Me olemme "pilanneet" rintamamiestalon modernisoimalla sen remontilla, enkä suostu tuntemaan asiasta tippaakaan huonoa omatuntoa
Niin mediassa (yleisellä tasolla) kuin ihan lähipiirissämme (juuri meidän taloa koskien) tuntuu olevan yleisesti ottaen linjana se, että rintamamiestaloja ei saa modernisoida, vaan niissä on oltava kellastuneet mäntyiset sormipanelit ja Porin Matit ajasta ikuisuuteen. No, meilläpä ei ole, vaan talo on remontoitu lattiasta kattoon niin, ettei sisällä oikeastaan yhtään mikään muistuta siitä, ettei tämä ole 2010-luvun uudiskohde vaan alunperin 50-luvun (todella huolellisesti kuntotarkastettu) rintamamiestalo.
Omassa asuinkaupungissamme ei kahdella keskituloisella palkansaajalla ole realistista mahdollisuutta uuteen omakotitaloon kaupunkimaiselta pientaloalueelta, jos ei ole muuta omaisuutta tai hemmetin kovia takaajia. Olisiko meidän pitänyt luopua omaan makuun sopivasta talosta vain siksi, että jonkun mielestä joka ainoa tusinatuotettu talo, joita lienee Suomessa satoja tuhansia, on suojeltava aikakautensa tuotteena?
Meillä on valkoinen keittiö josta on hävitetty puuliesi, valkomattalakatut parkettilattiat eikä panelointeja missään. Ostakaa itsellenne rintamamiestalo ja vaalikaa sen jokaista piirrettä, niitä on Suomi pullollaan, ja antakaa meidän asua mieleisessämme!
Kommentit (59)
Peruspilattu talo siis. Halvemmaksi olisi tullut rakentaa uusi, jos siis omalle työlle ei laske arvoa. Olisi säästynyt vanha, arvokas talo jollekin sellaiselle, joka sitä osaa arvostaa. :(
Niin. Itse olen henkeen ja vereen vanhan säilyttäjä.
Kieltämättä provosoituisin, jos et olisi kirjoittanut niin selkeästi provosoidaksesi. Nyt en ylpeyttäni viitsi provosoitua, vaan sen sijaan yritän keksiä analogiaa, joka avaisi minunkaltaisteni ajatusmaailmaa.
Noh. Mitä mieltä olisit, jos Olavinlinnan lattiat vedettäisiin laminaatiksi ja torni paikattaisi kahitiilellä?
Kaltaiseni näkevät tosiaan rintamamiestalon arvokkaana itsessään. Kuten varmasti kaikki näkevät Olavinlinnan.
Toinen syy "ikeaistamisen"(jos sallinnet minunkin taholta provosoivan ilmaisun) tuomitsemiseksi, on se, että uusi ei yleensä ole kovin laadukasta. Sen sijaan vanhassa monesti on selvää, että jos se on jo 50 vuotta kestänyt , niin tuskin se ihan lähivuosinakaan pettää.
Kolmas syy on se, että trendit ovat ohimeneviä, ja helposti käy niin, että päivitys näyttää jo 10 vuoden päästä mauttomalta.
Onko joku rakentanut "rintamamiestaloa" nykyaikana? Vai tuleeko liian kalliiksi?
Se on teidän talo,josta olette remontoineet just mieleisenne, onneksi olkoon.Ihmisellä on vain yks lyhyt elämä,johon ei kuulu muiden ihmisten mielipiteet teidän kodistanne.
Tuskin te olitte sitä pilanneet, kyllä suuressa osassa rintamamiestaloista on jo valmiiksi kosteusvaurioita rakenteiden sisällä
40-50-luvulla ei valitettavasti ollut samaa talonrakennustietoa mitä nykypäivänä. Jopa 70-luvullakin rakennettiin vielä kusta ja p*skaa valesokkeleineen ja tasakattoineen.
Esim. rintamamiestalojen kellareita ei edes tarkoitettu asuttavaksi ja nyt jälkikäteen sinne on rakennettu oikein vielä märkätiloja. Vuosikymmenten ajalta puuttuvat kapillaarikatkot ja salaojatkin tukkeessa kun ne on ehkä kerran 70 vuodessa uusittu. Pihalla sadevedet lorisee sokkelin reunaan. Varmaan 70-luvulla energiakriisin aikaan lyöty oikein kunnon eristeet kellarin seiniin jolloin kosteus ei haihdu. :)
Mutta ei siinä, kiva että pinnat on laitettu kivoiksi. Seuraava omistaja maksaa pinnoista ja pian riidellään oikeudessa kun paljastuu kosteusvauriot. Voi kunpa ihmiset tajuaisivat yleisesti että ostavat vanhaa taloa vaikka se olisi kuinka pintaremontoitu. Talot ovat myös kulutustavaraa jolla on käyttöikä ja rintamamiestalot ovat monesti sen päässä, ainakin moni niistä kun niitä ei ole aikojen saatossa huollettu ja nykyäänkin ihmisiä kiinnostaa vain pinnat.
Maanjäristys kirjoitti:
Kieltämättä provosoituisin, jos et olisi kirjoittanut niin selkeästi provosoidaksesi. Nyt en ylpeyttäni viitsi provosoitua, vaan sen sijaan yritän keksiä analogiaa, joka avaisi minunkaltaisteni ajatusmaailmaa.
Noh. Mitä mieltä olisit, jos Olavinlinnan lattiat vedettäisiin laminaatiksi ja torni paikattaisi kahitiilellä?
Kaltaiseni näkevät tosiaan rintamamiestalon arvokkaana itsessään. Kuten varmasti kaikki näkevät Olavinlinnan.
Toinen syy "ikeaistamisen"(jos sallinnet minunkin taholta provosoivan ilmaisun) tuomitsemiseksi, on se, että uusi ei yleensä ole kovin laadukasta. Sen sijaan vanhassa monesti on selvää, että jos se on jo 50 vuotta kestänyt , niin tuskin se ihan lähivuosinakaan pettää.
Kolmas syy on se, että trendit ovat ohimeneviä, ja helposti käy niin, että päivitys näyttää jo 10 vuoden päästä mauttomalta.
Olavinlinnoja on tasan yksi, rintamamiestaloja jokaisessa niemessä ja notkelmassa.
Vierailija 16,sinullapa ei ole aavistustakaan ,millaisia rakennustekniikan asiantuntijoita ap :een väki on.Luulen ,että jäät toiseksi noine ilkeine mietteinesi
Kai myitte sen vanhan puulieden? Tekee pahaa katsoa kun remppakämpän vieressä on roskalava, minne on pilkottu satavuotiaita peiliovia jne. Sitten se uusi ovi on kymmenessä vuodessa rikki, kahva irti ja lommoilla.
Vierailija kirjoitti:
Maanjäristys kirjoitti:
Olavinlinnoja on tasan yksi, rintamamiestaloja jokaisessa niemessä ja notkelmassa.
Suurin osa alkaa olla taajamissa ja haja-asutusalueilla, missä ei asuta. Mätäneviä autiotaloja kyllä on joka notkelmassa, asuttavia ei.
Vierailija kirjoitti:
Maanjäristys kirjoitti:
Olen tästä tietoinen. Satavuotiaita tammia, liito-oravia ja ihmisiä on joka niemessä ja notkelmassa. Ne ovat silti itsessään arvokkaita. Toki on näin, että ainutlaatuisuus nostaa arvoa vielä entisestään. Ehkä enemmän kyse rintamamiestaloissa on siitä, että niitä ei tule lisää.
Me remontoitiin meidän nyt 90-vuotias rintamamiestalo "vanhaa kunnioittaen", niinkuin sanotaan. Ei olisi tullut mieleenkään hävittää pönttöuuneja ja puuhelloja.
En tykkää yhtään steriilin modernista sisustuksesta, että siinä mielestä minunkin mielestäni olette pilanneet vanhan talonne. Mutta pääasia on, että itse tykkäätte.
En ole vielä koskaan nähnyt modernisoitua rintamamiestaloa, joka näyttäisi hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen että miksi puuliedestä luovuit? Se kun on ihan kätevä myös uudisrakennuksessa.
