Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kanta.fi miksi ihmiset antavat tietonsa

Vierailija
06.08.2018 |

Onkohan aiheesta jo ollut keskustelua? Eihän omia tietojaan ole pakko antaa julkisiksi! Ei tulisi mieleenikään antaa terveystietojani lähes puolen Suomen luettavaksi.

Miksi ihmeessä ihmiset vapaaehtoisesti tietonsa luovuttavat tähän käsittämättömään luokittelujärjestelmään?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos salaat tietosi niin potilasturvallisuus voi vaarantua, mutta omapahan on ongelmasi siinä vaiheessa.

Kannattaa myös muistaa se, ettei kanta.fi ole kuin kokoava tietokanta, eli ne tiedot pitää katsoa muutenkin ihan eri järjestelmästä. Se mitä kanta.fi salaat, on merkityksetöntä.

Tämän olen itsekin huomannut, että näkevät kyllä, jos haluavat, oli salattu tai ei. Esimerkiksi, kun olin menossa hakemaan lähetettä raskaudenkeskeytykseen, totesi lääkäri jo ovella, että niin sinullahan on tämä psykiatrian poliklinikan asiakkuus, eli se on jo riittävä syy lähetteen saamiseen. Toisella kertaa jouduin mennä yksityiselle lääkäriasemalle, koska Panacod-reseptini oli mennyt terveyskeskuksessa väärälle lääkärille uusittavaksi ja hän oli vaihtanut reseptin Panadoliin kysymättä minua hoitaneelta oma lääkäriltä, joka oli tuolloin kesälomilla. Yksityisellä allekirjoitin sitten lapun, joka salli tietojeni katselun. Lääkäri näki myös asiakkuuteni psyk.polilla ja alkoi tiedustella oikeuksia niidenkin näkemiseen. Kysyin, että onko se aivan relevanttia selkävaivani hoidossa ja en kyllä moisia lupia anna. Tyytyi sitten kun kerroin lääkitykseni, jolla ei ollut yhteisvaikutuksia kys. kipulääkkeen kanssa. Jotain eri tietolähteitä nuo lääkärit tosiaan käyttävät, mistä ilmeisesti näkevät _kaiken_ eikä suinkaan omakantaa, joka on lähinnä vain asiakkaille suunnattu tietojärejestelmä. En itsekään näe omakannassa psykiatrian poliklinikan kirjauksia tai lausuntoja, mutta jossain ne ovat kuitenkin näkyvillä. Hieman ahdistaa, kun ei niitä pääse näkemään. Tiedä, mitä puuta heinää sielläkin lukee.

Vierailija
42/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni on sairaalassa töissä. Voiko hän mennä katsomaan mun terveystiedot kanta.fi sivulta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttien perusteella tietojensa kieltäjät ova joko mt-potilaita, jakorasioita tai päihteiden väärinkäyttäjiä.

Vierailija
44/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon henkilöstöllä on olemassa erilaisia aluekatselu-järjestelmiä, joilla pystyvät katsomaan muissa organisaatioissa tehtyjä kirjauksia. Eivät siis katso niitä yleensä Kannasta.

Vierailija
45/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien perusteella tietojensa kieltäjät ova joko mt-potilaita, jakorasioita tai päihteiden väärinkäyttäjiä.

On minullakin prostituutiosta siellä tietoja mutten kiellä tietojeni tarkastelua. En ymmärrä mitä ihmiset oikein pelkää, että naapurin rouva saa käsiinsä tietoja?

Vierailija
46/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on sairaalassa töissä. Voiko hän mennä katsomaan mun terveystiedot kanta.fi sivulta?

Järjestelmään tallentuu kunkin katselijan henkilöllisyys, koska tiedostoihin menijältä vaaditaan oma henkilökoodi. Jos ilman syytä menee toisen potilastietoja katselemaan, on se laitonta ja siitä voi tulla sanktiot ja on tullutkin jo useita. Sinulla on mahdollisuus saada tietoosi kaikki ne ihmiset, jotka ovat tietojasi katselleet.

Vierailija
47/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse osaan kertoa taustat , ja myös olla kertomatta sellaiset jotka eivät sille lääkärille kuulu.

Harvalla on mitään super harvinaisuuksia että ei saisi sitä jalkaa venyttää jos hoitoon kuuluu se.

Ei ne sairaalat osaa säilyttää tietoja hyvin muutenkaan, jatkuvia ongelmia ja tietovuotoja.

Vierailija
48/48 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmään tallentuu kunkin katselijan henkilöllisyys, koska tiedostoihin menijältä vaaditaan oma henkilökoodi. Jos ilman syytä menee toisen potilastietoja katselemaan, on se laitonta ja siitä voi tulla sanktiot ja on tullutkin jo useita. Sinulla on mahdollisuus saada tietoosi kaikki ne ihmiset, jotka ovat tietojasi katselleet.

Eipä ole kummoisia sanktioita tullut. Tietovuodoista vastaavatkin jatkavat entsisissä hommissa, vaikka papereita on pitkin kyliä ja esimerkiksi THL vuoti sotuineen laboratoriotuloksia pitkin maailmaa.

Kirjauksia voi lukea esimerkiksi olan yli tai käyttämällä jonkun toisen avainkorttia. Voi myös "vahingossa" mennä katsomaan sellaisen potilaan tietoja, jota ei hoida. Riittää, että kirjaa vahingon, joka siis voi olla tahallista, koska ei niitä kukaan tarkastele sen enempää. Selitteeksi voi laittaa vaikka "saman niminen potilas".