Mitä ihmiset tekee kuudella samanlaisella muumimukilla?
Muumimukien erikoispainoksen myyntihän oli rajattua, joten yksi henkilö sai ostaa vaan kuusi mukia. Kysymykseni kuuluu, että kuka haluaa niin monta samanlaista mukia? Säästetäänkö niitä jossain kellarissa kymmenen vuotta ja toivotaan, että siitä saadaan joskus jotain voittoa? Samat rahat olisi voitu sijoittaa johonkin rahastoon ja tienata jotain ilman, että joutuu säästämään jotain mukikasaa nurkassa. Vai ottaako joku oikeasti ne kaikki mukit käyttöön?
Ehkä en vaan ymmärrä. Minulla on vain yksi muumimuki, joka on ollut minulla jo 90-luvulta ja on lähes käyttämätön, kun se on niin typeränkokoinen.
Kommentit (30)
Luuletko että muumimukeja hamstraavat ymmärtävät mitään sijoittamisesta? Fiksuimmatkin vain ajattelevat että saavat ne tässä keinotekoisessa myllytyksessä vielä myytyä kalliimmalla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että muumimukeja hamstraavat ymmärtävät mitään sijoittamisesta? Fiksuimmatkin vain ajattelevat että saavat ne tässä keinotekoisessa myllytyksessä vielä myytyä kalliimmalla eteenpäin.
Toisessa ketjussa joku kertoi, että jostain pop up storesta joku tyyppi oli otsanut jonkun lavallisen mukeja eli reilusti yli sata. Ei kuulosta millään tavoin järkevältä.
Syy, miksi en käytä muumimukejani muuten kuin arkikäytössä, on se, että ne ovat kaikki erilaisia. Olisi oikeastaan mukavaa, jos omistaisi kuusi samannäköistä mukia. Silloin niistä voisi tehdä hauskan ja yhtenäisen kattauksen.
Itse en osta arabiaa enää ollenkaan, koska eivät tee Suomessa. Kerään nykyään saksalaista astiastoa, koska se on sentään tehty Saksassa.
Myin kaikki muumimukini silloin, kun arabia siirsi tuotantonsa Aasian. Toivottavasti muutkin, mutta näin ne halpatyövoimalla tehdyt mukit vaan kiinnostavat ihmisä...
No kai niillä yritetään tienata. Toivottavasti ahneilla on paskanen loppu (juurikin nämä sata mukia ostaneet, siis mitä ihmettä!).
Yleensähän muutenkin mukeja ostetaan useampi samanlainen. Kuuden kappaleen astiastot ovat aika yleisiä. Miksi muumimukeissa ei voisi olla samoin?
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrän sen verran että ei ole mitään järkeä alkaa 180 euroa sijoittamaan rahastoihin tai osakkeisiin transaktiokulujen takia (pl. Nordnet Super Suomi -rahasto) vaan kyllä itse sijoitan vasta siinä vaiheessa kun voi lätkäistä kerralla yli 500 euroa.
Tämä Muumi-muki oli kyllä Arabialta taas vuosisadan kusetus. Tehdään jossain kehitysmaassa massatuotantona mukia luultavasti euron kipale ja myydään kaikki yhden päivän aikana kolmellakympillä. Ja suomalaiset ostavat. :D Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kertoi, että jostain pop up storesta joku tyyppi oli otsanut jonkun lavallisen mukeja eli reilusti yli sata. Ei kuulosta millään tavoin järkevältä.
Niitä on jo huutiksessa ja torilla ja vastaavissa kaupan 100-200 eur/kpl eli ajattelevat tehdä niillä 1-6% voittoa (eurolla ostaa ja kahdella myy = prosentin voitto)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muu kuin rahalaitos rikastunut rahastosijoituksella?
No onkos kukaan rikastunut muumimukeilla? Olen sijoittanut vähän rahastoihin eikä minulla mitään huippuvoittoa ole, mutta ei niillä muumimukeillakaan kymmeniä tuhansia saa. Etenkään tällaisilla muumimukeilla, joista on tietoisesti tehty keräilyesineitä, joita ihmiset hamstraavat. Ne rahakkaat mukit ovat joko jotain koekappaleita tai sellaisia, jotka eivät oikein myyneet omana aikanaan kuten ne Fazerin joulumukit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrän sen verran että ei ole mitään järkeä alkaa 180 euroa sijoittamaan rahastoihin tai osakkeisiin transaktiokulujen takia (pl. Nordnet Super Suomi -rahasto) vaan kyllä itse sijoitan vasta siinä vaiheessa kun voi lätkäistä kerralla yli 500 euroa.
Hyvähyvä, mutta ymmärrätkö myös sen ettei ole järkeä "sijoittaa" 180 euroa muumimukeihin olettaen että ne keräisivät samanlaisen arvon kuin vaikka 90-luvun mukit, samaan aikaan kun niitä tuotetaan, ostetaan ja säilötään komeroihin kymmeniä tai mahdollisesti satoja tuhansia? Muumimukien arvo ei ole pidemmällä tähtäimellä kasvava tai edes säilyvä.
Jos vain haluat omistaa 6 kpl noita mukeja, niin sitten on eri asia. Ne olivat ihan nättejä.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat ymmärtääkin enemmän kuin sinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähyvä, mutta ymmärrätkö myös sen ettei ole järkeä "sijoittaa" 180 euroa muumimukeihin olettaen että ne keräisivät samanlaisen arvon kuin vaikka 90-luvun mukit, samaan aikaan kun niitä tuotetaan, ostetaan ja säilötään komeroihin kymmeniä tai mahdollisesti satoja tuhansia? Muumimukien arvo ei ole pidemmällä tähtäimellä kasvava tai edes säilyvä.
Jos vain haluat omistaa 6 kpl noita mukeja, niin sitten on eri asia. Ne olivat ihan nättejä.
Ymmärrän, mutta olen eri mieltä kanssasi. Uskon että ne säilyttää arvonsa ja kasvaa maltillisesti ajan kuluessa. Uskon myös että näiden Muumin päivä -mukienkin arvo tulee tippumaan nyt parissa päivässä dramaattisesti tuosta millä ihmiset nyt niitä näyttää vaihtavan, mutta uskon että se palautuu pidemmällä aikavälillä takaisin ja ehkä jopa kasvaa ylikin. Onhan näitä nähty kun muumimukien arvo tippunut, mutta myös palautunut takaisin.
Mutta niin, ostin ylimääräisiä koska aion hyödyntää ylimääräisiä mukeja siten, että vaihdan niitä sellaisiin mukeihin joita minulta puuttuu. En siis trokaus-mielessä varsinaisesti ja ainakin yhden otan kyllä käyttöönkin.
On minulla sellaisiakin muumimukeja jotka ovat reilussa 10 vuodessa melkein kymmenkertaistaneet arvonsa. Ei ole mikään minun osakkeista pystynyt vielä samaan (toki sijoitushorisonttikin on lyhyempi), paitsi ehkä Neste.
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi en käytä muumimukejani muuten kuin arkikäytössä, on se, että ne ovat kaikki erilaisia. Olisi oikeastaan mukavaa, jos omistaisi kuusi samannäköistä mukia. Silloin niistä voisi tehdä hauskan ja yhtenäisen kattauksen.
Veikkavat arvoksi yli 2000 jatkossa huutokaupoissa. Ihanko raaskisit pöydällä pitää ja tarjota lapsivieraillekin pyöriteltäviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten hyvinkin järkevää jos myy ulkomaille hyvällä voitolla. Keräilijöitä on muuallakin kuin Suomessa. Mutta yritteliäisyyshän on Suomessa leimattu idioottimaiseksi ja suorastaan rikolliseksi. Tuskin kukaan itselleen ostaa 100 mukia, ilmiselvä bisnes mielessä ja melko varmasti ihan satavarma tienesti mielessä. Ja ei, se ei ole rikollista eikä laitonta, kunhan ilmoittaa verottajalle tulonsa niistä. Vaikka kaikki yksityishekilön tekemä sivutyö on sekin leimattu rikolliseksi veronkiertotyöksi. Toiset osaa ja uskaltaa tehdä, toiset osaa vain leimata ja syytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten hyvinkin järkevää jos myy ulkomaille hyvällä voitolla. Keräilijöitä on muuallakin kuin Suomessa. Mutta yritteliäisyyshän on Suomessa leimattu idioottimaiseksi ja suorastaan rikolliseksi. Tuskin kukaan itselleen ostaa 100 mukia, ilmiselvä bisnes mielessä ja melko varmasti ihan satavarma tienesti mielessä. Ja ei, se ei ole rikollista eikä laitonta, kunhan ilmoittaa verottajalle tulonsa niistä. Vaikka kaikki yksityishekilön tekemä sivutyö on sekin leimattu rikolliseksi veronkiertotyöksi. Toiset osaa ja uskaltaa tehdä, toiset osaa vain leimata ja syytellä.
Saako niitä ostaa järjestelmälliseen jälleenmyyntiin? Jos ihan rehellisesti saa, niin sitten asiassa ei ole nokan koputtamista, mutta jos niitä ei ole tarkoitettu jälleenmyyntiin, niin sittenhän se nimenomaan on rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta olen eri mieltä kanssasi. Uskon että ne säilyttää arvonsa ja kasvaa maltillisesti ajan kuluessa. Uskon myös että näiden Muumin päivä -mukienkin arvo tulee tippumaan nyt parissa päivässä dramaattisesti tuosta millä ihmiset nyt niitä näyttää vaihtavan, mutta uskon että se palautuu pidemmällä aikavälillä takaisin ja ehkä jopa kasvaa ylikin. Onhan näitä nähty kun muumimukien arvo tippunut, mutta myös palautunut takaisin.
Mutta niin, ostin ylimääräisiä koska aion hyödyntää ylimääräisiä mukeja siten, että vaihdan niitä sellaisiin mukeihin joita minulta puuttuu. En siis trokaus-mielessä varsinaisesti ja ainakin yhden otan kyllä käyttöönkin.
On minulla sellaisiakin muumimukeja jotka ovat reilussa 10 vuodessa melkein kymmenkertaistaneet arvonsa. Ei ole mikään minun osakkeista pystynyt vielä samaan (toki sijoitushorisonttikin on lyhyempi), paitsi ehkä Neste.
Muumimukikupla on ollut olemassa vasta suhteellisen lyhyen aikaa, ja sen sisällä hinnat kyllä heilahtelevat paljonkin. Se vain hyvin epätodennäköisesti tulee kestämään hamaan tulevaisuuteen asti, varsinkaan Arabian tuottaessa jatkuvalla syötöllä uusia erikoismukeja. Jonkinlainen nostalgia-arvo noille voi kyllä säilyä.
Mutta tulevaisuus näyttää kummin käy.
Mitä kukaan tekee yhdelläkään muumimukilla. En ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisin.