Töitä joissa ollaan vain vähän tekemisissä ihmisten kanssa?
Kertokaa.
Palkalla, koulutustasolla yms. ei merkitystä. Haluan vain tietää onko kaltaiseni ujo introvertti tuomittu kortistoon jo syntyessään.
Älkääkä edes puhuko että ujoudesta kasvaa kyllä iän myötä ulos koska olen jo 26 v enkä kasvanut ujoudesta ulos vaikka taskusta löytyy jo kahdet tutkintopaperit sosiaalisuutta vaativilta aloilta.
Kommentit (6)
Joku kotona tehtävä kirjoitustyö, esim. litterointi. Tietysti jonkin verran on oltava tekemisissä ihmisten kanssa, kun täytyyhän asioista sopia. Toisaalta iso osa keskustelusta voi hoitua myös sähköpostitse.
Useimmissa sellaisissa ammateissa saa olla vähän tekemisissä elävien ihmisten kanssa, joissa käsitellään oikeiden elävien ihmisten yksityistietoja. Siis esim palkanlaskijat, jne. Ja se osa HR väestä ylipäänsä, joka toimii vain kulissien takana. Yleensä tällä jengillä on omat huoneetkin, koska ne ihmisten tiedot ei saa olla muiden näkyvissä.
Muita, jotka ovat ohmisten kanssa vähän tekemisissä: siivoojat, laitoshuoltajat, kiinteistöhuoltajat. Heidön päivittäinen intersktionsa työpaikan muiden ihmisten kanssa rajoittuu yleensä vuorokaudenaikaan ”huomenta”.
Itse ujona mutta ihmisten kanssa toimivaan ja paljon esiintymistä vsstivsstivaanvaan ammattiin päätyneenä ihmisenä (tutkijana) tosin sanoisin, että kyllä ujo voi tehdä työelämässä mitä vaan. Olet oikeassa siinä, ettei ujous häviä eikä siitä kasva pois, mutta ihminen voi siitä huolimatta pakottaa itssensä tekemään kaikki ne asiat, joita tarvii thdä voidakseen tekhdä, mitä todella haluaa. Ujo voi pakottaa itsensä olemaan muiden kanssa, puhumaan, esiintymään ja verkostoitumaan. Se ei ole mukavaa, vaan joskus todellakin epåmiellyttävää ja tuskallista, mutta sen voi silti tehdä, kun tekee vaan. Ja sitten saa tehdä sitä työtä, mitä haluaa, ujouden estämättä.
Torninosturin kuljettaja, ja monet muutkin kuljetusalan työt. Metsän hakkuukoneen kuljettaja, rajavartija tai muu joka liikkuu kaukana muista. Radiomasto asentaja, tai jos ei tykkää korkeista paikoista, kaivostyöntekijä.
Koodari. Osa paikoista vaatii paljonkin sosiaalisuutta, jopa esim. jokaviikkoista tuotostenn esittelyä yleisön edessä. Mutta löytyy sellaisiakin joissa saa yksikseen näpertää päivät pitkät. Itse oon sellaisessa työssä, ja työkaveritkin tiimissä on niinn introverttejä, että vaikka kontntorilla istuttaisiin vierekkäin, niin jos tulee asiaa toiselle, se laitetaan skypellä eikä puhumalla.
Haudankaivaja.