Arjen fyysiset epämukavuudet, jotka koettelevat sietokykyäsi
Aloitan: hellehiki, krooninen kusihätä, närästys, runsaat ja kivuliaat kuukautiset sekä ruikulivatsa. Silmätulehdus, takapuolen suonenveto ja toispuoleinen nuha. Nämä erikseen ja varsinkin yhdessä. (Keskitytään ihan lillukanvarsinillitykseen; kroonisiin sairauksiin kuuluvat kivut ja kärsimykset eivät välttämättä kuulu tähän keskusteluun.)
Kommentit (1723)
Mitä ihmettä tämän maailman ovilla on minua vastaan?
Joka ikinen uksi kitisee, vinkuu, mouruaa tai ulvoo kuin nyljettävä kissa - kotona, töissä ja autossa.
Öljyän ja rasvaan - ihan sama ja taas ne vaikertaa.
Lukot eivät aukea tai suostu lukittumaan ja Abloy-avaimet vääntyvät tai katkeilevat.
Onko joku karman tapa kertoa, etten ehkä alunperinkään ollut tänne erityisen tervetullut?
Töissä joudut sietämään lähietäisyydeltä tyyppiä, joka on viikonloppuna vedellyt valkosipulia toistenkin edestä. Ei siihen hajuun koskaan totu. Rakastan valkosipulia, mutta haisuliksi leimautumisen pelosta harkitsen tarkkaan, milloin uskallan sitä nauttia. Voi kun sitä lisättäisiin ja olisi pakko lisätä joka ruokaan, ei tätäkään ongelmaa enää olisi vaan lemuttaisiin kaikki yhtä surutta ja autuaan aistimatta "rikostoveria" :D
Joku jo taisikin keretä mainita kampaamo/parturikäynnin jälkeiset hiuksenpätkät, jotka liimautuvat kasvoille ja kaulalle? Tämän tietäen en ikinä suunnittelekaan käväiseväni missään ihmisten ilmoilla (kaupassa tvs.) välittömästi hiustenleikkuun jälkeen. Ne irtokarvat ei lähde föönillä tai harjalla, jolla kampaajilla on tapana sutia naama (ja meikkipohja, kiitos vaan!) operaation jälkeen. Vain pesu auttaa.
Fyysisesti ja yhtälailla henkisesti rampauttava kokemus on myös joutua kiireisen ja hutiloivan kampaajan käsittelystä kotiin tukka puolimärkänä pakkaseen, kun "seuraavalla asiakkaalla on jo vähän kiire".
Onneksi ainutkertainen kokemus, jonka nuorena ja kilttinä hölmönä itku kurkussa nielin.
Ihanaa kun kaupat on auki sunnuntaisin. Olispa mahtavaa jos kaupassa olisi sunnuntaisin muutakin kuin puolityhjät/tyhjät hyllyt.
Meillä matkaa seuraavaan kauppaan tollaset 32 km edestakaisin. ”Kyllä kauppias hoitaa homman ”? Kyllä kaljaa on pilvin pimein, mutta tänäänkin yksi ainut jauhelihapakkaus, viiminen myyntipäivää huomenna. Ja tummaa leipää 0, näkkäriä kyllä löytyi, pullahylly tyhjä. Jotain edelliseltä viikolta jääneitä kypsiä liha-härpäkkeitä oli kauppias pakannu ihan itte, näytti epämääräiseltä möykyltä, ei pakkauspäivää, ei viim. myyntipäivää.
Jos huomenna menee tähän meidän kylän ainoaan k-kauppaan, niin tyhjyyttään ammottaa ihan peruselintarvike-hyllyt. Sain selville, että torstai on kuormapäivä. Täytyykö mun ostaa arkkupakastin tämän takia ja asioida vain torstaisin.
Olen laittanut aloitelaatikkoon viestiä kauppiaalle, että kyllä leipää pitää löytyä joka päivä. Tänä vuonna olen kauppiasta nähnyt tasan 2 kertaa, viimevuonna alle 5.
Syödään kynsiä ja odotellaan torstaita. Silloin nopeat syö hitaat.
"Viran puolesta" olen joutunut eräitä kertoja luontoretkeilyn merkeissä alistumaan ulkokäymälässä so. huussissa asioimiseen.
(Hajumaailman tunnistin jo lapsuuden mökkeilystä, samoin silloisen teinilupauksen, etten koskaan enää asioi tarpeineni paikassa, josta puuttuu juokseva vesi, sähkövalo, viemäröinti ja ilman-/wc-raikastin).
Muiksi vaihtoehdoiksi olisivat kuitenkin tarjoutuneet kyykkypissalla käynti tai housuun laskeminen.
Edelliseltä en pääse enää tuskitta ylös; jälkimmäisellä olen ajatellut ilahduttaa hoivakodin henkilökuntaa lähitulevaisuudessa ;)
Kestän kyllä - niukin naukin - ajatuksen vieraista p**seistä saman mäntypuisen reiän yllä ennen omaani.
Se, mikä eniten näissä yleisissä puucee-pömpeleissä puistattaa ja suututtaa, on MAHDOTTOMUUS KÄSIEN PESUUN - aikana, jolloin melkein omien grillimakkaroiden käsittelyyn vaaditaan joku hygieniapassi!
käytä kuivien silmien silmätippoja
käytä kuivien silmien silmätippoja
Tiskaaminen lapsiperheessä 60-luvun keittiössä kun on lähes 180cm pitkä. Ja siis tiskikonetta ei ole, eikä saa. Tuntuu kyllä alaselässä, kun tiskiallas ei ole edes lantion korkuudella. Ja onnistun välillä nukkumaan niin, että korvanlehteni taittuu kohti kasvoja, kuulostaa hölmöltä, mutta saattaa sattua pitkälle päivään.
Kaikki raskausvaivat pahin häntäluukipu..jos istun oikein kauan voin melkein itkeä kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Ostat uudet sukkikset. Eipä tuntiakaan, kun ukkovarpaan kohdalta on lycrat rikki. Aukkokohta kuroutuu ukkovarpaan ympärille ja hiertää sen juurta sie-tä-mät-tö-mäs-ti koko päivän. Tietenkään ei vaihtohousuja mukana tai tilaisuutta vaihtaa.
Mää kanssa INHOAN sukkahousuja. Vähän auttaa se, että kun otat uudet sukkikset käyttöön, niin kastele ne, sen jälkeen joka käytön jälkeen huuhtele ne., eivät mene niin nopsasti rikki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuujatähti kirjoitti:
Miten kukaan ei ole sanonut tätä?
Mietin jo tovin että kehtaanko..
Mutta minulla mielettömän suurta ärsytystä aiheuttaa se, että seksin jälkeen vaikka menenkin suihkuun ja sen jälkeen painelen töihin (ilta tai yövuoro), niin jossain vaiheessa töissä ne siemennesteet valuu ulos pöksyille.
Ja tietenkään en hoksannut laittaa pikkuhousunsuojaa ennen lähtöä.Joo tää on aivan karseeta jos on pikkuhousunsuoja unohtunut. Nimim. kyllä ne sieltä aamullakin vielä tulee vaikka olis käynyt suihkussa ja nukkunutkin välissä.
Ja sitten jos sitä tippuu lattialle matkalla suihkuun...
Kokeile laittaa suihkun jälkeen hetkeksi tampaxi - kerää mällit, ei valu pöksyihin tai muuallekaan!
Luulin että kaikki käyttää alasuihkua tai pesee suihkussa nää pois etteivät jää valumaan? 😱
Ei se ota kun pari sormea joilla pyyhkii virtaavan veden avulla seinämät puhtaaksi. En voi kuvitellakaan jättäväni niitä sinne edes yöksi, inhoan liukkaita spermalänttejä ja sitä hajua, jos ne ehtii vähän olla hapen kanssa tekemisissä. Toki mulla on lyhyet kynnet urheiluharrastuksen takia, tosi pitkillä olisi varmasti hankalampaa.
Emåttimen sisäpesu aiheuttaa bakteerivaginiittia, se on se sillinhaju. Eikä ainakaan minun rööri ammota niin että sen voisi veden kanssa nuohota.
Enhän mä sinne sisään suihkuta, enkä käytä mitään aineita. Puhtaalla sormella pyyhkäisen nätisti vaan ja huuhtelen aina välissä sormesta liukkauden pois, kunnes sperman aiheuttamaa helposti tunnistettavaa liukkautta ei enää tule. Koskaan ei ole ollut hajuongelmia, vaginiittejä, hiivaa tai muuta sellaista. Sama onnistuu ihan lavuaarissa sormia huuhtomalla, mutta silloin helposti kastuu reidetkin vähän. Tamponivinkki oli ihan hyvä idea sekin, mutta pikkuhousuihin pitkin päivää valuttelua en kyllä ymmärrä.
Kolmekymmentä vuotta kestäneet ilmavaivat ja vatsan löysyys :(
Vatsaa on tähystetty, kuvattu ja tutkittu vuosien saatossa enemmän kuin laki sallii.. eikä mitään syytä ilmavaivoille ja ärtyneelle suolelle ole löytynyt. Olen kokeillut myös kaikenlaisia ruokavaliota, mukaan luettuna täysin gluteenittoman ruokavalion. Vatsan turvotus, ilmavaivat ja äkilliset kakkimishädät vain jatkuvat. Elämä on yhtä selviytymistä pieru- ja kakkaamismahdollisuudesta toiseen. Töissä täytyy etsiä paikkoja päästää ilmaa salaa ja vessakäynnin jälkeen toivon aina, että kukaan ei tulisi heti jälkeeni, sillä kakkani ja pieruni haisevat kerta kaikkiaan kauheille. Lisäksi vatsani on useimmiten turvoksissa kaasusta ja kipeä. Miestäni ja lapsiani säälin, sillä he ovat joutuneet elämään jatkuvien pierutykityksieni- ja hajujen uhrina.
Vierailija kirjoitti:
Vatsaa on tähystetty, kuvattu ja tutkittu vuosien saatossa enemmän kuin laki sallii.. eikä mitään syytä ilmavaivoille ja ärtyneelle suolelle ole löytynyt. Olen kokeillut myös kaikenlaisia ruokavaliota, mukaan luettuna täysin gluteenittoman ruokavalion. Vatsan turvotus, ilmavaivat ja äkilliset kakkimishädät vain jatkuvat. Elämä on yhtä selviytymistä pieru- ja kakkaamismahdollisuudesta toiseen. Töissä täytyy etsiä paikkoja päästää ilmaa salaa ja vessakäynnin jälkeen toivon aina, että kukaan ei tulisi heti jälkeeni, sillä kakkani ja pieruni haisevat kerta kaikkiaan kauheille. Lisäksi vatsani on useimmiten turvoksissa kaasusta ja kipeä. Miestäni ja lapsiani säälin, sillä he ovat joutuneet elämään jatkuvien pierutykityksieni- ja hajujen uhrina.
Voisiko olla IBD:n esioireilua. Minulla oli samanlaista oireilua, sitten suolitukos ohutsuolessa ja diagnoosi: Chrohnin tauti. Pyydä, että ohut-ja paksusuoli tähystetään. Vaivaton toimenpide. Saatpahan ainakin selvyyden miltä sun suoli näyttää noin niinkuin kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on sana arjen. Nuo sinun vaivasi kuulostavat enemmänkin juhlahetkiltä. Tai ehkä illmaisu "arjen luxusta" sopisi määritelmäksi paremmin?
Omat ja muiden likaantuvat jalat.
Terveisiä miehelleni jolle on tullut trauma tästä.
Se kun pitää liikkua junassa/bussissa tai nostaa tavaroita korkealle.
Siis miten muut onnistivat näyttämään normaalilta näin tehdessään? Oon liikkunut junalla vuosia säännöllisesti ja edelleen liikkuvassa junassa on vaikea töpötellä ravintolavaunuun. Parasta on kun jonotat siinä ravintolavaunussa ja maksat ostoksia vaikka kolikoilla, sitten yrität päästä jotenkin takaisin omaan vaunuusi.
Kun juna on saapumassa asemalle ja jarruttamassa. Pakko tarrata johonkin kiinni ettet siellä eteisessä kaadu vastakkaisen tyypin syliin.
Tästä heilumisefektistä johtuen vältän myös junan/bussin vessaa aina kun mahdollista. En halua istua pöntöstä ohi.
Pahinta on linja-autot, joihin nouset kyytiin. Kuski painaa kaasun pohjaan heti kun olet antanut kolikot, sulla on kädet täynnä käteistä ja tietenkin semmoinen 30kg painava turistikassi mukana. Yrität jotenkin päästä paikallesi sinkoutumatta toisen kanssamatkustajan päälle ja valitset ekan vapaan penkin. Miksi tätä ei tajuta paikallisbusseissa? Itse olen siis nuori nainen, aina olen ihmetellyt miten jokin vanhus/viimeisillään raskaana oleva/tasapaino-sairaudesta kärsivä voi mitenkään nousta bussiin kun heti painetaan kaasu pohjaan kun matkustajat on rahastettu riippumatta siitä ovatko he päässeet paikalleen istumaan. Ei veisi kovin paljoa aikaa odottaa muutama sekunti?
Se, kun kesken arkea tulee se olo ettei saa mitään aikaiseksi. Nurmikko täytyisi ajaa, puita pitäisi pilkkoa, vessa haisee silakalle ja pyykkivuori kasvaa, pitäisi ja pitäisi mutta kun ei niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteitten pesumerkit. Jatkuvaa kutinaa ja hiertämistä, kunnes saksit ne niin lyhyiksi kun mahdollista. Tästä huolimatta merkkiin jää joku terävä kulma joka jatkaa hiertämistä. Ja sitten kun on aika pestä tämä vaate, niin mieti siinä sitten että mikäköhän lämpötila tällä kyseisellä vaatekappaleella olikaan, mitenkään et sitä kuitenkaan muista ja vaate menee pilalle ensimmäisessä pesussa.
Esim. H&M:n normaaleissa puuvilla-alkkareissakin on sellainen 7 lehdykän pesumerkki, jota ei saa millään kokonaan saksittua irti. Argh! Sama niissä henkarinauhoissa tai mitä lie ovatkaan. En ole koskaan tavannut ihmistä joka näitä EI olisi leikannut irti, vaikka ilmeisesti tarkoitus on että näin ne saadaan paremmin henkariin roikkumaan... Mielettömän ärsyttävää kun yhtäkkiä paidan kauluksesta pylpähtää tällainen musta silmukka, joka ei sitten millään pysy poissa näkyvistä. Ja auta armias jos yrität leikata nämä pois, sitten kutittavat ja hankaavat olkapäitä.
Näin joskus sellaiset stringit, missä oli pesu-ja tuotelappunipussa enemmän kangasta kuin itse vaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sormien valkoisuus ja tunnottomuus. Tulee ihan puskista eikä liity mihinkään säätilaan tai vuodenaikaan.
Reunierintauti. Äitini ja poikani sairastavat tätä.
Poika jääkiekkonsa aktiivi-aikana valitteli, kun vastustaja runttasi laitaan ja sormivamman huomasi vasta, kun hanska oli ihan täynnä verestä ja loiskahteli jäälle....
Auton ajovalojen merkkivalo välkkyy ja pimenee välillä kokonaan, kun vähänkin rattia joutuu mutkissa kääntämään. Itse valot toimivat ihan normisti, mutta hitto että ottaa päähän! Aina saa olla hipelöimässä valoviiksen vartta, että asettuu. Sama kärry ei suostu millään päivittämään bensamittarin tilaa, ellen tankkaa aina täyteen, vaan näyttää alimäärää (?) kuin en olisi letkun varresta yhtään litraa lirittänyt, jos vain vähäsen lisäilen :(