Oliko joissain kouluissa pehmeää leipää joka päivä?
Ennen 90-luvun lamaa? Tai välipaloja? Mua ihmetyttää se että aina kun puhutaan siitä lamasta niin sanotaan että oli vaan näkkileipää, eikö koulussa ole aina ollut pääasiassa näkkileipää? Ja välipalaa vain erikoistilanteissa ja tosi pitkän koulupäivän yhteydessä?
Minä kävin peruskoulun 1981-1990 ja korkeitaan kerran viikossa oli pehmeää leipää ja välipala, hedelmä tai pieni mehupurkki ala-asteella viikon pisimpänä päivänä 5-6 luokalla. Yläasteella ei tainnut olla oikein koskaan koska päivät oli kaikki saman pituisia bussikuljetusten takia kaikilla.
Mun aikana myös osa tekstikirjoista kierrätettiin vuosia, niin kauan kun kirjaa muutettiin erilaiseksi.
Kommentit (15)
Ihan tarkkaan en muista mutta kyllä minulla on mielikuva että pehmeää leipää olisi ollut käytännössä aina, ja välipala oli ala-asteella joka päivä. Saattoi olla mehupurkki, joskus porkkan, pala keräkaalia tai lanttua, myöhemmin jopa pizzapala.
48v.
Meillä oli 1970- ja 1980-luvulla pääasiassa näkkäriä. Pehmeää leipää oli vain silloin, kun ruokana oli keittoa. En enää muista, oliko sitä edes kaikkien keittojen kanssa, vaan vain osan.
Ja kaikia tekstikirjoja kierrätettiin monta vuotta. Joissakin aineissa oli kuitenkin työkirjoja, joita ei kierrätetty.
Minä olen aina ajatellut että aina on kouluissa oltu säästäväisiä ja näkkileipää on pidetty hampailla hyvänä jne.
Mitenkäs sitten luokkaretket?
Meillä oli ala-asteella joka kevät koko koulun luokkaretki, päivän reissu, ei siis yöpymistä.
Yläasteella kerättiin itse rahaa ja ysillä käytiin lintsillä, pitkä matka mutta myös päivän reissu, koulu taisi maksaa bussin.
Ap
Näkkileivän lisäksi ei ollut ateriaa lisukkeineen, kuten nykypäivänä. Ehkä jotain puuroa tai hernekeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Näkkileivän lisäksi ei ollut ateriaa lisukkeineen, kuten nykypäivänä. Ehkä jotain puuroa tai hernekeittoa.
En tarkoittanut nyt mitään sota-aikaa tai 50-lukua. Vaan peruskoulua 70-80-lukuja jolloin oli jo kunnon ruokailut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkkaan en muista mutta kyllä minulla on mielikuva että pehmeää leipää olisi ollut käytännössä aina, ja välipala oli ala-asteella joka päivä. Saattoi olla mehupurkki, joskus porkkan, pala keräkaalia tai lanttua, myöhemmin jopa pizzapala.
48v.
Ai niin, ja muistan myös eskimot, sellaiset kermajäätelöpuikot ilman suklaakuorrutusta, yyh. Taisi mulle se lanttu maistua paremmin.
Minä olen käynyt peruskoulun vuosina 1990-99. Muistan, että alkuun oli koulunäkkiä, se oli hyvää näkkäriä, sitten se vaihtui sellaiseen tosi kovaan ja pahän makuukseen näkkäriin.
Ruisleipää oli tiettyjen keittojen kansaa ei muulloin, vaaleaa leipää ei koskaan.
Muistan Myös, että ekan luokan aikana oli jälkkäriä välillä varmaan n. 1-2 kertaa viikossa jogurtti tms. Välipalaa ei ollut. Sitten tosiaan ekan luokan jälkeen jälkkärit jäi pois.
Tehtäväkirjat sai täyttää eka ja toka luokalla matikassa ja äikästä, kolmannelta luokalta eteenpäin kaikki tehtiin vihkoon.
Tosin niin omat lapsetkin on joutuneet tekemään nyt (ovat 5 ja 8lk.lla) huonommassa kunnossa kirjat nykyään on kuin silloin minun aikaan, hyvä, että kasassa pysyvät. Esikoisella ei ollut kutosella edes kaikista aineista omia kirjoja vaan ne piti jakaa rinnakkaisluokan kanssa, eli vuorottelevat kirjoissa.
Meillä oli torstaisin keiton kanssa ala-asteella oman keittäjän leipomaa sämpylää, pinaattikeiton kanssa, niin hyvää että haaveilen siitä vieläkin.
Jälkkäriä ei ollut koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt peruskoulun vuosina 1990-99. Muistan, että alkuun oli koulunäkkiä, se oli hyvää näkkäriä, sitten se vaihtui sellaiseen tosi kovaan ja pahän makuukseen näkkäriin.
Ruisleipää oli tiettyjen keittojen kansaa ei muulloin, vaaleaa leipää ei koskaan.
Muistan Myös, että ekan luokan aikana oli jälkkäriä välillä varmaan n. 1-2 kertaa viikossa jogurtti tms. Välipalaa ei ollut. Sitten tosiaan ekan luokan jälkeen jälkkärit jäi pois.Tehtäväkirjat sai täyttää eka ja toka luokalla matikassa ja äikästä, kolmannelta luokalta eteenpäin kaikki tehtiin vihkoon.
Tosin niin omat lapsetkin on joutuneet tekemään nyt (ovat 5 ja 8lk.lla) huonommassa kunnossa kirjat nykyään on kuin silloin minun aikaan, hyvä, että kasassa pysyvät. Esikoisella ei ollut kutosella edes kaikista aineista omia kirjoja vaan ne piti jakaa rinnakkaisluokan kanssa, eli vuorottelevat kirjoissa.
Taisi olla Kuntonäkkiä, kovaa, paksua ja pahaa. En muista jälkkäreitä. Tosin en varmaan sen takia, kun en laske jogurttia jälkkäriksi. Ja sama muistikuva tehtäväkirjoista.
Kuinkahan paljon nämä on vaihdelleet, kun tuon iltiksen jutun perusteella vaihtelevat nykyäänkin.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005786089.html
Ihan en kyllä usko noita summia, Puumalassa näyttäisi olevan jotain hämärää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon nämä on vaihdelleet, kun tuon iltiksen jutun perusteella vaihtelevat nykyäänkin.
Ihan en kyllä usko noita summia, Puumalassa näyttäisi olevan jotain hämärää kyllä.
Ompa outoa tosiaan tuola Puumalassa. Tuolla hintaa saa ruuat jostain työmaaruokalasta/lounasravintolasta, ja ne tekee sillä vielä voittoa. Ihmeen kalliit välipalatkin onkohan sekin joku ihan ateria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa outoa tosiaan tuola Puumalassa. Tuolla hintaa saa ruuat jostain työmaaruokalasta/lounasravintolasta, ja ne tekee sillä vielä voittoa. Ihmeen kalliit välipalatkin onkohan sekin joku ihan ateria?
"hyvistä, laadukkaista ja mieluusti kotimaisista ja lähellä tuotetuista raaka-aineista", eineslättyjä ja pussimuusia...
Vaikka kuinka sitten laskettaisiin henkilöstö- ja kiinteistökulujakin, niin miten tosiaan joku kuppilakaan pysyy vastaavilla hinnoilla pystyssä, eikä niilläkään nyt tuhatmäärin asiakkaita pienillä paikkakunnilla ole? Vai vedätetäänkö tuolla ja pahasti?
Kävin koulut 80-luvun puolivälistä 90-luvun puoliväliin. Pehmeä leipä oli äärimmäisen harvinaista, joku sanoi tässä kerran viikossa mutta oliko meillä edes kerran kuukaudessa. Välipaloja ei ollut ikinä.
Kai teilläkin sitä sulatejuustoa oli (kolmio), muistelisin että joskus myös jotain esim. lauantaimakkaraa?
Pehmeää leipää muistan olleen ainakin tummaa, ja joskus vaaleampaa. Ruisvuokaa, josta muistan että vähän pyörittelemällä sai taikinapallon aikaan.
Meillä oli päivittäin vielä 2000-luvun alussa yläasteella, mutta sitten pehmeä leipä jäi kahteen kertaan viikossa.