Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pisin matka, jonka te työmatkapyöräilijät voisitte säännöllisesti kulkea?

Vierailija
09.08.2018 |

Uudelle työmaalle olisi matkaa 20km per suunta ja tuumailen tässä, että ruvetako polkemaan tuota matkaa päivittäin vai pitäisikö suosiolla hankkia auto. Alla mukava pyörä, maasto on tasainen ja kaikista hurjimmilla keleillä julkiset toki kulkee, mutta silti mietityttää.

Mitä arvoisa raati on mieltä? Kuinka pitkää matkaa te muut poljette ja mikä olisi maksimimatka, jonka viitsisitte kulkea?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisin työmatka, jota olen fillaroinut päivittäin oli noin 27 km, enkä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Nykyinen on noin 20km.

Ajatko ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä?

Vierailija
22/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni pyöräilee 40 km suuntaansa. Ei sillä mene kuin vähän yli tunti. Helsingissä ja ruuhka-aikana autolla (joka sekin taloudessa on) niin menisi suunnilleen sama. 

Itselläni on 15 km.

Ehkä voisin vähän enemmänkin sotkea polkimia, mutta tämä on ihan ok. Mulla menisi matka vähän joutuisammin autolla, mutta ero ei olisi kovin suuri. 

Eipä tarvitse miettiä aerobista puolta liikunnasta meidän perheessä :) Lapsetkin pyöräilevät lähes joka paikkaan. Paljon tavaraa menee repuun ja on kantolaukut takapyörän sivuissa. 

Ja arvatkaa olemmeko hoikkia?

Pyöräilyn tunnin ajon maailmanennätys on vähän yli 52km, eli miehesi on ainakin Suomen mittakaavassa käytännössä maan huipputasolla ellei ihan nopein, tunnin ajon miesten ennätys on n. 45 kilometriä.

Maantiepyörällä jos ajaa niin tavallinen pulliainen pääsee kohtuu helposti yli 30 km / h keskinopeuteen. Että ei toi "reilu tunti" välttämättä täysin valhetta ole. Todellisuudessa se reilu tunti voi olla puolitosta tuntia. Silloin se olisi ihan uskottava vauhti.

Aloituksessa kysyttiin säännöllistä työmatkaa. Veikkaan että todellisuudessa aika harva sotkee talvikelillä 40km/suunta viitenä päivänä viikossa. Edes puoleentoista tuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljen tällä hetkellä 10km matkaa ja se on mulle aikalailla maksimi. Hyvällä kelillä keväällä ja syksyllä tuo ei ole matka eikä mikään, mutta talven pimeillä kurjaa nastarenkaista ja otsalampusta huolimatta. 

Laita kunnollinen, tielle suuntaava, ajovalo pyörään.

Ei mitään sellaista ympärisäteilevää muita häiritsevää roskalamppua.

Otsavalon heilunta haittaa itseäsi ja muita tienkäyttäjiä.

Mulla on sekin, kiitos huolenpidosta. Sen jälkeen kun lensin nurin kadussa olleen kuopan takia niin hankin pimeälle myös otsalampun. 

Otsalamput tulisi kieltää, nykyään saa katua tehokkaasti valaisevia lamppuja jotka eivät häikäise muita.

Siitä vaan kansalaisaloitetta laittamaan, voi tosiaan olla että Sääntö- Suomesta on noinkin tarpeellinen laki jäänyt puuttumaan :o

Etkö seuraa uutisia?

Vastahan ne hyväksyttiin pyöränvaloksi.

Mutta saisi kieltää takas.

Mennyt ohi, kivitä pois.

Itseäni ei vastaantulijan otsalamppu häiritse sen enempää kuin perusvalokaan.

Vierailija
24/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudelle työmaalle olisi matkaa 20km per suunta ja tuumailen tässä, että ruvetako polkemaan tuota matkaa päivittäin vai pitäisikö suosiolla hankkia auto. Alla mukava pyörä, maasto on tasainen ja kaikista hurjimmilla keleillä julkiset toki kulkee, mutta silti mietityttää.

Mitä arvoisa raati on mieltä? Kuinka pitkää matkaa te muut poljette ja mikä olisi maksimimatka, jonka viitsisitte kulkea?

