Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaa-ajan ulkomaanmatkailulle tulisi asettaa tuntuvat haittaverot!

Vierailija
09.08.2018 |

Vapaa-ajan ulkomaanmatkailu on kyllä niin turhaa toimintaa, ettei varmaan mikään vedä vertoja siihen, kuinka isosta turhuudesta on kyse. Ulkomaanmatkailu saastuttaa luontoa ja kuluttaa luonnonvaroja. Turistimassat roskaavat, sotkevat ja tuhoavat jopa kokonaisia alueita maailmassa. On esimerkiksi olemassa paikkoja, jotka ovat joutuneet eroosion kouriin, kun miljoonat turistit ovat tallanneet samassa paikassa. Monet historialliset paikat ovat tuhoutuneet myös sen vuoksi, kun jokainen turisti on ottanut sieltä "matkamuiston" mukaansa, eli vaikka jonkin hienon kiven, kun "Munki pitää saada tollane hieno kivi tosta, kun nuo kaikki muutki on saaneet". Perkele, kohta ei ole tällä menolla enää mitään mistä ottaa niissä paikoissa.

On myös lukemattomia paikkoja, joita turistit ovat roskanneet ja sotkeneet aivan piloille. Valtameretkin ovat hukkumassa muoviin, merissä on kohta muovia enemmän kuin kaloja. Turistit aiheuttavat siis tuhoa luonnolle monissa määrin. Niin kasveille kuin eläimillekkin. Monet kasvilajit ja eläinlajit ovat kuolleet jopa sukupuuttoon turismin vuoksi ja siksi, kun monet luonnontilalliset kohteet on muutettu turistirysiksi, esim. rakentamalla hotelleita ja lomakyliä sinne. Myös monet alkuperäiset kulttuurit ovat kadonneet turismin vuoksi ja ihmisten matkustelu saa myös maailmanlaajuset tartuntataudit leviämään.

Kaikelle tarpeettomalle ulkomaanmatkailulle tulisi asettaa välittömästi tuntuvat haittaverot. Sanotaan, että vaikka 500 euron vero Eurooppaan suuntautuville matkoille ja 1000 euron vero Euroopan ulkopuolisille matkoille. Lisäksi tulisi asettaa pankkikorttien korttimaksuille ja käteisnostoille 25-30 prosentin haittavero, kun korttia käytetään ulkomaille. Eli kaikkiin mitä ulkomailla ostaa niin loppuhintaan siis vielä tuon verran lisää.

Kotimaanmatkailu on sen sijaan huomattavasti ympäristöystävällisempää ja se tuo myös tuloja omaan kotimaahan, joten sitä ei tarvitsisi verolle laittaa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä joku kateellinen juntti joka ei ole koskaan päässyt matkustelemaan 😂😂😂

Ja siinä joku umpito llo narsistinen hedonisti jota ei muu kuin oma napa voisi vähemmän kiinnostaa 🤕 teidät voitaneen sitten tulevaisuudessa karkottaa maasta asumaan ylikuumille ja kuivuneille alueille 🏜

Vierailija
22/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun maaseutupitäjän taajamassa ja meillä on yksi auto jolla pyritään ajamaan max 10000 km/vuosi. Aina pyöräillään ja kävellään mahdollisuuksien mukaan. Lennetään kerran vuodessa Välimerelle. Naapureiden 4-henkisellä perheellä 3 autoa (lapsellekin ostettiin heti oma kun täytti 18). Tuntuu, että "koko ajan" kaikki autonsa liikenteessä. Eivät lennä. Joskus olen miettinyt, että mikähän meidän päästöjen suhde on toisiimme verrattuna. Jo pelkästään usean auton omistaminen tosi epäekologista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettaja_N kirjoitti:

Minä harjoitan niin sanottua vastuullista matkailua, eli ostamme hotellin vain eko-sertifioiduista hotelliketjuista

mutta entäpä hiilijalanjälkenne? se lentäminen nimittäin saastuttaa aina

Lentäminen saastuttaa vain, jos lentokone käyttää fossiilisia polttoaineita. Ei-fossiilisilla lentäviä kaupallisia lentoja on ollut jo vuodesta 2011 asti olemassa. Eli ei suinkaan "aina". Eikä se ole lennätettävän vika, ettei asiaan saada parannusta.

Jokainen lentäjä voi hyvillä mielin maksaa nettipalvelussa $1 maksun, jolla joku istuttaa puolestaan puun. Puu voi sitoa tonnin hiilidioksidia 40 vuodessa, joka vastaa Thaimaan lentoa edestakaisin.

Vierailija
24/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet maat saa lähes kaiken tulonsa turismista. Moni alue elää kokonaan turismilla.

Vierailija
25/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä. Ulkomaanmatkailua ei

Jos lähden vaikka Barcelonaan, en juurikaan aiheuta haittaa Suomelle. Mutta Barcelona on ähkynä turistipaljoudesta. Sinne meneville turisteille vero. Eli on Espanjan, ei Suomen ongelma.

Meillä taas Lappi natisee kohta liitoksistaan. Miten herkkä luonto kestää kasvavan kulutuksen? Lapin lentokentille maahantulovero, josta saatavat varat lyhentämättömänä ohjataan luonnon suojelemiseen :).

Muita ideoita?

Vierailija
26/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olis kamalaa jos tästä maasta ei pääsisi enää pois 😂😂 huhhuh

Vierailija
27/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti te mietitte myös sitä mitä syötte. Että miten se ruoka on tuotettu. Ja toivottavasti te kaikki ulisijat olette kasvissyöjiä. Kasvissyönti on suurin ekoteko mitä ihminen voi tehdä. Jos olette lihansyöjiä/sekäsyöjiä niin voi juma mikä myötähäpeä🤣

Vierailija
28/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamista pidetään aina tosi positiivisena asiana ja se kyllä häiritsee. Ympäristöhaitoilta suljetaan silmät.

Vierailija
29/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja miten tyhmiä ihmiset on! Vain omat halut kiinnostaa ja ilkutaan kuinka minä en ainakaan mieti tai välitä (et tietenkään kun aivot on rusinan kokoiset). Ja näillä itseään korostavilla ur poilla on sitten rahaa tuhota ilmasto. Ilkutaan ja vingutaan kuin uhmaikäiset, että mutkun MÄ haluun yhyy.

Vierailija
30/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voidaanhan sitä verottaa myös lasten tekemisestä, lihavuudesta, rasvaisesta ruoasta jne. Jokin epäterveellisen ruoan vero saisi tulla, rasvavero tms... Ja lihavuudesta täytyy verottaa. Lisäksi olisi fiksua, että XL vaatteet olisi kalliimpia kuin XS vaatteet. Menee hän XL vaatteeseen enemmän materiaalia.

XL-vaatteet ovat yleensä kalliimpia kuin XS kokoiset. Niitä ei myöskään koskaan löydä alennusmyynneistä, koska ne myydään loppuun samana tai viimeistään seuraavana päivänä, kun ne on rekkeihin laitettu. Näin ainakin XXL ja siitä ylöspäin kokojen kohdalla.

Vierailija
31/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olis kamalaa jos tästä maasta ei pääsisi enää pois 😂😂 huhhuh

Tervemenoa vaan. Muista ostaa yhdensuuntainen lippu.

Vierailija
32/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja miten tyhmiä ihmiset on! Vain omat halut kiinnostaa ja ilkutaan kuinka minä en ainakaan mieti tai välitä (et tietenkään kun aivot on rusinan kokoiset). Ja näillä itseään korostavilla ur poilla on sitten rahaa tuhota ilmasto. Ilkutaan ja vingutaan kuin uhmaikäiset, että mutkun MÄ haluun yhyy.

Entä miten tyhmä sinä sitten olet, kun olet vaatimassa matkailun lopettamista, vaikka matkailu ei itsessään ole laisinkaan haitallista, vaan matkustusvälineiden käyttämät fossiiliset polttoaineet?

Mikset vaadi biopolttoainella/vedyllä/sähköllä/ydinreaktoreilla toimivia lentokoneita nykyisten tilanne, vaan vaadit koko liikkumismuodon poistamista?

Sama kuin haluaisit kieltää kaiken grillaamisen, koska jotkut grillaavat hiilellä ja kaasulla.

Vierailija
33/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te mietitte myös sitä mitä syötte. Että miten se ruoka on tuotettu. Ja toivottavasti te kaikki ulisijat olette kasvissyöjiä. Kasvissyönti on suurin ekoteko mitä ihminen voi tehdä. Jos olette lihansyöjiä/sekäsyöjiä niin voi juma mikä myötähäpeä🤣

Niin mitäänhän ei kannata tehdä jos kaikki muut asiat ei ole myös täydellisiä? Mistä sitten aloitetaan jos muiden asioiden pitää toimia ensin? Outo kommentti, mutta perustunee tosiaan vain omiin haluihin, muutenhan ihmiset ottaisivat näitä parannusehdotuksia vastaan.

Vierailija
34/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kiinnosta kun on suhteita joilla saa joka tapauksessa lennot halvalla hinnalla :)

Olin tulossa sanomaan samaa :D

Ja te oikein _ylpeilette_ tällä?! Vttu mitä tyhjäpäi tä!

Vierailija
35/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voidaanhan sitä verottaa myös lasten tekemisestä, lihavuudesta, rasvaisesta ruoasta jne. Jokin epäterveellisen ruoan vero saisi tulla, rasvavero tms... Ja lihavuudesta täytyy verottaa. Lisäksi olisi fiksua, että XL vaatteet olisi kalliimpia kuin XS vaatteet. Menee hän XL vaatteeseen enemmän materiaalia.

