Me olemme "pilanneet" rintamamiestalon modernisoimalla sen remontilla, enkä suostu tuntemaan asiasta tippaakaan huonoa omatuntoa
Niin mediassa (yleisellä tasolla) kuin ihan lähipiirissämme (juuri meidän taloa koskien) tuntuu olevan yleisesti ottaen linjana se, että rintamamiestaloja ei saa modernisoida, vaan niissä on oltava kellastuneet mäntyiset sormipanelit ja Porin Matit ajasta ikuisuuteen. No, meilläpä ei ole, vaan talo on remontoitu lattiasta kattoon niin, ettei sisällä oikeastaan yhtään mikään muistuta siitä, ettei tämä ole 2010-luvun uudiskohde vaan alunperin 50-luvun (todella huolellisesti kuntotarkastettu) rintamamiestalo.
Omassa asuinkaupungissamme ei kahdella keskituloisella palkansaajalla ole realistista mahdollisuutta uuteen omakotitaloon kaupunkimaiselta pientaloalueelta, jos ei ole muuta omaisuutta tai hemmetin kovia takaajia. Olisiko meidän pitänyt luopua omaan makuun sopivasta talosta vain siksi, että jonkun mielestä joka ainoa tusinatuotettu talo, joita lienee Suomessa satoja tuhansia, on suojeltava aikakautensa tuotteena?
Meillä on valkoinen keittiö josta on hävitetty puuliesi, valkomattalakatut parkettilattiat eikä panelointeja missään. Ostakaa itsellenne rintamamiestalo ja vaalikaa sen jokaista piirrettä, niitä on Suomi pullollaan, ja antakaa meidän asua mieleisessämme!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Me remontoitiin meidän nyt 90-vuotias rintamamiestalo "vanhaa kunnioittaen", niinkuin sanotaan. Ei olisi tullut mieleenkään hävittää pönttöuuneja ja puuhelloja.
En tykkää yhtään steriilin modernista sisustuksesta, että siinä mielestä minunkin mielestäni olette pilanneet vanhan talonne. Mutta pääasia on, että itse tykkäätte.
Ei tuollaista ole olemassakaan, vai millaisella aikakoneella tuo on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Me remontoitiin meidän nyt 90-vuotias rintamamiestalo "vanhaa kunnioittaen", niinkuin sanotaan. Ei olisi tullut mieleenkään hävittää pönttöuuneja ja puuhelloja.
En tykkää yhtään steriilin modernista sisustuksesta, että siinä mielestä minunkin mielestäni olette pilanneet vanhan talonne. Mutta pääasia on, että itse tykkäätte.
Mikä ihmeen rintamamiestalo 1920-luvulta? Ei punakapinan jälkeisenä vuosikymmenenä rintamamiehille taloja tehty.
Naapurustossa oli tuollainen samanlainen. Yksi perhe sen osti ja perheen äiti vielä kehui, kuinka itse sen remontoi lattiasta kattoon. Tämän tee-se-itse rempan jälkeen myivät sen ja taloon muutti uusi perhe. Kerran kävin lastani hakemassa sieltä koulukavereiltaan ja en pystynyt menemään ulkoportaalta sisäpuolelle, kun jo verannalla haisi niin vahva home, että veti multa hengitystiet tukkoon ja silmät vuotamaan vettä. Sen jälkeen olen ohiajaessani katsellut että siinä talossa on nyt parin vuoden aikana vaihdettu katto, ikkunat, kaivettu salaojat uusiksi ja jotain sisäremppaakin tehty, ainakin pihalle kasatuista putkista päätellen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tykätköön mistä tykkää. Talojen pilaaminen tapahtuu vähän isommilla ratkaisuilla kuin sisustustyylin valinnalla. Mutta ihan knoppina kerrottakoon, että 90-vuotias talo ei ole rintamamiestalo, ja että rintamamiestalot ovat lähtökohtaisesti modernismia.
Knoppiapa knoppia juu. Eihän tuo varsinaisesti rintamamiestalo ole, mutta hormi keskellä ja asuintilat neliönä ympärillä, joten rakenteeltaan kuin rintamamiestalo.
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa "sisustuksellisesta pilaamisesta", jotta olisivat kaikki ymmärtäneet.
Mutta sisustuksellinenkin pilaaminen on makukysymys, jos ei aivan museota olla remontoimassa. Minun mielestäni hirvittävintä on maalaisromantiikka rintamamiestalossa. Kyseessä on kuitenkin lähtökohtaisesti käytännöllisyyden ehdoilla suunniteltu, modernistinen talo.
Tottakai se on makukysymys, mikä muukaan? Mä en pidä liian modernista tai liian maalaisromanttisesta, joku toinen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sisällissodan rintamamiehen talo :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen että miksi puuliedestä luovuit? Se kun on ihan kätevä myös uudisrakennuksessa.
Mietin millaisia tarpeita meidän perheellä on keittiössä ja lueskelin kokemuksia keskustelupalstoilta. Laskeskelin, että puulieden tilalle saatava kaappitila on meille arvokkaampaa kuin se, että sillä tekee joulun aikaan kahdesti hyvät uuniriisipuurot. Monilla puuliesi tuntuu olevan lähinnä laskutilaa, kun se on niin harvoin käytössä, me saatiin laskutila JA kaapit luopumalla.
Ei hyvä helvetti😂
Säännöllisessä käytössä 1940-luvulta saakka ollut puuliesi tai pönttöuuni alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Minun pitää lähiaikoina päättää, mitä teen kahdelle kolmesta tulisijastani: annanko olla käyttökelvottomina koristeina, teetänkö replikat vai korvaanko jollakin ihan muulla.
Keittiön osalta todennäköisesti puuhellan täytyy lähteä, käytännön syistä, joita en tässä aio avata.
T. Ei ap.
Ei siinä mitään että vaihdetaan uuteen. Mutta tulisija talossa on vaan järkevä säilyttää, tietysti lämmityksen kannalta sekä mahdollisten pitkien sähkökatkojen aikana ne ovat kuin taivaan lahja, kokemusta on. Ei tulisi mieleenkään poistaa puuliettä jonkun kaapin tieltä, sillä kun ei taloa lämmitetä eikä tarvittaessa saa tehtyä ruokaa.
Kukin tietysti tyylillään ja jokainen tekee talolleen mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossa oli tuollainen samanlainen. Yksi perhe sen osti ja perheen äiti vielä kehui, kuinka itse sen remontoi lattiasta kattoon. Tämän tee-se-itse rempan jälkeen myivät sen ja taloon muutti uusi perhe. Kerran kävin lastani hakemassa sieltä koulukavereiltaan ja en pystynyt menemään ulkoportaalta sisäpuolelle, kun jo verannalla haisi niin vahva home, että veti multa hengitystiet tukkoon ja silmät vuotamaan vettä. Sen jälkeen olen ohiajaessani katsellut että siinä talossa on nyt parin vuoden aikana vaihdettu katto, ikkunat, kaivettu salaojat uusiksi ja jotain sisäremppaakin tehty, ainakin pihalle kasatuista putkista päätellen...
Pahimpia on just nämä "me remontoidaan..." -tyypit.
Itse haluaisin löytää peruspilaamattoman 1920-luvun hirsitalon, jossa on kylmä vintti, kylmä kellari ja pesutilat lisäsiivessä. Jos tällainen löytyy toivomaltani alueelta, saa sisustus olla minun puolestani vaikka Bollywoodia.
Kukin tavallaan. Meillä oli pari tulisijaa ja tehtiin vielä yksi lisää. Talvella lämmitetään pääosin puulla, ja hella on käytössä joka päivä. Muutenkin haen taloon alkuperäistä 30-luvun ilmettä. Toisaalta moderniin kerrostaloon en vastaavasti veisi rukkia, ryijyä ja keinutuolia. Minusta on tärkeää kunnioittaa rakennuksen alkuperäistä henkeä, mutta tietenkin jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo. En ostaisi pilattua asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sisällissodan rintamamiehen talo :)
Ehkä se rakennettiin sen kunniaksi, kun torpparista tuli pientilallinen. Mutta juu, ei tainnut saada punikki halpaa lainaa tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tykätköön mistä tykkää. Talojen pilaaminen tapahtuu vähän isommilla ratkaisuilla kuin sisustustyylin valinnalla. Mutta ihan knoppina kerrottakoon, että 90-vuotias talo ei ole rintamamiestalo, ja että rintamamiestalot ovat lähtökohtaisesti modernismia.
Knoppiapa knoppia juu. Eihän tuo varsinaisesti rintamamiestalo ole, mutta hormi keskellä ja asuintilat neliönä ympärillä, joten rakenteeltaan kuin rintamamiestalo.
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa "sisustuksellisesta pilaamisesta", jotta olisivat kaikki ymmärtäneet.
Mutta sisustuksellinenkin pilaaminen on makukysymys, jos ei aivan museota olla remontoimassa. Minun mielestäni hirvittävintä on maalaisromantiikka rintamamiestalossa. Kyseessä on kuitenkin lähtökohtaisesti käytännöllisyyden ehdoilla suunniteltu, modernistinen talo.
Tottakai se on makukysymys, mikä muukaan? Mä en pidä liian modernista tai liian maalaisromanttisesta, joku toinen pitää.
Kummastuttaa vain, kun täällä väännetään jostain sisustustyylistä, vaikka tosiasiassa ne ovat ihan toiset asiat, jotka remonteissa ratkaisevat rintamamiestalon kohtalon.
Vierailija kirjoitti:
Kallista lystiä, tuli halvemmaksi rakentaa uusi. Myimme kotitaloni ois jollekin innokkaalle remontoijalle.
Miten usein saat uuden talon rakennettua sijainnille jossa on rintamamiestalot? Toisille kelpaa, että ne valkolakatut parketit on 10km päässä keskustasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen että miksi puuliedestä luovuit? Se kun on ihan kätevä myös uudisrakennuksessa.
Mietin millaisia tarpeita meidän perheellä on keittiössä ja lueskelin kokemuksia keskustelupalstoilta. Laskeskelin, että puulieden tilalle saatava kaappitila on meille arvokkaampaa kuin se, että sillä tekee joulun aikaan kahdesti hyvät uuniriisipuurot. Monilla puuliesi tuntuu olevan lähinnä laskutilaa, kun se on niin harvoin käytössä, me saatiin laskutila JA kaapit luopumalla.
Ei hyvä helvetti😂
Säännöllisessä käytössä 1940-luvulta saakka ollut puuliesi tai pönttöuuni alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Minun pitää lähiaikoina päättää, mitä teen kahdelle kolmesta tulisijastani: annanko olla käyttökelvottomina koristeina, teetänkö replikat vai korvaanko jollakin ihan muulla.
Keittiön osalta todennäköisesti puuhellan täytyy lähteä, käytännön syistä, joita en tässä aio avata.
T. Ei ap.
Ei siinä mitään että vaihdetaan uuteen. Mutta tulisija talossa on vaan järkevä säilyttää, tietysti lämmityksen kannalta sekä mahdollisten pitkien sähkökatkojen aikana ne ovat kuin taivaan lahja, kokemusta on. Ei tulisi mieleenkään poistaa puuliettä jonkun kaapin tieltä, sillä kun ei taloa lämmitetä eikä tarvittaessa saa tehtyä ruokaa.
Kuten sanottu, en ala tarkemmin avata taustoja täällä, mutta voin vakuuttaa, että "jonkun kaapin tieltä" puuhellaa ei olla poistamassa. Jokainen, joka näiden talojen parissa on askaroinut, tietää, että historian saatossa on tehty kaikenlaisia ad hoc -ratkaisuja, varsinkin kun on erotettu tai yhdistetty asuntoja.
Anna osoite, niin lähetän postissa pari tähtityynyä ja Carpe Diem -seinätarran. Vai olisiko ”Home” osuvampi teksti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä helvetti😂
T. Ei ap.
Kuten sanottu, en ala tarkemmin avata taustoja täällä, mutta voin vakuuttaa, että "jonkun kaapin tieltä" puuhellaa ei olla poistamassa. Jokainen, joka näiden talojen parissa on askaroinut, tietää, että historian saatossa on tehty kaikenlaisia ad hoc -ratkaisuja, varsinkin kun on erotettu tai yhdistetty asuntoja.
Viittasin tuolla kaappihommalla enemmän ehkä ap:hen jonka perustelut puulieden poistoon tuntuivat aika... sanoisinko lyhytnäköisiltä.
Kai muistitte asentaa koneellisen ilmanvaihdon ja märkätilat yläkertaan?
Nämä muovitetut Ikea-torpat saavat sielun itkemään verta.
Mistä ihmeen puolipaneeleista kirjoitat? Ei ne kuulu rintamamiestaloon.