Pahentaako masennus muistia? Muilla masentuneilla tällaista?
Mulla on aina ollut todella hyvä muisti ja kaikki ihmettelevät miten muistan vuosien takaisia asioita niin hyvin. Sain masennusdiagnoosin muutama vuosi sitten ja aloitin lääkityksen ja nyt olen huomannut muistini heikentyneen huomattavasti. Esim en voi mennä kauppaan jos en kirjoita ylös mitä olen sieltä hakemassa. Kävin viikko sitten kaupassa hakemassa ihan vaan pari juttua enkä kirjoittanut niitä ylös. Kauppaan saapuessa seisoin kuin idiootti keskellä käytävää ja mietin että mitä mun pitikään hakea. En muistanut kun en ollut kirjoittanut niitä ylös! Lähes päivittäin käy myös sitä, että mun pitää hakea esim makuuhuoneesta joku tavara ja kun pääsen makkariin, en muista mitä tulin hakemaan. Todella turhauttavaa! Myöskin puhuessa jos yritän selittää jotain, unohdan sanoja, esim en muista mikä on hana, vaan sanon "se juttu mistä tulee vettä". Ja ikääkin "vasta" 29 v.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ruokavaliosi? Tuleeko syötyä hyvin ja monipuolisesti ja silti olet masentunut? Oletko vegaani?
En ole koskaan syönyt hyvin ja monipuolisesti. Hiilarihöttöä lähinnä. Ei juuri koskaan lämmintä ruokaa. Leipää pääasiassa. En ole vegaani.
Samoja ongelmia ollut myös, joskus kun menee pesulle ei muista pesikö jo hiukset shampoolla vai ei, joten voi pestä kahteen kertaan tai jää pesemättä jne.. keskittymisvaikeuksia saattaa olla, yksinkertaiset päässälaskut ei onnistu, ei muista syödä. Pahimmillaanhan nämä yhdistyy siihen aloitekyvyttömyyteen ettei saa mitään aikaiseksi, pitäisi pukea, käydä pesulla, kaupassa, viedä roskat eikä pysty mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ruokavaliosi? Tuleeko syötyä hyvin ja monipuolisesti ja silti olet masentunut? Oletko vegaani?
En ole koskaan syönyt hyvin ja monipuolisesti. Hiilarihöttöä lähinnä. Ei juuri koskaan lämmintä ruokaa. Leipää pääasiassa. En ole vegaani.
Mä oon kans huomannu viime vuosina muistiongelmia. Ruokavalio kuulostaa samalta kuin sinulla. Oisko siinä syy?
Kyllä se voi vaikuttaa, samoin jos on lääkitys masennukseen se voi vaikuttaa muistiin...
Kyllä, tutulta kuulostaa. Miten nukut? Univaje pahentaa tilannetta.
Samanlaista ollut ja diagnoosina oli vakava, psykoottistasoinen masennus. Jälkikäteen olen miettinyt mahdollista pseudodementiaakin.Tuo huono muisti ei ollut niin paha kuin yleinen tyhmistyminen, kaikki älyllinen kapasiteetti heikkeni siihen pisteeseen, ettei edes ruuanlaitto ollut sujua. Nyt pahimmista ajoista on kuusivuotta, mutta en vieläkään ole entiseni.
Tutulta kuulostaa. Muisti heikkeni ja keskittymiskyky muuttui lähes olemattomaksi. Muutenkin yksi vallitsevista "masennusajatuksistani" oli se että olen poikkeuksellisen vähä-älyinen surkea yksilö, eikä yksinkertaisten asioiden unohtelu ihan hirveästi tätä ajatusta helpottanut.
Aivot tarvitsevat hyvää rasvaa, fisfolipidejä ja lesitiiniä. Ubikinoni voi myös auttaa henkiinheräämisessä.
Aivot uudistuvat kolmen kuukauden syklillä. Jos ruokavalio ollut vaikka vuoden normaalia heikompi, se alkaa tuntua. Vastaavasti tilannetta saa korjattua kyllä, mutta vaatii toimenpiteitä.
Kyllä vaikuttaa.
Hajamielisyys lisääntyy.
Aloitekyky menee myös.
Tosi tuskaisaa etenkin jos on yrittäjä.
Siis todellakin vaikuttaa. Ja ei itsellä nyt mikään ruokavalio mitään muuta (olen vuosien saatossa kokeillut), univelka kyllä pahentaa mutta koita ahdistukselta saada unta. Minulla on siis ollu masennusdiagnoosi keskivaikeana kymmenen vuotta. En myöskään muista oikein esimerkiksi kahden vuoden takaisia tapahtumia mitkä vaikka perhe tai kaverit muistavat hyvin ja tämä hävettää. Valokuvat auttavat tähän! Mutta olen siis läheisille sanonut että masennus vaikuttaa muistiin. (Minulla on myös krooniseen sairauteen lääkitys mutta lääkäreiden mukaan sen ei pitäisi tähän vaikuttaa).
Muistiongelmaa on ja diagnoosina määrittämätön masennus (jännä sinänsä, kun pisteytykset meni hurjasti vakavalle..), kyllähän tuo pienesti risoo kun unohtelet asioita ja tavaroita vähän minne sattuu ja et ole varma, että mitä teit hetki sitten.
Ruokavaliokin vaihtelee masennus/ahdistusjaksoina ja nukkuminen äärimmäisen huonoa.. :D
Masennus on yksi muistisairauden oire. Mikäli koet lähimuistinongelmia, puhu asiasta terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa. Tilanteessasi olisi syytä pois sulkea etenevän muistisairauden mahdollisuus tarkistamalla verikokein mahdollinen muistia alentava sairaus.esim.kilpirauhassairaudet. Tsemiä!
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsevat hyvää rasvaa, fisfolipidejä ja lesitiiniä. Ubikinoni voi myös auttaa henkiinheräämisessä.
Aivot uudistuvat kolmen kuukauden syklillä. Jos ruokavalio ollut vaikka vuoden normaalia heikompi, se alkaa tuntua. Vastaavasti tilannetta saa korjattua kyllä, mutta vaatii toimenpiteitä.
Fisfolipidit = fosfolipidit
Minulla ei ollut masennusta, mutta suuri suru, joka sekin on iso koettelemus keholle, ruokavaliolle ja mielelle. Olin parin vuoden jälkeen suurin piirtein työkyvytön, mutta vuodessa hoitanut itseni lähes ennalleen.
Kananmunissa on fosfolipidejä. Koska en voi syödä munia, syön lisäravinteita. Suklaanhimo voi olla himoa lesitiiniin, joka on suklaan yksi ainesosa.
Aivoille hyviä tuotteita ovat mm.
https://www.life.fi/epages/life.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/HLT/Product…
Kilpirauhasarvot mitattu ja ne kunnossa. Nukun todella hyvin, pääsin juuri jopa unilääkkeistä eroon joiden avulla nukuin vuosia. Nukun kuin tukki 8-12 h yössä. /ap
Täällä yksi keskivaikealla masennuksella. Ennen äidinkieli 10. Nyt edes normaalin lauseen muodostaminen välillä hankalaa. Ahdistus tekee töistä vaikeaa. Esimieheltä saatu jo palautetta. Jaksamista ja aloitekykyä ei mihinkään. En oikein tiedä mikä voisi auttaa. Uusi lääkitys on kokeilussa, mutta en oikein tiedä onko enemmän hyötyä vai haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla puolestaan omegat unohtunu? Ota käyttöön, alkaa aivotkin toimia.
Syömäsi lääkkeet aiheuttavat oireita.