Voiko kerrostalo romahtaa yhtäkkiä?
Onko sellaista tapahtunut koskaan? Asun melkein sata vuotta vanhassa kivikerrostalossa. Äsken joku yläkerrassa tumautti jotain tosi painavaa lattialleen eli mun kattoon. Koko talo tärähti. Alkoi yhtäkkiä pelottaa että talo romahtaa, katto putoaa mun päälle. Voiko niin tapahtua?
Kommentit (27)
Kyllä voi. Suomessa ei vielä tapahtunut, mutta vanhimmat kerrostalot ovatkin vasta noin satavuotta, joka siis alkaa olla todellinen riski ikä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sellaista tapahtunut koskaan? Asun melkein sata vuotta vanhassa kivikerrostalossa. Äsken joku yläkerrassa tumautti jotain tosi painavaa lattialleen eli mun kattoon. Koko talo tärähti. Alkoi yhtäkkiä pelottaa että talo romahtaa, katto putoaa mun päälle. Voiko niin tapahtua?
Koko talo ei tärähtänyt eikä se myöskään itsestään huomaamatta romahda ilman avustusta(räjähteitä tai vastaavaa)
Pitäisiköhän pyyttää varmuuden vuoksi jotain turvatarkastusta jossa insinöörit tekisivät mittaukset ja laskelmat talolleni? Vai tehdäänkö sellaisia automaattisesti tietyin väliajoin? Asun vuokralla. Pitäisikö ehdottaa vuokranantajalle koko talon tarkastusta laskelmineen? ap
Miettikää ihmiset sitä, että kuinka tämä koko maapallo romahtaa. Teette lapsia ja niillä ei vaan ole enää tulevaisuutta tällä pallolla.
Ei se satavuotias romahda, mutta nuorempi voikin.
Katsoin äsken Estonian uppoamisesta dokkarin. Varmaan vain sen takia näen nyt kaikkialla katastrofin aineksia. Tuskinpa mitään vaaraa on. ap
Suomessa olisi hyvä tehdä vanhoihin taloihin laitemittauksia ja tutkimuksia, missä kunnossa ovat. Siis syvemmin, ei vaan pinnalta.
Kyllä voi. Esim wtc7 on oiva esimerkki tästä.
Kai nyt näit miten kaksoistornit tipahti kuin tyhjää vaan ameriikassa, kyllä sellasta vaan voi tapahtua kun vaan tarpeeksi tumauttaa.
Vaikuttaa ap siltä että sulla on mielenterveydellisiä ongelmia. Käyhän juttelemassa psykiatrille noista peloista.
Kerrostalo romahti - asukkaat olivat pelänneet pahinta
Kestääköhän muuten 1960-luvun kerrostalojen rakenteet vesisänkyjä? Nykyään siis jos hankkisi.
Joskus kerrostalot voivat myös vain pyllähtää
https://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/20…
Portugalissa kävi vähän köpelösti vanhalle talolle
Kun haukutte vanhoja taloja, miettikääpä siinä samalla selviäisikö nykypäivän jo rakennusvaiheessa homehtuvat pilipalitalot sodasta, kuten sata vuotta vanhat kivitalot ovat selvinneet?
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt näit miten kaksoistornit tipahti kuin tyhjää vaan ameriikassa, kyllä sellasta vaan voi tapahtua kun vaan tarpeeksi tumauttaa.
Ks. https://yle.fi/uutiset/3-9552482
Romahtelu taitaa olla enemmänkin uusien kuin vanhojen kerrostalojen ongelma.
Googlaus "kerrostalo romahti" antaa muutamia osumia. Yleensä syyksi epäillään kaasuräjähdystä.
Tuo Lahden tapaus aikanaan oli kyllä aika omalaatuinen. En muista lukeneeni mitään selitystä sille, miksi kävi kuten kävi.
ei voi.
ellei ole räjähdepanoksia kuten twintowerissa.