Onko induktioliesi hyvä? Vai keraaminen? Vai vanha kunnon hella normilevyillä?
Meillä menee liesi vaihtoon pian, uuni ei enää lämpene kunnolla eikä kahta enempää levyä saa lämpimäksi kerralla. Mutta millainen kannattaa hankkia? Induktioko?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Induktio on helppo pitää puhtaana ja lämpenee nopeasti, jos et käytä normaalisti vaikka valurautaa pannuissa, niin silloin induktio on paras valinta. Useimmat kattilat ja pannut mitä nykyään myydään soveltuu myös induktioliedelle.
? Valurautapannua aina käytän, toimii ihan moitteetta, miksi ei toimisi.
Induktio on ylipäätään ylivoimainen lämmitysmenetelmä.
Induktiolla lämmitetään suoraan lämmitettävää kappaletta, kun kaikilla muilla menetelmillä lämmitetään viereistä kappaletta josta lämpö siirtyy lämmitettävään kappaleeseen ja näin ollen vaaditaan moninkertainen määrä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Induktio on helppo pitää puhtaana ja lämpenee nopeasti, jos et käytä normaalisti vaikka valurautaa pannuissa, niin silloin induktio on paras valinta. Useimmat kattilat ja pannut mitä nykyään myydään soveltuu myös induktioliedelle.
Mikä vika on valuraudassa ja induktiossa?
Meille uusittiin induktiohellan vuoksi vain pannut, koska poltin kaikki teflonvehkeet toinen toisensa perään kun ei mennyt heti selkäytimeen pannun nopea kuumeneminen. Pannu levylle, levy päälle, jääkaapille ottamaan voita, laatikosta veitsi, käännös hellalle ja katos perrkkele, teflon kärtsännyt piloille. Kohta 15 vuotta käyttänyt valurautapannuja induktioliedellä. Onko mulla mennyt jotain ohi?
Vihje: Lasisisia maustepurkkeja ei kannata säilyttää lieden yläpuolella. Kuten ei mausteita muutenkaan, mutta putoava purkki voi rikkoa tason.
Oikean (ei siis kusetus) kiertoilman uunin etuja;
Nopeus
Kaksikin pellillistä yhtä aikaa
Vähemmän sähköä, ennenkaikkea vähemmän kuumuutta keittiöön
Minulla on yksi "laadukas" swiss diamondin pannu, ostettu ennen induktiolevyn tuloa joka kuumenee vain puoliksi. Kirjaimellisesti vain toinen puolikas pannusta kuumenee kunnolla induktiolevyllä ja toiselle puolelle lämpö hiukan johtuu sitä materiaalia pitkin. Tämä vahvisti sen että ei ne swiss diamondit ainakaan materiaalin tasalaatuisuuden puolesta ihan priimaa ole. Näin ohi aiheen tuli mielee.
Vanhat alumiini tai rosteripohjilla varustetut teräskattilat eivät käy induktiolle, mutta tavalliset teräs ja valurauta-astiat vaikka 1800-luvulta toimivat hyvin. Lämpeneminen nopeaa. Siis ainoastaan, jos on iso läjä vanhempaa hackmannin teräskattilaa yms. vastaavaa (joita ei haluaisi uusia) induktio kannattaa.
Tavallinen keraaminen on mun mielestä huonoin, kun naarmuuntuu ja siltikin joutuu kärsimään kiinnipalamisesta. Oman kokemuksen mukaan perinteinen valurautalevyinen säilyy helpommin siistinä.
Meillä on ollut induktiotaso 15 vuotta, siihen on kolissut lusikat ja livennyt kädestä paukahtaen kattilat, mutta ei ole rikki mennyt. Korjauskuluista ei ole mitään tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vastata mitä sen induktion korjaus maksaa eli jos lusikka tipahtaa sille, tulee pieni särö, onko kallis?
Korjata ei voi mutta ei mitään vaaraa lusikasta. Vasaralla pitää lyödä ;-)
Onko nyt varmaa, että AP:n liesi on hajoamassa? Kerrotulla vikakuvauksella voisi olla mahdollista myös, että lieden sähkökytkennän kolmesta vaiheesta yksi olisi poissa pelistä. Onko AP tarkastanut lieden sulakkeet asunnon sulaketaulusta?
No, ainakin uutta liettä asentamaan tuleva henkilö kyllä viimeistään huomaa myös sähkönsyötön ongelmat, jos sellaisia on.
Jos joku epäilee ylivoimaa niin ostakoon "Liidistä" parin kympin yksilevyisen induktion kokeiluun. Putoaa suomut.
Induktio kannattaa. Energiatehokas, nopea ja helppo pyyhkiä puhtaaksi verrattuna rautalevyhellaan tasaisuuden vuoksi (veemäistä suorastaan pyyhkiä niitä tahroja levyjen välistä). Jos levy menee vahingossa päälle, ei se lämpene ilman kattilaa, koska induktio lämmittää itse kattilan, ei levyä. Tässäkin mielessä turvallinen ja nykyiset sammuvat itsestään, kun eivät löydä kattilaa. Näin esimerksiksi lapset eivät voi polttaa itseään vahingossa lääppiessään lieden namiskoja katseen välttäessä.
Minulla on ollut flexinduktioliesi pari vuotta enkä pois vaihtaisi. Flexillä voi kattilan laittaa mihin tahansa ja käyttää myös puolikkaan lieden kokoista parilapannua tai teppanyakipannua.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat alumiini tai rosteripohjilla varustetut teräskattilat eivät käy induktiolle, mutta tavalliset teräs ja valurauta-astiat vaikka 1800-luvulta toimivat hyvin. Lämpeneminen nopeaa. Siis ainoastaan, jos on iso läjä vanhempaa hackmannin teräskattilaa yms. vastaavaa (joita ei haluaisi uusia) induktio kannattaa.
Tavallinen keraaminen on mun mielestä huonoin, kun naarmuuntuu ja siltikin joutuu kärsimään kiinnipalamisesta. Oman kokemuksen mukaan perinteinen valurautalevyinen säilyy helpommin siistinä.
"teräs" on käytännössä rautaa eli "vanhemmat hackmannin teräskattilat" sopivat täydellisesti
Ehdottomasti induktio. Meillä ollut jo vuosia ja pysynyt hyvänä ja toimii nopeasti.
Suolaa ja sokeria ei kannata jättää induktiotason pinnalle, koska ne voivat raapia pintaan naarmuja joutuessaan esim. pannun alle.
Pyyhkäisen tason melkein aina käytön jälkeen kostealla tiskirätillä, en käytä pesuaineita kuin harvoin.
Valurautaiset pannut ovat painavia ja siksi kuluttavat pintaa tai naarmuttavat helpommin. Tämä tuli huomattua, kun ensin emme käyttäneet vuosiin valurautaa, ja sitten hankimme valurautapannun, minkä jälkeen tasoon ilmestyi enemmän kulumaa. Jatkoimme kuitenkin valuraudan käyttämistä. Ihan uudelle induktiotasolle en ehkä raaskisi laittaa valurautaisia pannuja.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vastata mitä sen induktion korjaus maksaa eli jos lusikka tipahtaa sille, tulee pieni särö, onko kallis?
Enpä tiedä. Mulla on ollut induktio 15 v, eikä kertaakaan ole tarvinnut korjata. Taitaa olla aika harvinaista se hajoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"teräs" on käytännössä rautaa eli "vanhemmat hackmannin teräskattilat" sopivat täydellisesti
No, eikö tuota sanokin että "induktio kannattaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ne "teräskattilat" (puhekielessä) jota olen nähnyt ovat ruostumatonta terästä. En muista kertaakaan nähneeni ruostuvasta teräksestä tehtyjä kattiloita hackmannilta, vaikka kaiketi niitäkin on saattanut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vihje: Lasisisia maustepurkkeja ei kannata säilyttää lieden yläpuolella. Kuten ei mausteita muutenkaan, mutta putoava purkki voi rikkoa tason.
Hmm, mulla on maustekaappi induktiolieden yläpuolella, mutta siinä välissä on kyllä se liesikupu, eli jos maustepurkki putoaisi, osuisi kupuun ja siitä ohjautuisi lattialle, ei liedelle.
Kerrotko vielä mikä tuo "nanosäde" oikein on. Minulla taitaa olla aukko fysiikan osaamisessani kun en tuollaista tunnista.