vaatia uuden soiton.

Ihan perseestä se ettei voi ottaa yhteyttä sähköpostitse, muka tietosuojan takia. Muutenkin tuntuu että se tyyppi joka minulle ne kolmen kk:n välein tehtävät haastattelusoitot tekee, ei tiedä tilanteestani tai ammattialani tilanteesta yhtään mitään. Ei ole mitään hyötyä hänen yhteydenotoistaan ts. eivät vie työllistymistämi mitenkään eteenpäin. Mutta ei kai se ole tarkoituskaan, vaan tarkoitus on että työkkärille tätä "palvelua" myyvät firmat pääsevät rahastamaan. Työttömät Suomessa on hyvä bisnes, vähän kuin vangit USA:ssa.