Kanta.fi miksi ihmiset antavat tietonsa
Onkohan aiheesta jo ollut keskustelua? Eihän omia tietojaan ole pakko antaa julkisiksi! Ei tulisi mieleenikään antaa terveystietojani lähes puolen Suomen luettavaksi.
Miksi ihmeessä ihmiset vapaaehtoisesti tietonsa luovuttavat tähän käsittämättömään luokittelujärjestelmään?
Kommentit (48)
Järjestelmässä pitäisi olla optio pitää tiedot omassa hallussa. Jos vaikka reissaa paljon, ei lämmitä se että joka maassa on maa kohtainen kanta tai muu byrokraattien himmeli.
Aiheesta on kirjoitettu jo 50 luvulla kun tietokoneet olivat uusia ja silloin jo ennustettiin että valtiot toteuttavat järjestelmät tyhmästi koska agenda on samalla tavoin vinoutunut kuten ydinvoimassa. Kumpaakin voisi tehdä turvallisesti mutta poliittisista ja vakoiluun/vallanpuolustuksellisista syistä ei kiinnostusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kirjottanu sinne hoitotahtonsa? Minä kirjoitin mitä musaa mulle pitää soittaa tunti päivässä jos en itse saa sanotuksi.
Oletpa vaatimaton.
Koska se todennäköisesti helpottaa kovasti elämääni, jos ja kun hoitoon joudun sellaisen vaivan takia, etten pysty syystä tai toisesta lääkärille itse kaikkia taustatietoja antamaan. Mielestäni paljon parempi, että hoitavalla lääkärillä on kaikki mahdollinen tieto saatavilla, vaikkei siihen hätään kaikki olisi tarpeen, kuin että jokin oleellinen tieto jää puuttumaan ja hoito menee sen takia pieleen tai ei ole paras mahdollinen. En oikeasti keksi mitään syystä, miksei minua hoitava henkilö saisi tietää koko terveyshistoriaani - se on minun itseni parhaaksi.
Mä salasin kaikki helsingin terveystietoni, ei saa luovuttaa edes hätätapauksessa. Myös aiemman reseptihistoriani, edes frmaseutti ei nää niitä.
Miksi? Miksi ei? Jos joudun esim.kolariin tms, niin minun selviytymistäni ei auttaisi tiedot herpeslääkkeistäni tms. Eri asia sellaisella, jolla joku merkittävä sairaus takana tai päällä.
Olen aikaisemmin luottanut tietojen pysyvän vain siinä hoitavassa piirissä, mutta vastaisuudessa en anna lupia mihinkään suuntaan enää. Tiedoissani ei ole mitään sellaista jota vaikka onnettomuuden sattuessa tarvitsisi. Edes veriryhmään noissa tiedoissa ei ole yksikään sairaala tai terveyskeskus luottanut, niin ei sillä tiedolla tee mitään onnettomuuden hetkellä. Tulevaisuudessa tietojen leviäminen, ja järjestelmät tulevat olemaan niin villejä virityksiä, että parempi kun lapsistakin on mahdollisimman vähän mitään tietoa järjestelmissä.
Mun kaveri pakotti kerran baari-illan päätteeksi mut julkiselle kun näin harhoja. No, harhat meni siis ohi jossain vartissa. Kun päästiin päivitykseen niin puhalsin 3 promillea ja sanottiin et mene nukkumaan. Menin kyllä nukkumaan mutta myöhemmin kävin piilottamassa tuon tapauksen, koska siitä saa mielikuvan että joisin aina paljon jne. Hävettää.
Muutenkaan ei ole tuolla kannassa oikein mitään niin tollainen ois oikein mukavasti pompahtanut sieltä silmään.
Ensiavussa onkin jännittävä hoitaa, kun on salattu tiedot sairauksista, allergioista sun muista :D Siinähän mukavasti kuivuu pöydälle, kun on huolella vartioinut intimiteettiään. Ihan kuin niitä kiinnostais, että jollain on ollut klamydia 25 vuotta sitten tai avioeron aikana on käynyt psykiatrilla... Ihme vainoharhaa joillakin.
