Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just aloitin Miia Siistosen: Harri Henttinen, Sieluni värit.
Onkohan joku täällä lukenut sen?
Minä olen. Miten niin?
:DDDDDDDDDDD Voisi kuvitella tyhmemmänkin ymmärtävän, että hän varmaan haluaisi tietää mitä mieltä kirjasta olet. Eipä sitä oikein muuta varten kysellä, että onko joku lukenut.
Colm Tóibín - Long Island
Ei itse asiassa ole enää kesken. Olin varma, että loppu on huono, mutta eipä ollutkaan. Kaunista kieltä, tekisi mieli yrittää lukea uudestaan englanniksi. Jatkoa romaanille Brooklyn.
Liz Mooren The God of the Woods
M.L. Rion If We Were Villains
Annie Darlingin Mistelin alla Bloomsburyn kirjakaupassa
ja Karsten Dussen Murhat ja mindfulness.
Minulla on aina muutama kirja samaan aikaan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just aloitin Miia Siistosen: Harri Henttinen, Sieluni värit.
Onkohan joku täällä lukenut sen?
Minä olen. Miten niin?
Mitä pidit? Sain just luettua. Tuntui hieman kevyeltä kerronnalta. Mielenkiintoinen henkilö, jäi jotenkin ehkä ohueksi tuo kuvaus hänestä. Olisi ehkä voinut syvällisemminkin kertoa hänen ajatuksiaan.
Minulla oli sama tunne kirjan luettuani. Ei päästy syvemmälle siitä, että hän kokee feminiinisen puolensa ja on erilainen. Samaa toistettiin luvusta toiseen.
Mulla on parhaillaan menossa Daniel Stein (Ljudmila Ulitskaja). Ulitskajan romaani perustuu Oswald Rufeisen -nimisen tyypin elämään. Ulitskaja on hiljattainen löytöni. Olen lukenut häneltä myös teoksen Vihreän teltan alla. Näitä kirjoja ei tosin kannata aloittaa, ellei tykkää tiiliskivistä. Ehkä pitää olla myös eräänlaisen vanhanaikaisen kaunokirjallisuuden ystävä. (Muita nämä kriteerit täyttäviä romaaneja löytyy esim. Joel Elstelältä, joka muuten sattuu olemaan Mika Waltarin tyttärenpoika).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alexandre Dumas, Monte-Criston kreivi
Minulla on ollut tuo kirjahyllyssä varmaan 30 vuotta, mutta en ole saanut aikaiseksi lukea. Mitä olet mieltä, kannattaako lukea?
Luin itse nuorena tuon kirjan ja silloin se oli elämys. Televisiossa taisi olla jokin sarja perustuen tuohon tarinaan. On muuten ainoa kirja jonka isäni on koskaan lukenut (nyt hän on jo 86-vuotias). Kuulemma ei tarvitse muita kirjoja sitten lukeakkaan:).
T.eri
Natasha Lester: Talo Rivieralla.
Perustuu osin tositapahtumiin. Kevyttä viihdettä. Tarinasta olisi kyllä saanut kehitettyä syvemmänkin tarinan. Ko.kirjailija on kirjoittanut useammankin samantyyppisen kirjan joissa on todellisuuteen perustuvia henkilöitä ja liikutaan kahdessa eri aikatasossa.
Agatha Christien kirja alkuperäisellä nimellään "Kymmenen Pientä N......poikaa". Ko. suomennos on vuodelta 1981. Kirjan kansikuvakin on nimensä mukainen.
Karen Swan: Varastetut hetket
Luin alle tuon Kesytön saari ja tämä siihen jatkona. Hyviä historiallisia rakkausromaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Terttu Autere: Lumen kätkemä.
Ai, että on hyviä ja hyvntuulen kirjoja nämä Terttu Autereen kirjat, vaikka tämäkin on dekkari.
Kertovat 30-luvusta ja päähenkilö on Juhani Kuikka ja nämä on kirjoitettu "vanhaan tyyliin".
Jos haluaa kirjan jonka seurassa voi viihtyä, ei tarvitse pelätä näkevänsä painajaisia eikä lukea mitään raakaa tai rumaa, niin tämä on hyvä valinta.
Tässä sinulle hyvän tuulen dekkari-sarja jos et vielä ole lukenut
Metropoliitta Panteleimon, poliisinrouva Elisabet Urhosen tutkimuksia
Murha kirkonkylässä. Suomussalmi: Myllylahti, 2011.