Kuljin melkein kaksi vuotta 25km suuntaansa töihin perus pyörällä. Vastatuuli oli kaikista inhottavinta, toiseksi helle. Mulla oli hyvät kuulokkeet ja hyvää musiikkia ja poljin aamuisin todella aikaisin ennen kuin oli muuta pyöräilyliikennettä, joten sain suhailla rauhassa omaan tahtiini. Toisaalta tämä ei ollut Suomessa ja minulla oli koko matkan loistavan hyvä pyörätie.

Minkälainen työ sinulla on? Minä kävelin tai vähintäänkin seisoin lähes koko työpäivän. Oli se uuvuttavaa pidemmän päälle, mutta myös kivan haastavaa. Laihduin kyllä vähän liikaa vaikka söin mielestäni kuin hevonen.

Eli voi ihan hyvin sujua, riippuen olosuhteista.

Vierailija
25/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 km on tällä hetkellä työmatka, jonka lähes kokonaan kuljen pyörällä.

Yhtään pitenpää matkaa en pystyisi, enkä suostuisi.

Kesäsäällä ja kuulaina syys- ja kevätaamuina, vielä menettelee, mutta kyrpii ne vastatuulet ja vaakasuoraan vesisateet. Siinä ei auta mitkään sadevaatteet, joita olen useampia testaillut. Työmatkaan kuluu myös vastatuulessa räntäsateessa huomattavasti enemmän aikaa kuin poutasäällä. Työni on raskas fyysinen työ eli en pääse pyörälenkin päälle edes huilaamaan konttorituoliin,

Vierailija
26/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljen tällä hetkellä 10km matkaa ja se on mulle aikalailla maksimi. Hyvällä kelillä keväällä ja syksyllä tuo ei ole matka eikä mikään, mutta talven pimeillä kurjaa nastarenkaista ja otsalampusta huolimatta. 

Laita kunnollinen, tielle suuntaava, ajovalo pyörään.

Ei mitään sellaista ympärisäteilevää muita häiritsevää roskalamppua.

Otsavalon heilunta haittaa itseäsi ja muita tienkäyttäjiä.

Mulla on sekin, kiitos huolenpidosta. Sen jälkeen kun lensin nurin kadussa olleen kuopan takia niin hankin pimeälle myös otsalampun. 

Otsalamput tulisi kieltää, nykyään saa katua tehokkaasti valaisevia lamppuja jotka eivät häikäise muita.

Siitä vaan kansalaisaloitetta laittamaan, voi tosiaan olla että Sääntö- Suomesta on noinkin tarpeellinen laki jäänyt puuttumaan :o

Etkö seuraa uutisia?

Vastahan ne hyväksyttiin pyöränvaloksi.

Mutta saisi kieltää takas.

Siis eihän meillä mitään otsalamppukieltoa ole ollut (ihme kyllä), kyse oli vain siitä ettei otsalamppu riittänyt ainoaksi valoksi pyöräilijälle vaan pyörässä piti ennen olla myös kiinteä ajovalo.

Ollaan me suomalaiset loppujen lopuksi aika tonttuja, maalaisjärki on kadonnut kokonaan ja joka ikisestä asiasta pitää olla vähintään rautalangasta väännetty suositus. Kas kun ei kumisaapaspakkoa aikuisille sadekelille.

Vierailija
27/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljin melkein kaksi vuotta 25km suuntaansa töihin perus pyörällä. Vastatuuli oli kaikista inhottavinta, toiseksi helle. Mulla oli hyvät kuulokkeet ja hyvää musiikkia ja poljin aamuisin todella aikaisin ennen kuin oli muuta pyöräilyliikennettä, joten sain suhailla rauhassa omaan tahtiini. Toisaalta tämä ei ollut Suomessa ja minulla oli koko matkan loistavan hyvä pyörätie.

Minkälainen työ sinulla on? Minä kävelin tai vähintäänkin seisoin lähes koko työpäivän. Oli se uuvuttavaa pidemmän päälle, mutta myös kivan haastavaa. Laihduin kyllä vähän liikaa vaikka söin mielestäni kuin hevonen.

Nimenomaan fyysisen työn pariin on matka. Jo useamman vuoden olen kulkenut pyörällä samoja töitä tekemään, mutta huomattavasti lyhyempää matkaa. Ehkä pitää ottaa mallia enostani, joka pyöräilee säännöllisesti 50 km suuntaansa ihan vain heittämällä, vaikka ikää hänellä on tuplasti minuun verrattuna ja työtkin hänellä on fyysisesti vaativampia kuin minulla.

Julkisetkin kulkee, mutta huonosti. Korvesta korpeen kulkiessa sopiva bussi menee ohi harvoin, joten sitä saisi odotella peukaloita pyöritellen pidemmänkin tovin. Varsinkin talvella tämä tulisi luultavasti olemaan rankkaa. Se pimeällä ja liukkaalla polkeminen voi nopeasti kuulostaa varsin mukavalta hommalta, kun varpaat jäässä odottelet bussia. Omalla autolla toki pääsisi helpoimmalla, mutta hieman kyllä tökkii hankkia se pelkästään työmatkaa varten, kun ei sitä tule muuhun ajoon käytettyä kuin kerran, kaksi vuodessa. Mukavilla keleillä auto jäisi varmaan pidemmäksikin aikaa turhanpäitse istumaan ja haaskaamaan rahaa.

AP

Vierailija
28/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työmatkani oli aikanaan 20 km suuntaansa, ja kuljin sen pyörällä keväästä syksyyn. Talvisin kuljin bussilla.

Vierailija
29/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan fyysisen työn pariin on matka. Jo useamman vuoden olen kulkenut pyörällä samoja töitä tekemään, mutta huomattavasti lyhyempää matkaa. Ehkä pitää ottaa mallia enostani, joka pyöräilee säännöllisesti 50 km suuntaansa ihan vain heittämällä, vaikka ikää hänellä on tuplasti minuun verrattuna ja työtkin hänellä on fyysisesti vaativampia kuin minulla.

Julkisetkin kulkee, mutta huonosti. Korvesta korpeen kulkiessa sopiva bussi menee ohi harvoin, joten sitä saisi odotella peukaloita pyöritellen pidemmänkin tovin. Varsinkin talvella tämä tulisi luultavasti olemaan rankkaa. Se pimeällä ja liukkaalla polkeminen voi nopeasti kuulostaa varsin mukavalta hommalta, kun varpaat jäässä odottelet bussia. Omalla autolla toki pääsisi helpoimmalla, mutta hieman kyllä tökkii hankkia se pelkästään työmatkaa varten, kun ei sitä tule muuhun ajoon käytettyä kuin kerran, kaksi vuodessa. Mukavilla keleillä auto jäisi varmaan pidemmäksikin aikaa turhanpäitse istumaan ja haaskaamaan rahaa.

AP

Minulla oli myös vähän samanlaiset syyt. Tykkään olla riippumaton ja turha odottelu on ärsyttävää varsinkin jos joutuu vaihtamaan kulkuvälineestä toiseen. Auto on turhan kallis kapine, jos sitä ei oikeasti käytä...

Kokeilemallahan sen huomaa. nyt on hyvä nostaa pyöräilykuntoa talvea varten. Jos ei suju, niin hyvä kun on olemassa b vaihtoehtoja.

Mulle pyöräilyt olivat myös todella tärkeitä latautumishetkiä. Aamuinen luonto oli välillä huikea. Vastaan tuli niin peuroja, tornipöllöjä, kettuja, haukkoja kuin kapustahaikaroitakin. Usvaiset auringonnousut... Ja ihan vaan se oma rytmi ja musiikki. Kaipaan niitä hetkiä nyt kun työskentelen kotoa käsin.

Vierailija
30/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei kumpikin voi pyöräillä työmatkaa, koska aikaa menee niin paljon, ettei arki pyöri jos työpäivään lisää tunnin tai puolitoista aamuun ja iltaan.

Vierailija
31/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko siellä korvessa kunnolliset pyörätiet joita huolletaan talvellakin? Muuten en edes harkitsisi, pimeällä pientareella autojen seassa ei pyöräile talvella kukaan. Ostaisin jonkun edullisen perusauton johon riittäisi liikennevakuutus ja jonka voisi laittaa sitten seisontaan kun ei käyttöä ole.

Vierailija
32/32 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkan pituus on tuo ja odottava duunikin on fyysistä, niin harkitsisin vakavasti jonkinlaisen hyvän sähköpyörän hankintaa.

Kesällä tuo voisi mennäkin, mutta vastatuulta, sadetta tai vieläkin ikävämpää keliä hyydyttäisi ainakin meikäläisen. Nyt mulla duunimatka on 13 km suunta, jonka polkaisen toisinaan sulan aikana, koska haluan harrastaa muutakin liikuntaa kuin pelkkää pyöräilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän