Minut halutaan paikallislehden toimittajaksi. Kannattaako?
Olen viittä vaille valmis luokanopettaja, opiskellut sivussa myös suomen kieltä ja kirjallisuutta. Suomen kielessä suoritan mahdollisesti myös maisteritutkinnon.
Veto toimitusalalle on kuitenkin ollut kova, mutta en lähtenyt opiskelemaan alaa sen surkean työllisyystilanteen vuoksi. Olen kuitenkin tehnyt kesät toimittajan hommia eräässä paikallislehdessä ja tykännyt työstä. Tästä lehdestä jää talvella pitkäaikainen toimittaja eläkkelle, ja minut halutaan vakituiseksi hänen paikalleen. Olen aika varma, että en halua työskennellä paikallislehdessä koko ikääni, vaan haluaisin hakeutua jonnekin suurempaan mediaan. Onko tämän työtarjouksen ohittaminen kuitenkin tolloutta, jos haluan alalle? Onko tällaisella sekakouluttautuneella 23-vuotiaalla toivoa päästä suoraan suurempaan mediaan töihin ennen parin vuoden pyörähdystä paikallislehdessä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Paikallislehti on hyvä ponnahduslauta, varsinkin, jos ei ole verkostoja entuudestaan.
Näin minäkin mietin. Tietenkin minulta löytyy kahden kesän kokemus, mutta vakituinen paikka voisi silti auttaa saamaan jalkaa oven väliin paremmin. Lisäksi tämä paikallislehti käyttää Neo-järjestelmää, joka nykyään kannattaa osata.
Aloin pohtimaan myös sitä vaihtoehtoa, että hakisin suoraan suurempaan mediaan töihin, mutta tämän työn alkaessa minulla olisi vielä suomen kielen maisteriopinnot kesken. Eli ehkä minun olisi paras tehdä gradua vääntäessä töitä tutussa paikallislehdessä.
Samaa mieltä kuin edelliset! Töihin vain! Koskaan ei edes tiedä, mitä hyötyä mistäkin paikasta on.
Ottaisin vikkeleästi paikan vastaan. Eikö toimittajien vakitöitä ole vaikea saada?
Me et töihin ja tiedätkö errä tyoöstä voi irtisanoutua jos se ei sovi sulle myöhemmin. Et pääse yhtä kiinnostaviin töihin heti suuremmissa medioissa.
Mun tuttu aloitti pienessä paikallislehdessä, sitten häntä pyydettiin kirjoittamaan aina silloin tällöin isompaan maakuntalehteen. Siirtyi sitten kokonaan sinne maakuntalehteen ja nyt kirjoittelee välillä isoon kaupunkilehteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu aloitti pienessä paikallislehdessä, sitten häntä pyydettiin kirjoittamaan aina silloin tällöin isompaan maakuntalehteen. Siirtyi sitten kokonaan sinne maakuntalehteen ja nyt kirjoittelee välillä isoon kaupunkilehteen.
Saanko udella, minkä ikäinen serkkusi on ja milloin häntä pyydettiin näihin hommiin?
Tietenkin meet paikallislehteen. Toimittajat etenevät ennen kaikkea referensseillä.
En ymmärrä tätä ajatusmallia, että ottaisinko tämän paikan vai hakisinko jonnekin muualle. Nämähän eivät ole mitenkään poissulkevia vaihtoehtoja. Yleensä sitä valmistumisen aikoihin otetaan joku työ ja sitten haetaan parempaa. Harva sitä uraansa huipulta aloittaa.
Ainoa tuntemani toimittaja aloitti todella pienestä paikallislehdestä, siirtyi sieltä suureen maakuntalehteen ja on nyt Ylellä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin meet paikallislehteen. Toimittajat etenevät ennen kaikkea referensseillä.
En ymmärrä tätä ajatusmallia, että ottaisinko tämän paikan vai hakisinko jonnekin muualle. Nämähän eivät ole mitenkään poissulkevia vaihtoehtoja. Yleensä sitä valmistumisen aikoihin otetaan joku työ ja sitten haetaan parempaa. Harva sitä uraansa huipulta aloittaa.
Ainoa tuntemani toimittaja aloitti todella pienestä paikallislehdestä, siirtyi sieltä suureen maakuntalehteen ja on nyt Ylellä.
Tämä on aivan totta. Helposti sitä pelkää "jämähtämistä" pikkulehteen, mutta tosiaan, ei sinne kukaan pakota eläkeikään jäämään. Yleensä nämä "paikalleen jumittuvat" jäävät työhön ihan omasta tahdostaan, kun kuvioihin ilmestyy perhe ja muut uudet priorisoinnin kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin edelliset! Töihin vain! Koskaan ei edes tiedä, mitä hyötyä mistäkin paikasta on.
Näin on. Minulla on tullut lyhyen elämäni aikana kokemusta erilaisista paikoista navetasta päiväkotiin, kouluun, kasvihuoneeseen ja kaupan kassaan. Nyt toimittajan hommissa maatalouspuolen, koulumaailman ja yrittäjien kontaktit löytyvät tätä kautta. Eli yllättäviä hyötyjä tuli jälkikäteen niistäkin hommista!
Hnn kirjoitti:
Olen viittä vaille valmis luokanopettaja, opiskellut sivussa myös suomen kieltä ja kirjallisuutta. Suomen kielessä suoritan mahdollisesti myös maisteritutkinnon.
Veto toimitusalalle on kuitenkin ollut kova, mutta en lähtenyt opiskelemaan alaa sen surkean työllisyystilanteen vuoksi. Olen kuitenkin tehnyt kesät toimittajan hommia eräässä paikallislehdessä ja tykännyt työstä. Tästä lehdestä jää talvella pitkäaikainen toimittaja eläkkelle, ja minut halutaan vakituiseksi hänen paikalleen. Olen aika varma, että en halua työskennellä paikallislehdessä koko ikääni, vaan haluaisin hakeutua jonnekin suurempaan mediaan. Onko tämän työtarjouksen ohittaminen kuitenkin tolloutta, jos haluan alalle? Onko tällaisella sekakouluttautuneella 23-vuotiaalla toivoa päästä suoraan suurempaan mediaan töihin ennen parin vuoden pyörähdystä paikallislehdessä?
Ei kannata koska sinun on kirjoitettava posiitiivisesti haittamaahanmuutosta
Ulla Apelsin on opiskellut suomea ja onkin harvinaisen älykäs nainen mutta muuten toimittajan maailmankatsomuksen pitäisi oikeastaan olla ßuvakkisuuntautunut.
Meidän pitäjän paikallislehden nykyinen päätoimittaja kouluttautui luokaopettajaksi, olikohan vuoden opettajana ja siirtyi ihan tavan toimittajaksi tähän paikallislehteen, missä nykyään siis päätoimittaja. Mene ihmeessä, ainahan sieltä pois pääsee, jos ei nappaa. Ja kun lukee tälläkin palstalla kirjoituksia tämän päivän oppilasaineksesta, niin kallistuisin sinne lehden toimituksen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ammatti tuo toimittaja. Voi kakata bussissa housuun.
That's a dream. Tähän asti siihen ei ole löytynyt mitään hyvää syytä. Paitsi että kakattaa. Mikä on mielestäni täysin riittävä syy.
Paikallislehti on hyvä ponnahduslauta, varsinkin, jos ei ole verkostoja entuudestaan.