Murha näyttämöllä. Suomussalmi: Myllylahti, 2013.
Kohtalokas Leningradin-matka. Espoo: Myllylahti, 2015.
Murha kirjapiirissä. Espoo: Myllylahti, 2016.
Viestejä tuonpuoleisesta. Espoo: Myllylahti, 2017.
Särkynyt sydän. Espoo: Myllylahti, 2018.
Äänisen aallot. Espoo: Myllylahti, 2019.
Toivon Ankkuri: yksinkertaisen elämän yhteisö. Myllylahti 2020.
Vienan risti. Espoo: Myllylahti, 2021.
Kolme viestiä. Espoo: Myllylahti, 2022.
Matkalla Kainuussa. Espoo: Myllylahti, 2023. Sarja päätyy tähän
Sarja kannattaa lukea kronologisessa järjestyksessä koska elämässä mennään eteenpäin niin pää- kuin sivuhenkilön osalta. Mutta niinhän se menee myös Autereen sarjan kanssa, ilmestymisjärjestyksessä kannattaa lukea.
Metropoliitta Panteleimon ei lopeta kirjoittamista, uuden dekkari-sarjan ensimmäinen osa julkaistu 2024
Jussi Rannan tapaus
Inhimillisten tunteiden siivittämä cozy crime -dekkari 1960-luvulta. Nostalgisen Koskijärvi-sarjan jälkeen metropoliitta Panteleimon on siirtynyt uudessa dekkariavauksessaan nuoruutensa opiskelukaupunkiin Kallaveden rannoille.
Odottamaton näky kesti vain hetken, mutta Ilmari Tuomi oli varma, täysin varma. Tuo mies tuossa, pikkuinen tyttö sylissään, oli hänen sodanaikainen rintamakaverinsa. Mutta... hänenhän piti olla kuollut!
Outo kohtaaminen kaupungin joulutorin avajaisissa nostaa Ilmarin rauhaisan ja levollisiin rutiineihin laskeutuneen elämän raiteiltaan. Monet kysymykset ponnahtavat ajatuksiin ja samassa syntyy päätös:
Hän, Ilmari Tuomi, eläkkeellä oleva hautausmaapuutarhuri selvittäisi kokemansa merkillisyyden ja sen salaisuudet.
Eletään joulukuun lopun pimeitä ja lyhyitä päiviä 1960-luvun Kuopiossa. Ilmari ryhtyy innolla työhön. Rintamatoveri, nykyinen Jussi Ranta, taas on jo tehnyt oman päätöksensä. Ilmari Tuomi on surmattava.
Anne Holt: Yhdestoista käsikirjoitus. Kohta oon saanut tän dekkarisarjan loppuun, nimittäin yksi enää jäljellä tämän jälkeen (en tiedä, ilmestyykö vielä lisäosia). Oon tykännyt joistakin osista ja joistakin taas en. Holtilla on myös pari muuta sarjaa, luen kuitenkin varmaan nekin.
Aloitin uudestaan Frank Herbertin Dyynin. Olen nähnyt kolme filmatisointia tuosta viimeisen kuukauden aikana. Kirja avautuu ihan eri tavalla kun Herbertin kirjoittama universumi on tutumpi.
Kiitos muuten noista suomalaisista hyvänmielen dekkarivinkeistä, laitoin varaukseen! En olisi keksinytkään etsiä noita.
Pam Jenoffin Nainen ja sininen tähti.
Tarina alkaa Krakovan ghetosta- selviytymistä ja ystävyyttä.
Sattuipa somasti, olen Sodan ja rauhan neljännen osan puolivälissä. Sen lisäksi kesken on Waltarin Mikael Karvajalka ja Jalosen Stalker-vuodet. Minulla on hassu tapa lukea monta kirjaa yhtäaikaa.
Tässä on lisää suomalaista cosy grime kirjallisuutta. Tämäkin kannattaa lukea ilmestysmisjärjestyksessä.
Hanne Dahlin Hauho-dekkarit:
- Vaara vierailee kylässä 2013
- Kuka olisi uskonut 2015
- Vaiettu velka 2016
- Selvästi syyllinen 2017
- Hiljainen tahto 2018
- Usvassa uinuu uhka 2019
- Viimeiset vuorosanat 2020
- Ryöstetty elämä 2021
- Kun kukaan ei kaipaa 2022
- Sattuma koituu kohtaloksi 2024
Dalton Trumbo: Sotilaspoika