Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka rauhoittavat lääkkeet vaikuttaa?

Vierailija
07.08.2018 |

Eli olen menossa tutkimukseen johon mahdollisuus saada rauhoittavia? Millaisen olon nuo rauhoittavat antavat? Onko olo että tehkää mitä vaan?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tehokas rauhoittava niin siihen yleensä reagoi kuin unilääkkeeseen. Tai jos on kävelykunnossa niin muuttuu "zombiksi".

Vierailija
2/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ne vaikuttaa päähän niin ettei muka pelota yhtään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne salpaavat GABA (gamma-aminovoihappo) -reseptoreita.

Vierailija
4/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne salpaavat GABA (gamma-aminovoihappo) -reseptoreita.

Voi ei ja tykkään nimenomaan voista !

Vierailija
5/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tehokas rauhoittava niin siihen yleensä reagoi kuin unilääkkeeseen. Tai jos on kävelykunnossa niin muuttuu "zombiksi".

Kuulostaa kamalalta: ZOMBI. Tunteeko silloin omaa kehoa, oloa, tunneviestintää, ajatuksiaan? Entä miten tuntoaisti? En ole koskaan halunnut rauhoittavia, vaikka miten on ollut hirveä olo. Tunteiden kohtaaminen on raskasta, mutta kuulostaa silti paremmalta kuin zombius.

Vierailija
6/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu annoksesta toki. Voihan niillä saada ihan nukahtamaankin, riittävällä annoksella, tai olemaan tilassa jossa ei voi lähteä liikenteen sekaan toikkaroimaan. Usein toimenpiteisiin annetaan aika pieni annos, esim. hammaslääkärissä jos saa, saa sellaiseen annoksen ettei nukuta ja voi itse kävellä pois vastaanotolta ongelmitta, mutta ei pelota (juurikaan).

Mutta pieni annos ei aiheuta mitään tokkuraa. Olen itse käyttänyt nuorempana rauhoittavaa (bentso) paniikkihäiriöön ja olen ihan normaalisti toiminut lääkkeen vaikutuksen alaisena. Ajanut autoa, ollut yliopistolla, ulkoiluttanut koiraa, ihan mitä vaan.

En ole koskaan halunnut rauhoittavia, vaikka miten on ollut hirveä olo. Tunteiden kohtaaminen on raskasta, mutta kuulostaa silti paremmalta kuin zombius.

Tuossa zombi-kohdassa siis tarkoitettiin niin rankkaa annosta, että ihminen käytännössä nukahtaa. Joskus lääketieteellisiin toimenpiteisiin voidaan käyttää sen tason rauhoitusta, mutta se ei sitten olekaan mikään suun kautta otettava 1 bentsonappi... Tuollainen normaali henkiseen pahaan oloon, toimenpidepelkoon tms otettava annos rauhoittavaa ei tee mitään zombioloa. Tuntee normaalisti oman kehon, olon, ajatukset, tunneviestinnän. Hermosto on vaan vähemmän "kierroksilla", on rauhallisempi olla. 

Vierailija
7/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni rauhoittavien käyttöä ei huomaa millään tavoin ellet ole sellaisessa tilanteessa jossa normaalisti jännittäisit.

Olin itse työkokouksessa ja tunsin oloni rennoksi, en jännittänyt. Siitä tiesin ottaneeni diapamin edellisenä päivänä. Missään muussa tilanteessa en olisi huomannut sitä eroa olotilassa koska työkokous on aina sellainen tilanne mikä laittaa jännittämään.

Rauhoittavien riskejä mielestäni liioitellaan liikaa, satunnainen käyttö ei haittaa mitään.

Vierailija
8/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa piikittämistä

Vierailija
9/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako rauhottavia jos menee ruokatorven tähystykseen? Sain kutsun ja itken jo nyt.

Vierailija
10/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana fiilis. Pehmeä, lämmin, turvallinen. Olin koukussa 6 vuotta. Lopettaminen oli kamalaa.

Vierailija
11/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako rauhottavia jos menee ruokatorven tähystykseen? Sain kutsun ja itken jo nyt.

Kyllä voit saada, ja kannattaakin pyytää. On surullista, että ihmiset välttelevät hammaslääkäreitä, tarpeellisiä tähystyksiä ja näytteenottoja jne pelon takia, kun yksinkertainen suun kautta otettava lääke voisi ratkaista pelko-ongelman helposti.

Vierailija
12/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko varmasti saa, kannattaa toki varmistaa asia etukäteen.

