Miksi sanot "juurikin"?
Kuulostaa typerältä eikä ole edes oikeaa suomen kieltä.
Kommentit (19)
Se presidentti Niinistöltä tarttunut puheeseen tuo "-kin" pääte.
Miksi sanot "juurikin"? Sanoinko? Milloin?
Onkohan, eiköhän, juurikin, niinhän, miksihän
Se on juurikin niin kuin ap väittää.
Juurikin siksi että se sattuu minua joskus huvittamaan.
Siksi koska minulla on kaksi akateemista koulutusta, ja sinulla ei.
Juurikin siksi, että se kuuluu sanavarastooni.
Kieli muuttuu ja kehittyy. Juurikaan hyväksytään jo ja juurikin tulevaisuudessa. Hasta la vista!
Oot väärässä, ihan normi suomea juurikin on.
En käytä -kin -päätettä mulloin kuin puhuessani kasvien tai vaikka hampaan juuresta.
Asia on juuri näin, eikä ikinä juurKIN näin.
Se tuo selvän vivahde-eron joten päätteen käyttö on hyvin perusteltu.
Joskus on vain sellainen fiilis, ettei pelkkä juuri-sana aja tarpeeksi täsmällisesti samaa asiaa kuin mitä tarkoitan. Mulle ei tullut oikein omia esimerkkejä mieleen, mutta tässä kops toiselta sivulta:
Minun kouluaikaani Cooperista sai kympin juurikin tuolla 3 000 metrillä. Tuskin taso on siitä ainakaan noussut.
AP aivan selvästi lintsannut koulussa äikän tunnit, ja seissyt nurkan takana röökillä kun muut ovat opetelleet juurikin asianmukaisia sanoja! :D
Suomen kielen taivutus ja päätteet on HYVÄ ASIA. Esim. googlen kääntäjä ei vieläkään osaa tulkita ja kääntää suomen kieltä järkevästi. Suomi voi olla viimeinen vapaa kieli kun sitä ei voi helposti automaattisesti sensuroida. Kyl näin on närreet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa typerältä eikä ole edes oikeaa suomen kieltä.
Paljon hyväksyttävämpi ja järkevämpi sana, kuin käyttää sanaa ketä sanan kuka asemasta!
Siksi koska siinä sanaan tulee semmoinen kiva lopusointu ja voi myös muuttaa hiukan äänen sävyä, aavistuksen kiekaista.
Siitä on valitettu täällä niin paljon, että tarttui omaankin sanavarastoon.
Voikukkia kitkiessä pitää juurikin kaivaa pois.