Mietin millaisia tarpeita meidän perheellä on keittiössä ja lueskelin kokemuksia keskustelupalstoilta. Laskeskelin, että puulieden tilalle saatava kaappitila on meille arvokkaampaa kuin se, että sillä tekee joulun aikaan kahdesti hyvät uuniriisipuurot. Monilla puuliesi tuntuu olevan lähinnä laskutilaa, kun se on niin harvoin käytössä, me saatiin laskutila JA kaapit luopumalla.
Ei hyvä helvetti😂
Vierailija kirjoitti:
Me remontoitiin meidän nyt 90-vuotias rintamamiestalo "vanhaa kunnioittaen", niinkuin sanotaan. Ei olisi tullut mieleenkään hävittää pönttöuuneja ja puuhelloja.
En tykkää yhtään steriilin modernista sisustuksesta, että siinä mielestä minunkin mielestäni olette pilanneet vanhan talonne. Mutta pääasia on, että itse tykkäätte.
Jokainen tykätköön mistä tykkää. Talojen pilaaminen tapahtuu vähän isommilla ratkaisuilla kuin sisustustyylin valinnalla. Mutta ihan knoppina kerrottakoon, että 90-vuotias talo ei ole rintamamiestalo, ja että rintamamiestalot ovat lähtökohtaisesti modernismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tykätköön mistä tykkää. Talojen pilaaminen tapahtuu vähän isommilla ratkaisuilla kuin sisustustyylin valinnalla. Mutta ihan knoppina kerrottakoon, että 90-vuotias talo ei ole rintamamiestalo, ja että rintamamiestalot ovat lähtökohtaisesti modernismia.
Knoppiapa knoppia juu. Eihän tuo varsinaisesti rintamamiestalo ole, mutta hormi keskellä ja asuintilat neliönä ympärillä, joten rakenteeltaan kuin rintamamiestalo.
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa "sisustuksellisesta pilaamisesta", jotta olisivat kaikki ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen että miksi puuliedestä luovuit? Se kun on ihan kätevä myös uudisrakennuksessa.
Mietin millaisia tarpeita meidän perheellä on keittiössä ja lueskelin kokemuksia keskustelupalstoilta. Laskeskelin, että puulieden tilalle saatava kaappitila on meille arvokkaampaa kuin se, että sillä tekee joulun aikaan kahdesti hyvät uuniriisipuurot. Monilla puuliesi tuntuu olevan lähinnä laskutilaa, kun se on niin harvoin käytössä, me saatiin laskutila JA kaapit luopumalla.
Ei hyvä helvetti😂
Säännöllisessä käytössä 1940-luvulta saakka ollut puuliesi tai pönttöuuni alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Minun pitää lähiaikoina päättää, mitä teen kahdelle kolmesta tulisijastani: annanko olla käyttökelvottomina koristeina, teetänkö replikat vai korvaanko jollakin ihan muulla.
Keittiön osalta todennäköisesti puuhellan täytyy lähteä, käytännön syistä, joita en tässä aio avata.
T. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Knoppiapa knoppia juu. Eihän tuo varsinaisesti rintamamiestalo ole, mutta hormi keskellä ja asuintilat neliönä ympärillä, joten rakenteeltaan kuin rintamamiestalo.
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa "sisustuksellisesta pilaamisesta", jotta olisivat kaikki ymmärtäneet.
Mutta sisustuksellinenkin pilaaminen on makukysymys, jos ei aivan museota olla remontoimassa. Minun mielestäni hirvittävintä on maalaisromantiikka rintamamiestalossa. Kyseessä on kuitenkin lähtökohtaisesti käytännöllisyyden ehdoilla suunniteltu, modernistinen talo.
Meillä käytetään puuhellaa talvella joka päivä, kesällä se toki toimiikin lähinnä laskutilana (tosin eilen siinä oli tulet, koska oli sateista ja kylmää). Joulupuuroja en kyllä siinä keittele, koska se ei ole varaava, ja kai joulupuuroa keitetään lähinnä hauduttamalla.
Toivottavasti remppasitte hyvin, valitettavan usein niissä rempatuissa on unohtunut talon hengittävyys ottaa mukaan suunnitteluun. Aiemmin olleet terveitä taloja vuosikymmenet ja rempan jälkeen 10 vuotta riittää siihen, että home haisee joka puolella.