Vierailija
13/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huomaa vaikutusta laisinkaan siinä jännittämisessä ja pelossa, vaan siinä, että huimaa ja väsyttää. Ja koska edellistäkin toimenpidettä pelkäsin niin paljon, tuo väsymys "pyyhkiytyi" sen alle, eli ei auttanut siinä tilanteessa ollenkaan. Tuo huimaus sitten taas mielestäni lisää sitä pelkoa, kun tuntuu, ettei ole oma itsensä tai pysty selvästi ilmaisemaan, että esim. nyt sattuu liikaa tai jokin on hätänä. Samaan toimenpiteeseen mennessäni en ottaisi ollenkaan. Tosin en enää sinne menisikään..

Ennen leikkausta ja nukutusta sitten taas alkaa vain huvittaa kaikki, mutta ei poista sitä pelkoa ja jännitystä: aina tulee itku ennen nukutusta, mutta se ei mielestäni haittaa.

HUOM: Toimii kaikilla kuitenkin eri tavalla ja eri lääkkeet ja eri annostukset vaikuttavat eri tavalla..

Vierailija
14/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en huomaa vaikutusta laisinkaan siinä jännittämisessä ja pelossa, vaan siinä, että huimaa ja väsyttää. Ja koska edellistäkin toimenpidettä pelkäsin niin paljon, tuo väsymys "pyyhkiytyi" sen alle, eli ei auttanut siinä tilanteessa ollenkaan. Tuo huimaus sitten taas mielestäni lisää sitä pelkoa, kun tuntuu, ettei ole oma itsensä tai pysty selvästi ilmaisemaan, että esim. nyt sattuu liikaa tai jokin on hätänä. Samaan toimenpiteeseen mennessäni en ottaisi ollenkaan. Tosin en enää sinne menisikään..

Ennen leikkausta ja nukutusta sitten taas alkaa vain huvittaa kaikki, mutta ei poista sitä pelkoa ja jännitystä: aina tulee itku ennen nukutusta, mutta se ei mielestäni haittaa.

HUOM: Toimii kaikilla kuitenkin eri tavalla ja eri lääkkeet ja eri annostukset vaikuttavat eri tavalla..

Ei tällaisia pelottelu viestejä pliis!

Vierailija
15/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaa. Outoja painajaisia joka yö. Ei rauhoittavaa vaikutusta.

Vierailija
16/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäinen harvinaista tuollainen. Olen työssäni hammashoitajana nähnyt paljon rauhoittavalla esilääkittyjä lapsi- ja aikuispotilaita. Yleensä tosiaan vaan pelon oireet kuten sydämen hakkaaminen, levottomuus, ahdistus jne lievittyy tai poistuu ja on helpompi olla toimenpiteessä. 

Vierailija
17/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun voi olla unelias olo, hieman hitaampi. Sitten kun on vähän aikaa käyttänyt, voi ihan normaalisti tehdä asioita, olo on vain vähemmän ahdistunut.

Ei jännitä sosiaaliset tilanteet, ja taltuttaa paniikkikohtauksen.(ainoa toimiva lääke siihen)

Vierailija
18/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäinen harvinaista tuollainen. Olen työssäni hammashoitajana nähnyt paljon rauhoittavalla esilääkittyjä lapsi- ja aikuispotilaita. Yleensä tosiaan vaan pelon oireet kuten sydämen hakkaaminen, levottomuus, ahdistus jne lievittyy tai poistuu ja on helpompi olla toimenpiteessä. 

Niinpä. On ihan normaali olo eikä hirvitä yhtään, vaikka viisaudenhampaita revitään suusta. Positiivinen kokemus siis mulla. Toisaalta jos otan hiukankin liian ison annoksen jännityksen määrään nähden, menee aine mulla tosi paljon jalkoihin ja liikkuminen tuntuu vaikealta. Muuten on kyllä ihan kontaktissa omaan kroppaansa ja aivoihinsa.

Vierailija
19/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet menossa toimenpiteeseen ni ota pois. Ei tainnuta, mutta rentouttaa sen verran että pahin psyykkinen ja fyysinen jännitys lievittyy. Ota varman päälle äläkä aja autoa tai pyörää toimenpiteen jälkeen tai samana päivänä. Saattaa unettaa ja reaktiokyvyt hidastua. Hommaa kyyti pois, taksi tai julkisilla. Jos taksi välttämätön voi pyytää lääkäriltä todistusta kelaa varten. Ei myöskään alkoa samaan aikaan.

Vierailija
20/45 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko olo toimenpiteessä sama kuin kännissä olisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi