Voiko terveydenhoitajan tutkinnon (4v) vetää kolmeen vuoteen?
Onko kellään kokemusta? Tai toinen vaihtoehto vetää sairaanhoitajan 3,5v tutkinto 2,5v. Onko mahdollista? Tiedättekö ketään? Haluan opiskella äkkiä ja päästä nopeasti töihin. En ole ns. "Kouluihminen" enkä viihdy opiskelijana vaan tykkään olla ihan vain työssäkävijä.
Kommentit (21)
Olen eri alalla, mutta minulla myös tuo etten viihdy koulussa lainkaan. Inhoan sitä koulussa istumista, pakollisia kursseja, tehtäviä, koulun jälkeen tehtäviä, esitelmiä luokan edessä, ryhmätöitä ja projekteja, tenttejä... Aina vapaa-ajallakin on olo, että pitäisi olla jotain kouluhommia tekemässä..ja se köyhyys! Siitä nyt ei viitsi edes puhua. Opintotuen varassa eletään ellei sitten ole lainaa mukana.
Oma työ on sellaista, että menen töihin, olen töissä ja lähden pois sieltä. Työt jää aina töihin ja vapaa-ajalla teen mitä haluan ja laitan aivot narikkaan. Ei mitään läksyjä ja tenttejä. Ei esitelmiä ja ryhmätöitä.:D
Tuollainen suorittajaluonne ei välttämättä ole sopiva alalle.
No riippuu ihan siitä miten kursseja järjestetään. Tietyt kurssit pitää olla käytynä,ennen kuin harjoitteluun pääsee. Hankalampaa ehkä nopeuttaa kuin muilla aloilla.
Periaatteessa onnistuu, käytännössä ei. Kurssit on mitoitettu niin, että vaikka olisit millainen fakiiri, niin ne on sijoitettu niin, että se opiskeluun varattu aika menee. Ja tämä siksi, että koulu saisi sen rahoituksen sinusta.
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap, mutta äläpä jauha p*skaa. Todellakin on ja kannattaakin käydä koulut mahdollisimman nopeasti saadakseen tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa onnistuu, käytännössä ei. Kurssit on mitoitettu niin, että vaikka olisit millainen fakiiri, niin ne on sijoitettu niin, että se opiskeluun varattu aika menee. Ja tämä siksi, että koulu saisi sen rahoituksen sinusta.
Tutorin kanssa suunnitellaan yksilöllinen opintosuunnitelma jos tarvetta. Koulu saa rahat sinusta vaikka valmistut aiemmin.ei se siihen vaikuta!
Minä tiedän 3 tai 3,5v valmistuneen terkkarin :) ja pohjakoulutus oli ihan ylioppilas, ei lähäri tms. Tunnen myös etuajassa valmistuneita sairaanhoitajia ja ekonomejakin. Kaikki on mahdollista, riippuu sinusta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole niitä jotka levittää persett@@n kansliassa istumalla.
Eipä se välttämättä ole vain itsestä kiinni. Itse opiskelen kätilöksi, ja minulla olisi puhtia opiskella paljonkin nopeammin, mutta koululta laitetaan aika tehokkaasti kapuloita rattaisiin. Kurssit pitää suorittaa järjestyksessä, ja niitä ei järjestetä kun tiettyyn aikaan. Tiettyä pistemäärää enempää kursseja ei anneta ottaa per lukukausi ym. Kesällä ei järjestetä kovin montaa kursseja, kaikki olen tehnyt mitä on järjestetty. Näin Metropoliassa Helsingissä. Jonkun verran olen edellä mutta en niin paljon kun omasta puolesta olisi mahdollista, ja työtä olen tehnyt opintojen ohessa kokoajan myös.
Sanoisin, että terkkarille 3,5v on realistinen tavoite. Siihen voit hyvin onnistua, varsinkin jos edes yhden kesän opiskelet!
Sairaanhoitajalle taas 3v realistinen tavoite. Eli puoli vuotta etuajassa on täysin realistista ja mahdollista, mutta vuosi on jo vähän kaukaa haettua... Mieluummin opiskelee kunnolla rauhassa kuin hätäisesti....
4 vuotta on kyllä sairaan pitkä aika... Kannattaa tähdätä 3,5v! Eikös terkkari ole tuplatutkinto (sh+th)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutorin kanssa suunnitellaan yksilöllinen opintosuunnitelma jos tarvetta. Koulu saa rahat sinusta vaikka valmistut aiemmin.ei se siihen vaikuta!
Jahas! En kylläkään opiskellut terkkariksi, vaan muuten amiksessa. Ei puhettakaan, että valmistuisin etuajassa, vaikka olisin ollut valmis vaikka kirjoittamaan esseitä yms..
Vierailija kirjoitti:
Eipä se välttämättä ole vain itsestä kiinni. Itse opiskelen kätilöksi, ja minulla olisi puhtia opiskella paljonkin nopeammin, mutta koululta laitetaan aika tehokkaasti kapuloita rattaisiin. Kurssit pitää suorittaa järjestyksessä, ja niitä ei järjestetä kun tiettyyn aikaan. Tiettyä pistemäärää enempää kursseja ei anneta ottaa per lukukausi ym. Kesällä ei järjestetä kovin montaa kursseja, kaikki olen tehnyt mitä on järjestetty. Näin Metropoliassa Helsingissä. Jonkun verran olen edellä mutta en niin paljon kun omasta puolesta olisi mahdollista, ja työtä olen tehnyt opintojen ohessa kokoajan myös.
Laureassa paljon joustavampi meininki! Saa opiskella just niinku haluaa ja valmistua niin nopeasti kuin haluaa. Kätilöä ei tosin ole Laureassa, mutta sh ja th on.
Olen sairaanhoitajaopiskelija. Kyllä meillä saa valmistua etuajassa ja sitä oikeastaan suositellaankin. Olen itse valmistumassa näillä näkymin kolmessa vuodessa. Yhden kesän olen opiskellut ja ensi kesänä aion myös joko opiskella tai olla harkassa. :)
Ehkä koulukohtaista? Meidän luokalla on moni valmistumassa etuajassa. Terkkareita ei meidän rakennuksessa ole, mutta heillä varmasti ihan sama juttu.
Saako opintolainassa jotain hyvitystä jos valmistuu etuajassa?
No ei nyt ehkä kolmeen, mutta kolmeen ja puoleen kyllä jos haluaa. Sen puoli vuotta voi vääntää kesällä.... Viimeinen. Puoli vuotta on muutenkin valinnaista eli voi tehdä käytännössä mitään kursseja itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laureassa paljon joustavampi meininki! Saa opiskella just niinku haluaa ja valmistua niin nopeasti kuin haluaa. Kätilöä ei tosin ole Laureassa, mutta sh ja th on.
Olen kuullut samaa monelta, että Laureassa sujuisi nopeammin, mutta kätilölinjaa kun siellä ei ikävä kyllä ole niin näillä mennään... Mutta tosiaan jos ap meinaa valmistua nopeasti niin en suosittele Metropoliaa.
Kyllä voi. Sh -tutkinnon on moni vetänyt 2,5 vuoteen.
Tähän vaikuttaa myös se muuten hyvä tuuri käy Jobiili-arvonnassa. Jos jää joku harkkapaikka saamatta niin opinnot viivästyy...
Tottakai pystyy. Opiskelet vaan normaalia ahkerammin ja huolehdit että saat harjoittelut hyvin suoritettua! Suosittelen tilanteessasi aivan ehdottomasti kesäopiskelua. Minä tiedän muutamia jotka opiskelleet kesäkaudella 20op eli aika hyvin! Joka kesä kun opiskelet 20op ja muutenkin otat ekstra kursseja niin ei mitään ongelmaa. Juttele tutor opettajasi kanssa ja tehkää yhteinen suunnitelma.
Vai oletko siis edes opiskelija vielä vai harkitset vasta alalle hakemista?