Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat mielestänne kuuluvat elatusvelvollisuuteen avioliitossa?

Vierailija
07.08.2018 |

Palstan naiset tuntuvat ajattelevan, että elatusvelvollisuus on sama asia kuin ”elintaso” tai siis tarkemmin ottaen kaikki mukavuudet. Perheissä ei saa olla eri ”elintasoja”, mutta mikään laki ei kyllä määrää että puolisolle pitää hankkia samoja asioita kuin itselleen. Palstan keskusteluiden perusteella naiset käyvät jopa aivan raivona jos mies matkailisi jätkäkaveriensa kanssa eikä vaimolla ole pienemmän palkan takia varaa omiin matkoihin. ” mies maksakoon vaimollekin matkan jos kerran itselleenkin ”
Onko naisilla ylipäätään itsellään mitään velvollisuuksia? Vai pelkkiä oikeuksia vaatia kaikkea kivaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen väkivalta on yksi parisuhdeväkivallan muoto. Riippumatta kumpi tienaa enemmän ja kumpi vähemmän.

Laki ei velvoita olemaan kunnioittava ja rakastava puoliso, mutta yleensä lähdetään oletuksesta, että naimisiin mennään koska halutaan olla yhtä köyttä vetävä ja yhteistä kotia sekä taloutta pyörittävä perheyksikkö.

Kukin pari sopii talouskuvionsa niinkuin parhaaksi näkee, mutta itse ainakin olen sitä mieltä, että kun asutaan yhteistä taloutta, molemmilla on suunnilleen sama elintaso. On täysin ok jos tämä ei miehelleni kävisi, mutta silloin pidettäisiin kyllä omat asuntomme ja huolehditaan raha-asiamme tahoillamme.

Vierailija
2/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan riittää, että on katto pään päällä, tarpeeksi ruokaa ja jonkinlaiset vaatteet niin, että ei palele.

Toinen juttu on sitten se, että parisuhde harvoin toimii, jos puolisoilla on kovin erilainen elintaso ja toinen matkustelee ympärinsä samalla kun toinen laskee senttejä elämiseen. Kyllä siinä aika nopeasti toinen katkeroituu. Jos haluaa onnellisen parisuhteen, kannattaa tehdä tarvittaessa kompromisseja myös taloudellisella puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita muuta kuin puoliso ei saa huonossakaan tilanteessa toimeentulotukea. 

Eli puoliso on velvollinen antamaan katon päälle, tarvittavain ruuan ja säälliset vaatteet. Jos pystyy siis. 

Tosiaankaan ei tarvitse mitåän kaukomatkoja maksella... Mutta kuka olisi näin mulkku vaimoaan/miestään kohtaan. 

Rakastavassa liitossa eletään samantasoisesti tuli varat sitten kummalta tahansa. 

Vierailija
4/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähemmän tienaavan pitää maksaa tasan puolet menoista, niin sitten hän määrää perheen elintason. Ei se mene niin, että enemmän tienaava haluaa ison asunnon ja määrää sitten, että vähemmän tienaavan on vaan löydettävä rahat siihen puolikkaaseen maksuun. Jne.

Vierailija
5/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on niin kauan ollut yhteiset rahat, niin on jotenkin vaikea edes kuvitella tilannetta, jossa olis kovin erilaiset tavat kuluttaa. Onneksi tässä on yhteisymmärrys, ollut jo ennen lasten hankkimista, että mihin haluamme perheenä panostaa, niin ei ole ollut ongelmaa.

Oltiin miehen työkomennuksella ulkomailla ja se toki vaikutti minun niiden vuosien tuloihin, mutta ennen lähtöä laskettiin, mikä kannattaa ja mikä ei. Lähdettiin vaan sillä ehdolla että miehen palkan lisäys kompensoi minun tulon menetykseni jne.

Monta vuotta olin paremmin tienaava kun mies vielä opiskeli ja itse olin hyvässä duunissa jo koulun ohessa.

Me ollaan perhe, eikä kummallakaan ole intressejä  lähteä kaukomaille jollain kaveriporukalla. Kumpikin on perinyt toisen vanhempansa ja perinnöt on suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle, eli kummallakin olisi kyllä millä tehdä noita matkoja. Mutta ei vaan haluta.

Vierailija
6/6 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vähemmän tienaavan pitää maksaa tasan puolet menoista, niin sitten hän määrää perheen elintason. Ei se mene niin, että enemmän tienaava haluaa ison asunnon ja määrää sitten, että vähemmän tienaavan on vaan löydettävä rahat siihen puolikkaaseen maksuun. Jne.

Tarkottaa vaan sitä että huonoina aikoina täytyy erota ja asua virallisesti erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme