Pullamössölukiolaisille on liikaa lähteä kouluun aamukahdeksalta :D
https://lukio.fi/lukiolaiset-uuteen-lukuvuoteen-opiskelijoiden-hyvinvoi…
Entä sitten kun nämä isänmaan toivot siirtyy työelämään vaikkapa raksalle? Hyvä siellä on sitten sanoa että työt alkaa aikaisintaan yhdeksältä. Tai sitten joku kolmivuorotyö.
En oikein tiedä jos pitäisi itkeä vai nauraa näiden kanssa.
Kommentit (65)
Olin nuorena leipomossa hommissa, työt alkoi 0500 tai 0600 aamuvuorossa, vähän hommasta riippuen. Sitten tuli intti väliin, oli luksusta kun sai nukkua kuuteen. Tupakavereilla oli vähän vaikeempaa.
Ihmisillä on luonnostaan erilainen vuorokausirytmi. Mutta koulu ja työt on hoidettava kuitenkin kunnialla, vaikka väsyttäisikin. Nuori voi hakea iltalukioon ja työelämässä voi olla mahdollisuus valita sellaiset työajat, mitkä itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä lääke koulupäivän aikaiseen väsymykseen on myös riittävä lepo. Nuorten vuorokausirytmi siirtyy myöhäisemmäksi, eikä tämä ole pelkästään nuoren oma valinta. "
Täh😮 Kenen valinta se on? Kertokaa minulle kuka tai mikä estää menemästä nukkumaan klo 21?
Et ole ilmeisesti koskaan kärsinyt uniongelmista? Tai edes ollut vaikeuksia saada unta heti kun menet sänkyysi makaamaan? Kiitä onneasi.
Kaikilla nuorilla on mystinen unisairaus ja läskeillä kilpparit. Hitto mikä maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä lääke koulupäivän aikaiseen väsymykseen on myös riittävä lepo. Nuorten vuorokausirytmi siirtyy myöhäisemmäksi, eikä tämä ole pelkästään nuoren oma valinta. "
Täh😮 Kenen valinta se on? Kertokaa minulle kuka tai mikä estää menemästä nukkumaan klo 21?
Et ole ilmeisesti koskaan kärsinyt uniongelmista? Tai edes ollut vaikeuksia saada unta heti kun menet sänkyysi makaamaan? Kiitä onneasi.
Kaikilla nuorilla on mystinen unisairaus ja läskeillä kilpparit. Hitto mikä maa.
Nuorilla on hormoonitoiminta, kuten voit lukea. Itse en ole nuori enkä läski, mutta kyllä vaan uni maittaa aamuisin. Aah, ihanata nukkua kunnon aamu-unet :)
Stressiä ja neuvottomuuttahan aiheuttaa ennen muuta se, etteivät lapset tiedä vahvuusalueitaan ja mihin hakeutuisivat lukion jälkeen opiskelemaan. Oppilaan ohjaus pitäisi rakentaa alusta pitäen kuntoon, sen pitäisi alkaa viimeistään alakoulun viitoselta ja jatkua lukion loppuun saakka. Mallia voi käydä hakemassa mistä hyvänsä USAn hyvästä julkisesta koulusta. Voin antaa meidän lasten koulun yhteystiedot vaikka ensi alkuun.
Koulupäivien myöhästäminen ei auta mitään, koska se venyttää päivää vastaavasti illan päästä ja itseään ruokkiva kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Stressiä ja neuvottomuuttahan aiheuttaa ennen muuta se, etteivät lapset tiedä vahvuusalueitaan ja mihin hakeutuisivat lukion jälkeen opiskelemaan. Oppilaan ohjaus pitäisi rakentaa alusta pitäen kuntoon, sen pitäisi alkaa viimeistään alakoulun viitoselta ja jatkua lukion loppuun saakka. Mallia voi käydä hakemassa mistä hyvänsä USAn hyvästä julkisesta koulusta. Voin antaa meidän lasten koulun yhteystiedot vaikka ensi alkuun.
Koulupäivien myöhästäminen ei auta mitään, koska se venyttää päivää vastaavasti illan päästä ja itseään ruokkiva kierre on valmis.
Siehän se varsinainen suorittaja olet. Kas kun ei päätetä jo 3-vuotiaana, mikä meidän lapsesta tulee isona. Kyllä se koulupäivän myöhäistäminen auttaa juuri siihen, että saa nukkua pidempään. Kuka on päättänyt, että juuri klo 8 on sopiva aika aloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Hieman terminologiaa, jos sallitte. Pullamössö oli lasten suosittu aamupala 1950-1960-luvuilla. Sitä siis söivät nykyisten koululaisten isovanhemmat. Vartuttuaan he antoivat oman aamupalansa nimen pilkkanimeksi nuoremmille sukupolville, vaikka itse nimenomaan ovat pm-sukupolvea.
Alkopa tehä mieli pullamössöä: tuoretta pullaa silputtuna kaakaohon.
Entä jos menee töihin toimistolle, missä työskennellään pääosin itsenäisesti? Ainakin täällä saadaan tulla töihin siihen aikaan kun huvittaa. Toimisto menee kiinni klo 21, ennen sitä kun käy tekemässä 8h työpäivän, kaikki on ok.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menee töihin toimistolle, missä työskennellään pääosin itsenäisesti? Ainakin täällä saadaan tulla töihin siihen aikaan kun huvittaa. Toimisto menee kiinni klo 21, ennen sitä kun käy tekemässä 8h työpäivän, kaikki on ok.
Ja tuo onkin trendi nykyään. Se klo 8-16 työaika on menneisyyden jäänteitä.
Minulla oli teininä vaikeuksia herätä ja nukahtaa ajoissa. Uni harvoin tuli ennen puolta yötä vaikka olisi vetänyt edelliset päivät muutaman tunnin unilla. Aamuisin ajoissa herääminen oli raskasta ja usein johti siihen että skippasin aikaisimman tunnin ja menin vasta seuraavalle, putosin parilta kurssiltakin tämän takia. Muutaman vuoden päästä alkoi kuitenkin helpottaa ja nyt aikuisena minulla ei ole mitään ongelmaa nousta tai nukahtaa aikaisin, kertaakaan en ole töistä myöhästynyt aikuisiällä ja työ alkaa yleensä klo 7. Taitaa liittyä jotenkin hormoneihin ja kasvaviin aivoihin tuo teinien väsymys. Minusta hyvä idea että saisivat mennä myöhemmin kouluun.
Ei nykymaailmassa tarvitse herätä kukonlaulun aikaan, eikä sillä päteminen anna kovin fiksua kuvaa. Lukiossa en itsekään koskaan meinannut aamutunneilla pysyä hereillä. Mutta kannatti opiskella, nyt minulla on liukuva työaika enkä koskaan aloita ennen ysiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli teininä vaikeuksia herätä ja nukahtaa ajoissa. Uni harvoin tuli ennen puolta yötä vaikka olisi vetänyt edelliset päivät muutaman tunnin unilla. Aamuisin ajoissa herääminen oli raskasta ja usein johti siihen että skippasin aikaisimman tunnin ja menin vasta seuraavalle, putosin parilta kurssiltakin tämän takia. Muutaman vuoden päästä alkoi kuitenkin helpottaa ja nyt aikuisena minulla ei ole mitään ongelmaa nousta tai nukahtaa aikaisin, kertaakaan en ole töistä myöhästynyt aikuisiällä ja työ alkaa yleensä klo 7. Taitaa liittyä jotenkin hormoneihin ja kasvaviin aivoihin tuo teinien väsymys. Minusta hyvä idea että saisivat mennä myöhemmin kouluun.
Ja lisäksi moni ei myöhemminkään totu millään aikaiseen rytmiin. Eli kaikilla ei mene kuten sinulla.
Meidän ammattikoulussa osa porukasta tulee toiselta paikkakunnalta ja heillä on lupa lähteä jo yhdeltä JOKA PÄIVÄ. Koska eiväthän meidän nicopetterit voi olla koulussa niin että ovat vasta puoli neljä kotona! Vielä kun ei mitään kotitehtäviäkään tule. Ihmettelen etteivät ole siitäkin valittaneet että täytyy tulla kahdeksaan...
Meidän 1vee menee aamuisin ennen kasia tarhaan ja pääsee pois viideltä illalla. Vanhemmat töissä ja työmatkat päälle.
Agraariyhteiskunnasta periytynyt aamuvirkkujen etuoikeutettu asema on pikkuhiljaa murenemassa ja sekös näitä kismittää.
Urpoille tiedoksi, erilainen unirytmi ei ole sairaus eikä sinun luontainen unirytmisi biologisesti sen luonnollisempi tai parempi kuin muutkaan. Historiallisista syistä aamuvirkkuutta pidetään enemmän arvossa mutta onneksi tuo asetelma on muuttumassa ja muiden terveyden vaarantava aamuvirkkujen ylivalta pikkuhiljaa onneksi murenemassa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset estää minua menemästä nukkumaan ennen 23:00.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 1vee menee aamuisin ennen kasia tarhaan ja pääsee pois viideltä illalla. Vanhemmat töissä ja työmatkat päälle.
Kuulostaa pahalta, eikä lapsen edun mukaiselta.
En itse haluaisi herätä aikaisin aamulla. Onneksi on tuo lukio käytynä ja sen jälkeen korkeakouluopintoja, että voin ihan itse päättää mihin aikaan työskentelen. Olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista teinistä lähtien, eivätkä ne iän myötä ole ainakaan helpottaneet. Kasin aamut olivat todella hankalia kouluaikoina. Luontainen rytmini on vaan sellainen, että menen nukkumaan klo 24-01 välillä ja nukun kymmeneen, jos saan itse valita.
Onko tämä taas niitä, että kyllä ennenkin herättiin navettaan klo 5.00? Asioita ei voi muuttaa, vaikka se olisi järkevää.