First world problems. Mun tietojani saa katsella niin paljon kuin sielu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen piilottaminen voi johtaa siihen, ettei lääkäri määrää tiettyjä lääkkeitä, koska ei näe taustaasi.
Eikös lääkkeettömyys tarkoita terveyttä? Eli silloinhan lääkkäri toimii oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mä salasin kaikki helsingin terveystietoni, ei saa luovuttaa edes hätätapauksessa. Myös aiemman reseptihistoriani, edes frmaseutti ei nää niitä.
Miksi? Miksi ei? Jos joudun esim.kolariin tms, niin minun selviytymistäni ei auttaisi tiedot herpeslääkkeistäni tms. Eri asia sellaisella, jolla joku merkittävä sairaus takana tai päällä.
Jos sulla on tiedot salattuna, heidän on pakko kohdella sua varmuuden vuoksi niin kuin sulla olisi kaikki mahdolliset addiktiot ja ongelmat. Koska joku syyhän siihen on, ettei terveystietoja voi katsella.
Vierailija kirjoitti:
Ensiavussa onkin jännittävä hoitaa, kun on salattu tiedot sairauksista, allergioista sun muista :D Siinähän mukavasti kuivuu pöydälle, kun on huolella vartioinut intimiteettiään. Ihan kuin niitä kiinnostais, että jollain on ollut klamydia 25 vuotta sitten tai avioeron aikana on käynyt psykiatrilla... Ihme vainoharhaa joillakin.
Ensiavussa ei muutenkaan lueta aiempia epikriisejä. Jos edes ensihoitohenkilökunnan juttuja. Tyypillisin hoitovirhe on se, että vaikka kaikki tiedot on olemassa, niitä ei lueta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on tiedot salattuna, heidän on pakko kohdella sua varmuuden vuoksi niin kuin sulla olisi kaikki mahdolliset addiktiot ja ongelmat. Koska joku syyhän siihen on, ettei terveystietoja voi katsella.
Niin, ja se syy on tietoturva. Syy selviää kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tuohan oli tilanne kautta historian ennen Kantaa. Kummasti silloinkin ihmisiä hoidettiin.
Jos salaat tietosi niin potilasturvallisuus voi vaarantua, mutta omapahan on ongelmasi siinä vaiheessa.
Mikä tieto voi olla niin kamala ettei voisi tieto siirtyä lääkäriltä lääkärille? 😳
Minulla ei näy siellä muuta kuin joku antibioottiresepti, mutta kaikki tiedot on silti salattu. Ihan vaan siksi että en pidä ajatuksesta että ne näkyvät. Olen itse hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tieto voi olla niin kamala ettei voisi tieto siirtyä lääkäriltä lääkärille? 😳
Se tieto ei jää siihen. Sun tiedot on aika villisti sieltä saatavilla monelle muullekkin taholle. Luulin juurikin ettei ne liiku kuin lääkäriltä lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tieto ei jää siihen. Sun tiedot on aika villisti sieltä saatavilla monelle muullekkin taholle. Luulin juurikin ettei ne liiku kuin lääkäriltä lääkärille.
Kuten kenelle? Kaupan kassalle?
Vierailija kirjoitti:
Jos salaat tietosi niin potilasturvallisuus voi vaarantua, mutta omapahan on ongelmasi siinä vaiheessa.
Kannattaa myös muistaa se, ettei kanta.fi ole kuin kokoava tietokanta, eli ne tiedot pitää katsoa muutenkin ihan eri järjestelmästä. Se mitä kanta.fi salaat, on merkityksetöntä.
En todellakaan kiellä lapseni tietoja. Meillä lapsella kriittisiä riskitietoja, jotka väärin hoidettuna uhkaa henkeä.