20 000 euroa hammasremonttiin
Implanttit maksaisi tuon vai ottaako hammasproteesit 1500 eurolla?
Kommentit (31)
Implantit ei ole se helpompi tie. Ne vaatii huolellista päivittäistä hoitoa, ja siitä huolimatta implanttisillat saattaa ajan myötä alkaa näyttää hassulta suussa. On niissä hyvätkin puolet verrattuna irrotettaviin proteeseihin, mutta mieti tarkkaan. Implantitkaan eivät ole ikuisia, ja niitäkin saattaa joutua uusimaan.
Jos menetit omat hampaasi huonon suuhygienian vuoksi, en suosittelisi implantteja.
Mulla on ollut nyt kymmenen vuotta kaksi implanttia ylhäällä kulmahampaan takainen ja poskihammas. Etummainen on hyvä, mutta poskihammasimplantti on huono. Sen ympäriltä on pitänyt leikata tulehtunutta ientä kahdesti pois, vaikka pesen ja langoitan hyvin niitä. Tulehdus on syönyt nyt niin ientä, että implantti heiluu leukaluussa ja se pitäisi poistaa, mutta hammaskirurgi sanoi, että ongelmana on sitten leukaluun valtava kolo, joka ruuvin poiston jälkeen jää.
Näistä ei puhuta mitään. Minäkään en tiennyt, että näinkin voi käydä. Nyt ottaisin molempiin sillan. Tai osa- tekohampaat ylös. Tulisi halvemmaksi ja jäisi tämä kipu pois. Se implantin ympärys on koko ajan kipeä. Mieti tarkkaan. Myös leukaluun kunto vaikuttaa. Minulla on osteoporoosi eli luusto ei ole enää kovaa. Implanttien laittaminenkaan ei ollut miellyttävää, tärisin pelosta.
Minkälainen elämä täytyy elää, että jo 44 vuotiaana menee kaikki legot vaihtoon?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nyt kymmenen vuotta kaksi implanttia ylhäällä kulmahampaan takainen ja poskihammas. Etummainen on hyvä, mutta poskihammasimplantti on huono. Sen ympäriltä on pitänyt leikata tulehtunutta ientä kahdesti pois, vaikka pesen ja langoitan hyvin niitä. Tulehdus on syönyt nyt niin ientä, että implantti heiluu leukaluussa ja se pitäisi poistaa, mutta hammaskirurgi sanoi, että ongelmana on sitten leukaluun valtava kolo, joka ruuvin poiston jälkeen jää.
Näistä ei puhuta mitään. Minäkään en tiennyt, että näinkin voi käydä. Nyt ottaisin molempiin sillan. Tai osa- tekohampaat ylös. Tulisi halvemmaksi ja jäisi tämä kipu pois. Se implantin ympärys on koko ajan kipeä. Mieti tarkkaan. Myös leukaluun kunto vaikuttaa. Minulla on osteoporoosi eli luusto ei ole enää kovaa. Implanttien laittaminenkaan ei ollut miellyttävää, tärisin pelosta.
Erittäin hyvää tietoa!
Työtoverin implantti remontti epäonnistui. Ei suostu kertomaan enempää vaan alkaa heti itkemään. Joutui ottamaan vapaata käydessään usein siellä hampilääkärillä. Nainen on ja 56 v. Toinen tapaus oli pikkuserkku, mies 47 v. Kunta maksoi hänelle implantit, Vantaa, koska oli ollut vakavassa tapaturmassa ( ei kyllä itse muista missä kännipäissään ) no kuitenkin oli hienot uudet pepsodent implantit. Kuitenkin yks toisensa jälkeen romahtivat alas. Ehkä näistä implanteista pitäisi uskaltaa puhua julkisestikin, mutta kuka sitä sitä nyt omistaan esitelmää pitäisi. Asiasta tarvitaan lisää tietoa. Huonot hampaat ei ole aina oma syy, vaan lähinnä vanhempien syy useinkin. Maalla hampaiden p esijälle naureskeltiin.
Jos minä olisin 44 vuotias, koeilisin ensin proteeseja. Yllättävän moni niihin on aivan tyytyväinen. Muutamia vuosikymmeniä sitten tekohampaat olivat statussymboli. Mikäli et totu proteesiin, menetät vain vähän rahaa ja voit harkita implantteja. Mikäli implanttihoito epäonnistuu, mitä sitten? Mikäli ongelmia ilmenee, niin suomalainen potilasvakuutus ei korvaa ulkomailla annettua hoitoa, kuten tuossa aiemminkin sanottiin.
Liian kallista on hampaiden hoito. Se on suoraan terveyteen/sairauteen liittyvää toimintaa. Pitäisi saada julkiselta. Nyt julkiselle ei edes pääse. Eivätkä he osaa tehdäkään kuin enneltaehkäisevää toimintaa. Osaajat ovat yksityisellä. Minulla meni 20 000 kuuteen implanttiin. leikkauksineen, luusiirteineen ja kaikkineen Implanttien laitossa sedaatio, joka meni miellyttävästi. Vasta niiden hampaiden kiinnittäminen ruuveihin sattui ikenien levittämisen takia. Ja otettiin useita malleja niillä muovailuvahan näköisillä lusikoissa. Ovat nämä paremmat kuin irtosillat ja osaproteesit. Niissä kitalakiosa oli niin pitkälle taakse, että meinasi oksettaa. Ja ruoka kertyi sinne alle ja piti päästä pesemään aina. On implanteissakin haittansa, joskus painavat, irtoavat tai joutuuko uusimaan. Siihen ei enää rahat riitä. Sitten tekarit tai ilman. Kyllä tulee ns tavallinenkin hammashoito liian kalliiksi, esim. juurihoitoon meinaa mennä jo tonni. Joten alkaa hampaat vähenemään ihan taloudellisista syistä. Varmaan tt asiakkaat saavatkin kunnallisen hammashoidon tai maksusitoumuksen yksityiselle.
Nykyään on hirveän hienoja osaproteeseja, varmaan paljon helpompia kuin vitivalkoiset implantit. Silloin ei tarvitse ihan luuta leikata, jota on vaikea korvata jos kuitenkin jää jokin kipeä tulehdus sinne muhimaan. Protektiikkaan perehtyneet hammaslääkärit tekevät kyllä ihan ihmeitä. Ei nykyiset proteesit lonksu ja ne ovat muotin mukaan aivan omien näköiset. Ulkomailla pelkäisin esim. hygienian pettämistä ( hepatiittia ). Lisää tietoa, ei haukkumista. Ei muistakaan sairauksista potilaita saa syyllistää.
Mun miehellä on mennyt implantteihin ja siltoihin nyt 24000€ eikä ole vieläkään valmista. Hinta vaan kasvaa tehdessä:( Kusetettu olo
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on mennyt implantteihin ja siltoihin nyt 24000€ eikä ole vieläkään valmista. Hinta vaan kasvaa tehdessä:( Kusetettu olo
Miten voi missään mennä noin paljon rahaa? Vai eikö kaikki ole mennyt niinkuin piti?
Mee ulkomaille tekee remppa, saat neljäsosalla.