Naispuolisia "oman tien kulkija" - hahmoja, muitakin kuin peppi pitkätossu
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Jenny elokuvassa Forrest Gump.
Mary Shelley (kirjailija joka kirjoitti Frankensteinin).
Kaunotar tarinassa Kaunotar ja Hirviö.
Nuuskamuikkunen.[/quote
Nuuskamuikkunen on miesoletettu...tai niin aina itse olen aina olettanut!
Vierailija kirjoitti:
Huonoja. Aira Samulin ja Tove Jansson taisivat olla ainoat jotenkin siihen suuntaan.
Jos mies, viina tai parittaja vie niin onko se oma tie?No onko edes mahdollisuutta täydelliseen oman tien kulkemiseen, ihminen kun on aina myös olosuhteiden ja ajan vanki.
Kun lukee joitain naisia jotka toimivat poikkeavasti 1800- luvulla niin herää kunnioitus.
Vähän kyseenalaista joo että mikä on oman tien kulkija ja mikä ei. Joku voisi kutsua oman tien kulkijaksi tosi montaa eri Disney-piirrettyjen naista, eli niitä prinsessoja, merenneitoa, Pocahontasta, ym. Mutta olikohan ne nyt kuitenkaan oman tien kulkijoita? Niillä oli oma paikka/asema/tehtävä ja ne "niskuroi" sitä paikkaa vastaan... kuin joku "nuori kapinallinen" James Dean leffoissa... mutta eihän se James Dean myöskään oman tien kulkija ollut.
Mun ehdotukset, ehkä:
Jeanne d'Arc?
Marie Curie?
Keisarinna Sisi? Siis Elisabat/Sisi/Sissi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Elisabet_(Itävalta)
Rikoskirjallisuudessa on pilvin pimein naisia: mummoja, toimittajia, poliiseja ja kriminologeja, jotka ratkovat juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuskamuikkunen.
Nuuskamuikkunen on miesoletettu...tai niin aina itse olen aina olettanut!
Ei oo! Nuuskamuikkunen ei oo mies! Olet väärässä!
Peppi Pitkätossu, omantien kulkija? Peppi on lapsi, joka pitäisi ottaa huostaan!
Vierailija kirjoitti:
Pocahontas
Pocahontas reiskattiin ja vangittiin, vietiin Englantiin lapsi morsiammeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pocahontas
Pocahontas reiskattiin ja vangittiin, vietiin Englantiin lapsi morsiammeksi.
Disneyltä enemmän oman tien kulkija on Mulan.
Vierailija kirjoitti:
Nuuskamuikkunen.
Onko Nuuskamuikkunen nainen?
Kaunotar alkaa kokemaan tukholman syndroomaa ja rakastuu kidnappaajaan juuri niin kuin tämä halusi.
Jenny taas on hyväksikäytetty lapsi, jonka lapsuuden aaveet seurasivat koko aikuiselämän.
Frida Kahlo
Ronja Ryövärintytär
Hayao Miyazakin lähes kaikkien elokuvien naishahmot
Scarlet O'Hara
Minna Canth
Vivienne Westwood
Helene Schjerfbeck
Marina Abramovich
Tarja Halonen
Nämä nyt tuli itselle ensimmäisenä mieleen, mutta aikas pitkälle voisi listaa jatkaa
Game of thronesissa on aika monta
Jessica Jones jossain määrin.
Game of Thronesin Arya.
Tracks-elokuvan Robyn, joka matkaa yksin aavikon halki. (Tai no ei aivan yksin, mukana kameleita ja koira.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuskamuikkunen.
Onko Nuuskamuikkunen nainen?
Kaunotar alkaa kokemaan tukholman syndroomaa ja rakastuu kidnappaajaan juuri niin kuin tämä halusi.
Jenny taas on hyväksikäytetty lapsi, jonka lapsuuden aaveet seurasivat koko aikuiselämän.
Nuuskamuikkunen on nainen!
Ennen kidnappausta siellä kotikylässään se Kaunotar oli oman tien kulkija. Tai kenties pikemminkin vain outolintu.
Niin, Jenny ei tehnyt elämänvalintojaan, vaan "lapsuuden traumat" ajoivat Jennyn omille teilleen. Mutta jokatapauksessa: Jenny kulki omia teitään. Joten Jenny siis oli "oman tien kulkija"?? Kysyn ihan tosissani, koska pohdin että miten tuo asia oikein määritellään. Onko ihminen oman tien kulkija jos hän ei itse omaa tietään valitse vaan jokin/joku hänet sille omalle tielle pakottaa?
Nuuskamuikkunen.