Tekisitkö töitä, jos ei olisi pakko?
Minä en. Tavoitteenani on jäädä pois työelämästä n. 50-vuotiaana. Muutama vuosi vielä. En aio nostaa mitään tukia.
Kommentit (45)
Esim. lottovoitolla ottaisin tauon työelämästä ilman muuta, mutta kyllä aika pian huomaisinkin että olen alkanut joku tuottoisa harrastus tai muuten vain haaveilisin jotai opintoja eri ammattiin ihan vain kokeiluksi.
Jos arvostaisin materiaa tarpeeksi, tekisin töitä. Elintaso, jossa saat pakettitalon Skodalla ja vuosittaisella pakettimatkalla Anaaliaan, ei houkuttele itseäni.
Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Tekisin. Viihdyn työssäni ja kaipaan selvää rutiinia päiviin
On tämäkin ketju. Kukaan ei halua tehdä töitä. Hyvä juttu!
Opettajat lopettakoot lasten opettamisen. Sairaanhoitajat ja lääkärit lopettakoon sairaiden hoitamisen. Rakennusmiehet lopettakoon kaiken rakentamisen ja remontoimisen. Teiden tekijät, kännyköiden ja tietokoneiden tekijät sekä niiden ohjelmoijat samoin. ..........
Kaikki työhän on tylsää ja turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin, että työtä tehdään, jotta voitaisiin elää. Siis , jotta olisi jotakin mitä syödä. Kaikki ruoka tulee jonkun tekemän työn tuloksena. Jos kaikki jättäisivät työnsä tekemättä, loppuisi maailmasta ruoka alta aikayksikön.
Mutta tämän ei pitäisi olla näin. Ihmiset on totutettu tähän ajatteluun, "jos ei olisi pakko kukaan ei tekisi mitään". Ei pidä paikkaansa ollenkaan! Tällä hetkellä ihmisiä palaa loppuun hommissa missä ei tarvi tehdä mitään, kuolevat tylsyyteen jossain harmaassa toimistossa.
Lähes kukaan ei tykkää olla toimeton! Jos robotit suorittaa (suur)maanviljelyksen, ihmisille jää aikaa mielekkäämpiin hommiin.
Kansalaispalkka. Jokainen yli 18-vuotias saa 800 kuussa, plus palkkansa jos on töissä. Typerät turhat suojatyöpaikat katoaisivat. Maksaisi valtiolle vähemmän kuin työttömyyskorvaukset.
En todellakaan tekisi. Olen nykyäänkin töissä koska on vaan pakko. Ja se pakko saa työn tuntumaan pakolta. Kaikkia olen kokeillut mistään en ole tykännyt. Olenko outo? No totta vtussa olen jos työ on tärkein asia jollekin elämässä. Vapaa aikaa ei voita mikään.
Käyn välillä että pysyy taito yllä ja työyhteisö on mukava.
En tod! Matkustelisin, shoppailisin, uisin, auttaisin kodittomia koiria<3
Tekisin mutta en missään tapauksessa nykyisessä työpaikassa.
Tekisin, en tosin näitä töitä vaan jotain esimerkiksi yhdistysakselilla mikä olisi oikeasti palkitsevaa ja tärkeää, muttei hyvin palkattua...
Muistan lukeneeni joskus jonkun venäläisen klassikkokirjailijan todenneen jotenkin tähän suuntaan : Ihmiskunnan sitkeimpiä harhaluuloja on että ihminen olisi onnellisin kun hänen ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin, että työtä tehdään, jotta voitaisiin elää. Siis , jotta olisi jotakin mitä syödä. Kaikki ruoka tulee jonkun tekemän työn tuloksena. Jos kaikki jättäisivät työnsä tekemättä, loppuisi maailmasta ruoka alta aikayksikön.
Mutta tämän ei pitäisi olla näin. Ihmiset on totutettu tähän ajatteluun, "jos ei olisi pakko kukaan ei tekisi mitään". Ei pidä paikkaansa ollenkaan! Tällä hetkellä ihmisiä palaa loppuun hommissa missä ei tarvi tehdä mitään, kuolevat tylsyyteen jossain harmaassa toimistossa.
Lähes kukaan ei tykkää olla toimeton! Jos robotit suorittaa (suur)maanviljelyksen, ihmisille jää aikaa mielekkäämpiin hommiin.
Kansalaispalkka. Jokainen yli 18-vuotias saa 800 kuussa, plus palkkansa jos on töissä. Typerät turhat suojatyöpaikat katoaisivat. Maksaisi valtiolle vähemmän kuin työttömyyskorvaukset.
Joku täällä otti toisessa ketjussa esille bullshit jobs -käsitteen ja otin siitä selvää. Ainakin minusta teoriassa on itua. Ei kukaan oikeasti halua olla hyödytön, mutta ihan liian monen työ nykyään tuntuu nimenomaan hyödyttömältä tai ainakin niistä ollaan kovaa vauhtia tekemässä hyödyttömämpiä. Ja mitä hyödyttömämpi työ, sitä enemmän siitä saa palkkaa (koska täytyyhän sitä muuta elämän tyhjyyttä kompensoida, kun taas yhteiskunnalle tärkeää työtä tekevien palkkioksi pitäisi riittää työn mielekkyys...).
Tekisin puolipäiväisesti. Pidän työstäni ja haluan pitää aivot toiminnassa.
Tekisin mutta lyhentäisin työpäivää. Nykyisessä työssä jatkaisin.
En tee sitä nytkään. Olen käynyt työkokeilussa vain sen verran, että työvelvoite täyttyy, ettei tarvitse kuntouttavaann lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin mutta lyhentäisin työpäivää. Nykyisessä työssä jatkaisin.
Tekisin 4-päivästä työviikkoa 6-tuntisilla päivillä nykyisessä työssä, jos se olisi mahdollista.
Voisin tehdä puoliaikaisesti, en varmaan jatkaisi nykytyössäni.