XL-vaatteet ovat yleensä kalliimpia kuin XS kokoiset. Niitä ei myöskään koskaan löydä alennusmyynneistä, koska ne myydään loppuun samana tai viimeistään seuraavana päivänä, kun ne on rekkeihin laitettu. Näin ainakin XXL ja siitä ylöspäin kokojen kohdalla.

EI ole kalliimpia vaan saman hintaisia. Joka on outoa!

Vierailija
36/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI ole kalliimpia vaan saman hintaisia. Joka on outoa!

Miksi se on outoa? Vaatteissahan maksaa melkeinpä kaikki muu paitsi se raaka-aine. Kutominen, logistiikka, hyllytys, kaupan kate, verot, jne.

Jos isompi vaate maksaa 1 euron raaka-ainekulujen sijaan 1,01 euroa, niin tuskin siinä kannattaa edes erillisia hintalappuja alkaa väsäämään, jos loppuhinta pitäisi vaihtaa XS:n 20 eurosta XXL:n 20,01 euroon.

Vierailija
37/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä miten tyhmä sinä sitten olet, kun olet vaatimassa matkailun lopettamista, vaikka matkailu ei itsessään ole laisinkaan haitallista, vaan matkustusvälineiden käyttämät fossiiliset polttoaineet?

Mikset vaadi biopolttoainella/vedyllä/sähköllä/ydinreaktoreilla toimivia lentokoneita nykyisten tilanne, vaan vaadit koko liikkumismuodon poistamista?

Sama kuin haluaisit kieltää kaiken grillaamisen, koska jotkut grillaavat hiilellä ja kaasulla.

No onko noita vaihtoehtoja missä määrin tarjolla nyt/lähitulevaisuudessa? Jos ei ole, pitää jotain tehdä jo ennenkuin niin on. Matkailuun liittyy myös paljon muitakin ympäristöhaittoja kuin lentäminen. Mutta joo , ei tehdä mitään koska autoillakin ajetaan, lihaa syödään jne. Jatketaan siis näin, ok aivan sama mulle mutta vitsi mä nauran kun helteet, tulvat, ukkoset ym. saa teidätkin vinkumaan. Ei pidä valittaa jos ei ole valmis tekemään itse mitään asian eteen.

Vierailija
38/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja_N kirjoitti:

Minä harjoitan niin sanottua vastuullista matkailua, eli ostamme hotellin vain eko-sertifioiduista hotelliketjuista

Olet meitä muita parempi, kumarramme edessäsi. Onhan myös ravinto luomulähiruokaa?

Vierailija
39/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko noita vaihtoehtoja missä määrin tarjolla nyt/lähitulevaisuudessa? Jos ei ole, pitää jotain tehdä jo ennenkuin niin on. Matkailuun liittyy myös paljon muitakin ympäristöhaittoja kuin lentäminen. Mutta joo , ei tehdä mitään koska autoillakin ajetaan, lihaa syödään jne. Jatketaan siis näin, ok aivan sama mulle mutta vitsi mä nauran kun helteet, tulvat, ukkoset ym. saa teidätkin vinkumaan. Ei pidä valittaa jos ei ole valmis tekemään itse mitään asian eteen.

Ei niitä ole juurikaan tarjolla satunnaisia lentoja lukuunottamatta, koska niitä käyttävät lentoyhtiöt eivät pärjäisi kilpailussa. Siksi päättäjien täytyisikin vaatia ilmastopäästöjen täyttä hyvitystä lentolippujen hinnassa, jolloin lentoyhtiöt joko korvaavat päästönsä (esimerkiksi puita istuttamalla) tai vaihtamalla parempiin energialähteisiin. Koska puita ei voi ihan mielettömästi loppupeleissä istutella, saadaan rahapanostuksia näiden vaihtoehtojen kehittämiseen varsin automaattisesti.

Matkailuun ei liity muita pakollisia ympäristöhaittoja kuin liikkuminen. On matkailijasta kiinni, tarviiko se hotellia, uima-allasta tai muutakaan. Näidenkään ei tarvitse merkittävästi saastuttaa, vaan on jälleen kerran kiinni kaivosteollisuudesta, rakennusteollisuudesta ja paikallisista yrityksistä, miten puhtaana ne toimintansa meinaavat järjestää.

Matkailu on niin pientä näpertämistä, että esimerkiksi ilmastonmuutokseen se ei vaikuta käytännössä laisinkaan. Riittää, että kivihiili ja maakaasu korvataan vähäpäästöisillä tuotantomuodoilla sekä maatieliikenteen öljy vaikka sähköautoilla. Se on hyvästit ilmastonmuutokselle jo se, lentoliikenne saa vaikka jatkaa kerosiinilla, jos siltä tuntuu.

Vierailija
40/62 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavisten ei tarvitse mitään asioiden eteen tehdäkään, muuta kuin valita paremmin eduskunnan apinat. Vuonna 2050 voi olla meno aivan täsmälleen sama kuin nykyään, mutta päästöjä nolla. Valitusta teknologiasta on kiinni ympäristön tila, eikä kulutuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi