Vinkit tupakanhimon taltuttamiseen
Mitä olette syöneet/juoneet/tehneet, kun tupakanhimo iskee? Yritän lopettaa säännöllistä tupakointia, jäätävän hankalaa ei VIELÄ ole ollut, mutta toki tupakalle meno säännöllisesti mielessä käy. Day 2 menossa, eilen poltin kaksi (normaalisti 15).
Lakuja? Porkkanaa? Viinirtpäleitä? Nicorette? Mitä näitä nyt on?
Kommentit (23)
Ethän sä mitään yritä lopettaa!! Kuitenkin polttanut 2 eilen. Toi on "vähentämistä". Eli röökit roskikseen, et osta uusia. Ei siihen mitään viinirypäleitä tarvita. Kyse on itsekurista ja tahdonvoimasta.
Ruoan ja kahvin jälkeen suuvedellä suun huuhtelu.
Napostelu minimiin, samoin kahvin litkiminen.
Itse ollut nyt tän vuoden ilman röökiä, en polta sitä ensimmäistäkään.
Välillä turvaudun nikotiinipurkkaan, se oikeesti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä mitään yritä lopettaa!! Kuitenkin polttanut 2 eilen. Toi on "vähentämistä". Eli röökit roskikseen, et osta uusia. Ei siihen mitään viinirypäleitä tarvita. Kyse on itsekurista ja tahdonvoimasta.
No jaa. Ennen ostin päivittäin askin, nyt ollut kaksi päivää ostamatta - nuo kaksi eilistä röökiä poltin kaverilta tallilla, morkkis iski.
Tahdonvoimasta kyse onkin, siksi etsinkin keinoja huijata aivoja - tahdonvoima kun yksinään ei riitä, kun halu iskee. Yritänkin nyt keksiä tapoja, joilla unohtaa se röökinhimo kun se pahimmillaan puskee päälle.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ja jos itsekuri ei ole satasen luokkaa, on hyvå keksiä keinoa, joilla onnistuu...
Tee vatsalihas- ja selkälihasliikkeitä!
Vierailija kirjoitti:
Ruoan ja kahvin jälkeen suuvedellä suun huuhtelu.
Napostelu minimiin, samoin kahvin litkiminen.
Itse ollut nyt tän vuoden ilman röökiä, en polta sitä ensimmäistäkään.
Välillä turvaudun nikotiinipurkkaan, se oikeesti auttaa.
Tuota suuvedellä huuhtelua täytyykin kokeilla, kiitos! :) Ruuan jälkeen se ruokaröökin pois jättäminen onkin ollut haastava, samoin siis kun siihen on vielä aikaisemmin aina yhdistänyt just kupin kahvia. Varsinaisesti "fyysisiä" oireita ei oo vielä ollut, mutta tää hemmetin tapapolttaminen........
Olen siis joskus ollut päiväkausiakin polttamatta, jos kukaan ei ole käynyt kylässä/en ole liikkunut kotoa - sillon ei vaan tuu käytyä. Päätinkin, että nyt on se oikea hetki stopata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos itsekuri ei ole satasen luokkaa, on hyvå keksiä keinoa, joilla onnistuu...
Tee vatsalihas- ja selkälihasliikkeitä!
Hei tää oli hyvä, muunneltuna - alan tehdä vaikka askelkyykkyjä aina, kun himo iskee! :) Kyse on nimenomaan elintapojen muutoksesta, meni lopullisesti hermo peilikuvaan ja huonoon yleiskuntoon. Tämä tukeekin tätä prosessia mainiosti. Kiitos! :)
-AP
Jokainen lopettaa omalla tavallaan...
Minusta tuo on jo loistava alku. En kannata liian tiukkkapipoista meininkiä. Silloin kaikki energia menee tupakan ajatteluun. Paras keino olisi saada loppumaan itseltäänkin salaa. Että poisoppisi totutusta tavasta. Silloin vähentäminen voi olla juuri oikea keino. Pitkittää aamun ekaa tupakkaa, harkitsee 5 minuuttia jokaisen kohdalla, polttaako vai ei...
Noihin purkka- yms. tuotteisiin jää helposti koukkuun ja vaikka tupakka jää, niin ongelmaksi voi tulla korvaustuoteriippuvuus.
Itse olen lopettanut tupakoinnin, enkä missään tapauksessa suosittele yrittämään ilman nikotiinipurkkaa tai muita vastaavia valmisteita. Käy lukemassa esim. Nicoretten tai Nicotinellen sivuilta ohjeita lopettamiseen, niistä on oikeasti hyötyä. En ainakaan itse jäänyt koukkuun purkkaan, sen käyttöä pitää vaan jaksaa jatkaa se suositeltu 3kk, ja sen jälkeen esim. vähitellen siirtyä tavalliseen xylitol-purkkaan. Nikotiini on fyysinen riippuvuus, ja pahimmasta päästä. Pelkällä tahdonvoimalla on todella vaikea onnistua pysyvästi.
Tehokkain keino poistaa tupakanhimoaa on polttaa pari savuketta.
Pelkällä tahdonvoimalla olen lopettanut kahdesti, 2kk ja 6kk. Toki ympäröivät ihmiset onnistuivat loppujen lopuksi aina vetää minut takaisin tähän huonoon tapaan. Vaati aikamoinen muutos elämään jos lähellä olevat ihmiset ovat tupakoitsijat. Nyt ajattelin kokeilla vaihtamaan tuttuvapiiri sen takia, terveys kyseessä kumminkin.
Täällä toinen tapatupakoija. :( Haluaisin päästä eroon tai edes vähentää polttamista, mutta riippuvuus on mulle niin vahva, että ei ole onnistunut. Kadun sitä päivää, kun idioottina menin ekan askini ostamaan...!
Onko kukaan jo lopettanut kokeillut sähkötupakkaa tms. korvaavaa tuotetta? Siis jotain sellaista, mistä saisi ne "nikotiinikiksit" ilman kaikkea sitä muuta haitallista p*skaa? Mulle se itse fyysinen liike on jo iso juttu, joten epäilen että nuo purkat ja laastarit auttaisivat siinä. Vai pitäisikö ruveta imeskelemään jotain tikkareita? :D
Vinkkejä otetaan vastaan! Eikä pliis noita täysin idioottimaisia "lopetat vaan, sillähän siitä pääset" -kommentteja. Todella harva pystyy lopettamaan ihan vain yks kaks yllättäen ja päättämällä että nyt lopetan. Huomaa kyllä, ketkä eivät tiedä nikotiiniriippuvaisuudesta yhtään mitään... :/
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lopettaa omalla tavallaan...
Minusta tuo on jo loistava alku. En kannata liian tiukkkapipoista meininkiä. Silloin kaikki energia menee tupakan ajatteluun. Paras keino olisi saada loppumaan itseltäänkin salaa. Että poisoppisi totutusta tavasta. Silloin vähentäminen voi olla juuri oikea keino. Pitkittää aamun ekaa tupakkaa, harkitsee 5 minuuttia jokaisen kohdalla, polttaako vai ei...Noihin purkka- yms. tuotteisiin jää helposti koukkuun ja vaikka tupakka jää, niin ongelmaksi voi tulla korvaustuoteriippuvuus.
Tässä oletkin pukenut hyvin ajatukseni sanoiksi! Olen aikaisemmin yrittänyt lopettaa laakista, ja sehän ei ole kestänyt - mielessä ei pyöri muu kuin rööki. Mies kannusti lopettamaan vähitellen, tiputtamalla päivittäin poltettujen savukkeiden määrää. On tosi tsemppaava, vaikkei minua tupakoinnista moitikaan. Nyt vain iski itselle olo, että nyt on aika lopettaa ihan oikeasti :)
-AP
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen tapatupakoija. :( Haluaisin päästä eroon tai edes vähentää polttamista, mutta riippuvuus on mulle niin vahva, että ei ole onnistunut. Kadun sitä päivää, kun idioottina menin ekan askini ostamaan...!
