Poikani tahtoi kaupungilta yksisarvispehmon ja roosat pallohousut, suostuin mutta samalla olen he""in peloissani ja huolissani
Sillä tiedän ettei muu yhteiskunta suhtaudu tähän yhtä kevyesti kuin minä. Esimerkkinä jo exäni ja vanhempani, joiden mielestä minun pitäisi olla menemättä mukaan pojan hömpötyksiin ja kasvattaa MIES.
Minä en taas ymmärrä, miksi pitäisi olla poikien värit ja tyttöjen värit tai poikien lelut ja tyttöjen lelut!
En kasvata sukupuolineuraalisti, enkä usko että poikani tahtoo olla tyttö. On nyt 4-vuotias.
Kommentit (54)
Hyvä. Minäkään en kasvata sukupuolineutraalisti, mutta en myöskään ymmärrä miksi poika ei voisi tykätä yksisarvisista yms. Ostin vasta pojalleni vaaleanpunaisen hupparin, kun sellaisen halusi. Ihan tuo poikana itseään pitää ja leikkii myös niillä pikkuautoilla sun muilla. Sen lempiväri nyt vaan on vaaleanpunainen. Tytär taas tykkää mustasta, mutta silti niissäkin on parasta, jos on paljetteja ja kimallusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämäkin keskustelu ole käyty täällä jo vaikka kuinka monta kertaa, vai olemmeko täällä joku dementikkojen klubi ?
Eivät kaikki ole päivystäneet täällä vuosia jatkuvasti.
Ylpeiletkö nyt sillä, että osuit tänne ensimmäistä kertaa juuri tänään ja tietenkin 'ihan sattumalta vain' jotain muuta vaan netistä silmäillessäsi ?
En, vaan kommentoin siihen, mitä kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Ja tytöt sitten saavat tehdä poikamaisia asioita ihan rauhassa, voi tätä kaksinaismoralismia.
Niin saavat! Ja mistäs se kertoo – siitä, että tyttömäiset asiat ovat huonoja, ja poika on jotenkin "huonompi", jos innostuu tyttömäisistä jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Heh, luettuani ap:n aloituksen ajattelin vaistomaisesti että kyseessä on teinipoika :D . Ja sitten mietin että hei, trendikäs jätkä ja omani voisi haluta samanlaiset. Itse asiassa poika osti juuri pinkkiset yksisarviskuoret iPhoneensa. Ja on ns. cool jätkä. Joten 4-vuotiaalle tuo on aivan normaalia, kun on 14-vuotiaallekin.
Kännykkä on kuitenkin vain jossain taskussa mukana kulkeva käyttöväline ja esine (ei siis mikään osa henkilön habitusta, eikä pukeutumista .
Itse esim. ostin kirppikseltä hyvän ja halvan 'Samsung'-merkkisen digikameran, jollaista jotain olin halunnut jo pitkän aikaa.
Se sattui olemaan väriltään metallihohtopinkki.
Olisinko jättänyt ne kaupat tekemättä vain siksi, ettei kamera ollutkaan väriltään esim. musta ? (...huom. mikä kameraa arvioitaessa on olennaisinta ? )
Toinen esimerkki. >sain erään ystäväni edesmenneen veljen jäämistönä lahjaksi kymmenvaihteisen maastopyörän (joka osoittautui, kun hän sen pihalleni toi , väriltään pinkiksi ajoneuvoksi.
Olisinko siis kieltäytynyt siitä sillä perusteella, vai alkanut itse mestaroida sen hienoa , lähes vielä kulumia vailla olevaa hienoa tehdasmaalipintaa yrittämällä itse muuttaa polkupyörän väriä käsivaramaalauksella joksikin muuksi ?
Olisi ollut aika järjetöntä puuhaa ja varmasti ilman täydellistä rungon purkamista ja pohjustusta ,ilman mitään ruiskua tehtynä jopa laskenut pyörän arvoa huomattavastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämäkin keskustelu ole käyty täällä jo vaikka kuinka monta kertaa, vai olemmeko täällä joku dementikkojen klubi ?
Ylpeiletkö nyt sillä, että osuit tänne ensimmäistä kertaa juuri tänään ja tietenkin 'ihan sattumalta vain' jotain muuta vaan netistä silmäillessäsi ?
En, vaan kommentoin siihen, mitä kirjoitit.
Ja minä taas vain otsikon aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin katselemassa 3v pojalle pyörää keväällä ja löysin hienon musta-vihreän poikien pyörän mutta kun mentiin hakemaan sitä niin tuo bongasi violetin kukkakuviollisen ja ihastui siihen niin että pitikin sitten ostaa se. Ei ole ainakaan tähän mennessä kukaan vielä sanonut mitään ikävää tai edes katsonut pahasti.
Meidän 4-vuotias poika halusi pyörän, jossa on kori. Polkupyöräkauppiaat ovat kuitenkin sitä mieltä, että vain tytöt tarvitsevat korin, joten niitä ei ole poikien pyörissä. Lasten pyörät ovat muuten täsmälleen samanlaisia - paitsi tietysti tyttöjen pyörä on pinkki, josta meidänkin poika heti tietää, ettei se ole tarkoitettu hänelle, koska näinhän valmistajat ovat sen ajatelleetkin.
Jos kaikki pyörät olisivat vaikka kirkkaanpunaisia (niin kuin nopeat autot!) ja niissä olisi kori, ne kävisivät kaikille eikä kenenkään tarvitsisi miettiä pyöräkaupassa, että tuleeko tämä pyörä tytölle vai pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä kyllä kaikki muutkaan ole aiemmin lukeneet tämän aihepiirin keskustelua. Ehkä siis voimme keskustella aina tuoreeltaan asiat uudelleen ja aiheeseen kyllästyneet hyppäävät yli.
Ihmeen 'tuoreina' esim. ne ns. ikäerojutut täällä vain aiheena tuntuvat säilyvän.
Tänään joku 'ikis' aloittaa niistä, tulee vaikka 34 sivua juttua ja kommentteja aiheesta ja kahden päivän päästä aloitetaan taas samalla otsikolla, kaikki tulevat aiheen käsittelyyn taas mukaan (ikäänkuin) 'ensikertalaisina' ja taas sama ns. 'keskustelu' toistuu asialtaan täsmälleen samanlaisena .
(Kunnes keskustelu joko tyrehtyy, lukitaan tai katkaistaan)
Tätä kutsuisin jopa eräänlaiseksi 'hyödynnetyksi kollektiiviseksi palstadementiaksi'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin katselemassa 3v pojalle pyörää keväällä ja löysin hienon musta-vihreän poikien pyörän mutta kun mentiin hakemaan sitä niin tuo bongasi violetin kukkakuviollisen ja ihastui siihen niin että pitikin sitten ostaa se. Ei ole ainakaan tähän mennessä kukaan vielä sanonut mitään ikävää tai edes katsonut pahasti.
Meidän 4-vuotias poika halusi pyörän, jossa on kori. Polkupyöräkauppiaat ovat kuitenkin sitä mieltä, että vain tytöt tarvitsevat korin, joten niitä ei ole poikien pyörissä. Lasten pyörät ovat muuten täsmälleen samanlaisia - paitsi tietysti tyttöjen pyörä on pinkki, josta meidänkin poika heti tietää, ettei se ole tarkoitettu hänelle, koska näinhän valmistajat ovat sen ajatelleetkin.
Jos kaikki pyörät olisivat vaikka kirkkaanpunaisia (niin kuin nopeat autot!) ja niissä olisi kori, ne kävisivät kaikille eikä kenenkään tarvitsisi miettiä pyöräkaupassa, että tuleeko tämä pyörä tytölle vai pojalle.
Noita koreja voi ostaa erikseen. Meidän pojalla on pyörässä valkea kori jossa kuljettaa milloin mitäkin, joskus työkaluja, pikkuautoja tai nukkea, joskus kaupasta ostettua tavaraa, joskus poimittuja kukkia tai kerättyjä käpyjä. Maksoi 5€ ja on ollut hintansa arvoinen :)
MInun poikani taisi mennä juuri 4v:nä pk:n vappujuhliin prinsessaksi pukeutuneena ja nykyään käyttää pinkkejä vaatteita toisinaan. Hänellä on siis monen värisiä vaatteita ja käyttää muitakin kuin niitä pinkkejä, mutta usein on pinkki paita päällä. Vielä kolmisen vuotta sitten tykkäsi pukea ja hoitaa pehmoeläimiään. Nyt on 12v. Ihan on tavallinen poika, rällää pyörällä kavereiden kanssa ja pelaa netissä toisten poikien kanssa. Kukaan ei ole koskaan kiusannut. Joskus kun oli pienempi niin juteltiin ja sanoin, että jos joku kyselee tai kommentoi niin voi vastata, että mä tykkään tästä. En tiedä onko kukaan kommentoinut.
Hauska juttu on, että pinkinhän ajateltiin alunperin olevan pojan väri. Sellainen neuvo oli vanhemmille, että jos haluat pojan kasvavan maskuliiniseksi, niin pue hänet pinkkiin, koska se on vahva väri. Sinisen taas ajateltiin olevan herkkä ja feminiininen. Tämä tietysti vasta 1900-luvulla, koska vauvat aikaisemmin puettiin ennimmäkseen valkoisen.
Ihan keksittyjähän noi sukupuoleen liittyvät värit-jutut on ja muuttuu aikojen saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita koreja voi ostaa erikseen. Meidän pojalla on pyörässä valkea kori jossa kuljettaa milloin mitäkin, joskus työkaluja, pikkuautoja tai nukkea, joskus kaupasta ostettua tavaraa, joskus poimittuja kukkia tai kerättyjä käpyjä. Maksoi 5€ ja on ollut hintansa arvoinen :)
Niin minullekin kerrottiin pyöräkaupassa - paitsi että niillä ei ollut enää yhtään koreja. Eikä ollut seuraavassakaan kaupassa. Ajattelin, että ei kai niitä olekaan enää missään, koska kaikki vanhemmat ovat joutuneet ostamaan sellaisen poikansa pyörään!
Värifobioita kokevien vertaistukipalsta ?
Enpä olisi huolissani. Oma tyttäreni tuon ikäisenä leikki välillä barbeilla, välillä poikien autotaloilla, autoradoilla ja sitten taas oli barbieleikit menossa. Jossain vaiheessa ei kiinnostanut enää tyttöjen vaatteet vaan piti saada poikien osastolta vaatteita, kun niissä oli pääkallokuvioita joista tykkäsi. Hänestä kasvoi niin sievä naisellisuuden perikuva, kaunis nuori nainen joka juuri meni ihanan miehen kanssa naimisiin. Lapsilla on aina erilaisia vaiheita eikä ne kerro mitään millaiseksi hän kasvaa aikuisena. =)
Osa kummastelee, mutta eivät kaikki.
Tyttöjä rajoitetaan ihan samalla tavalla. Pitää pukeutua mekkoon, vaikka viihtyy housuissa. Pitää välittää aiheista, jotka tyttöjä kiinnostavat jne.