Onko kukaan jo lopettanut kokeillut sähkötupakkaa tms. korvaavaa tuotetta? Siis jotain sellaista, mistä saisi ne "nikotiinikiksit" ilman kaikkea sitä muuta haitallista p*skaa? Mulle se itse fyysinen liike on jo iso juttu, joten epäilen että nuo purkat ja laastarit auttaisivat siinä. Vai pitäisikö ruveta imeskelemään jotain tikkareita? :D
Vinkkejä otetaan vastaan! Eikä pliis noita täysin idioottimaisia "lopetat vaan, sillähän siitä pääset" -kommentteja. Todella harva pystyy lopettamaan ihan vain yks kaks yllättäen ja päättämällä että nyt lopetan. Huomaa kyllä, ketkä eivät tiedä nikotiiniriippuvaisuudesta yhtään mitään... :/
Samoja mietteitä täälläkin, esimerkiksi tuo "käden liike" - jollekin täysin utopistinen ajatus, mutta mulle täyttä totta. Siksi täällä kyselinkin ja yritän keksiä käsille tekemistä :)
Sähköröökistä oon kuullut sekä puolesta että vastaan, osa jäänyt kyllä sitten siihen koukkuun ja palanneet myöhemmin sitten normaaliin tupakkaan :/ Toki osa päässyt irtikin.
-AP
Lopetus helppoa, kuin heinänteko.
Kun sen päättää.
Itse aikoinaan temmelsin kaikkien niksapurkkien avulla, mutta nehän vain ylläpitävät nikotiinin elimistössä.
Sitten päätin, että se oli tässä. Muutaman päivän ehkä kaipasi röökiä, mutta varsin nopeasti sekin hävisi.
Tupakkateollisuus yhdessä lääketeollisuuden kanssa luoneet illuusion, että olisi muka jotenkin vaikeaa.
Oma tahto on tärkein työkalu. Sen avulla kyllä pystyy.
Ajattelee, että polttajat heikkotahtoisia luusereita mieltäen samalla olevansa niiden yläpuolella. Pian nauraa noille tupakanorjille.
Enkä ollut satunnaispolttaja, kaikkea muuta. Pitää vain kääntää aivoissa se tupakkaviisari nollaan. Sitten sen voi repiä sieltä pois ja sotkea suohon.
Vierailija kirjoitti:
Sähkötupakka on hyvinkin varteenotettava lopetuskeino. Isossa maailmassa se on otettu jo tupakanvieroitustuotteeksi. Nikotiini itsessään ei todellakaan ole se tupakan koukuttavin aine, vaan tupakassa käytettävät apuaineet.
Sähkötupakankäyttäjillä nikotiinin käytön määrä yleensä vähenee ajan kanssa.
Monta kertaa yritin ja monesti oli mukana nikotiinipurkkaa tai tabletteja., nyt n. 2 kk takana ja lopetin ilman mitään nikotinituotteita tai lääkkeitä. Aluksi teki mieli monta kertaa päivässä, nyt Röökiä tekee mieli lähinnä silloin kun on tavallistakin yksinäisempi olo ja haluaisi päästä eroon tunteistaan edes hetkeksi vaikka sitten juuri keskittymällä siihen röökaamiseen. Nykyään olen onnistunut muistuttamaan itseäni että se tupakka helpottaa max. parin minuutin ajan ja sen jälkeen tulee syyllisyys oman kropan rääkkäämisestä ja siitä että "lankesi taas". Toistaiseksi on toiminut.
Liikunnan lisääminen on auttanut kanssa: liikunnasta saa ihan aitoa tyydytystä ja elämänlaatua. ja keuhkojen tukkiminen tupakansavulla on niin vahvasti ristiriidassa tämän kanssa että nyt kun on jo taukoa takana, houkutuksia on helppo vastustaa.
Sitten muistutan itseäni joskus siitä max. 70-vuotiaasta miehestä jonka näen silloin tällöin yskimässä keuhkojaan pihalle rollaattorin penkillä kämppänsä ulkopuolella istuen. En tiedä kuinka suuri osa hänen terveysongelmistaan liittyy tupakkaan, mutta se mielikuva on sellainen esimerkki siitä että kropasta kantsii pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudu raskaaksi.
Toimispa tää tosiaan KAIKILLA. Niin surullisen moni polttaa raskausaikana.
Itse ostin apteekista Smooff-filtterit, maksoi noin 50e ja kuukauden ajan poltin normaalisti mutta filtterin kanssa. Se siis suodattaa savua vähemmäksi ja viikon välein vaihtui uusi filtteri josta tuli vähemmän myrkkyä läpi kuin edellisestä. Kun lopetuksen aika tuli ei tehnyt yhtään pahaa olla ilman, aivan loisto tuote. Suosittelen!
Bupropioni tai nortriptyleeni, reseptivalmisteita.