Kuka tekee itsestään matkutusilmoituksen?
Varmasti todella harva. Mutta aina jokun katastrofin sattuessa kerrotaan määrä, niinkuin nyt Indonesian maanjäristyksessä.
Kommentit (47)
Jos olet työtön, et välttämättä kertoa viranomaiselle ettet olekaan kotona keittämässä kaurapuuroa.
Teen nykyään aina kun muistan, työmatkoille se on edellytys. Kun on tehnyt matkustusilmoituksen ja juuri siellä päin sattuisi jotain, saat tekstiviestillä lisätietoja tapahtuneesta. Ihan hyödyllistä jo ihan Tallinnassakin tietää jos esim. satama on suljettu, bussit ei kulje tms. mahdollisen terrori-iskun vuoksi. Ilmoituksen tekemisessä ei montaa minuuttia mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on typerää olla tekemättä.Olisiko sinusta kiva ,jos joku kohtuuläheinen sukulaisesi,esim sinkkumies olisi nyt maanjäristysalueella.Joskus jouluna alkaisitte kaivata syystä tai toisesta.,kun ei niin paljon olla muuten tekemisissä. Eipä ne kaikki läheskään ilmoittele kenellekkään missä lomailevat ympäri maailmaa.
Kyllä matkustusilmoitus on erittäin tarpeellinen monessa tilanteessa,koneita tippuu ,ym tapahtuu.Ai,mietippä siinä olikohan se mun aikuinen tyttäreni nyt siellä päin maailmaa hulailemassa.
Lentoyhtiöllä on kyllä matkustajista tiedot. Muuten toki etenkin just vaikka maanjäristysalueille mennessä ihan aiheellista.
Nämä lentoyhtiöiden tiedotko mielestäsi auttavat äkkinäisen katastrofin kohdatessa, tilanteessa jossa viestin perille meneminen tai matkailijan tilanteen kartoittaminen mahdollisimman nopeasti on ensisijaisen tärkeää? Joo, kyllä lentoyhtiöiltä tieoja saa, ehkä ja joskus päivien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Teen nykyään aina kun muistan, työmatkoille se on edellytys. Kun on tehnyt matkustusilmoituksen ja juuri siellä päin sattuisi jotain, saat tekstiviestillä lisätietoja tapahtuneesta. Ihan hyödyllistä jo ihan Tallinnassakin tietää jos esim. satama on suljettu, bussit ei kulje tms. mahdollisen terrori-iskun vuoksi. Ilmoituksen tekemisessä ei montaa minuuttia mene.
Sama täällä. Matkustan paljon sekä työn puolesta että omaksi ilokseni, ja juurikin yllä mainituista syistä teen matkustusilmoituksen lähes joka kerta. Maailma on tällä hetkellä sen verran arvaamaton, että missä tahansa voi tapahtua jotakin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni matkustusilmoituksen teko kertoo siitä että ei ole oikeasti itsenäinen, aikuinen ihminen. Ei luoteta siihen että pärjätään itse. Halutaan olla viranomaisten holhouksessa.
Vähän sama kuin ne, jotka typeryyksissään ottaa matkavakuutuksen tai peräti hankkii passin. Aika epäitsenäistä olettaa, että maahan kuin maahan ei muka pääse puhumalla.
Juuri näin, matkavakuutukset ja matkustusilmot ovat nössöjen hommaa! Tosi travelleri ei moisiin hatkahda.
Teen aina. Tekisin vaikka siitä Tallinnan päiväristeilystäkin jos sinne päin menisin. Ja Tukholmassakin olin viikko ennen sitä terrori-iskua, ja Lontoossa kaksi päivää sellaisen jälkeen. Kyllä sitä vaan voisi osua kohdalle, vaikka se ei todennäköistä olekaan. Itse kyllä ajattelen, että saan omasta maasta viestin jos jotain tapahtuu, sillä en ole nenä kiinni luurissa ja netti päällä reissuillani koskaan.
Ja kun ei ole sitä tarvetta olla jotakin enemmän tai vahvemmin kuin muut.
Kyllä teen kun matkustan yleensä aina omatoimimatkoille .Viimeksi tein Kuubaan ja Israeliin matkustaessa.Hyvä saada tietoa tekstiviestillä jos alueella tapahtuu esim.luonnonkatastrofeja tms.
Monia järkeviä ja ihan helppoja asioita ei vain tee... Mikähän siinä.
En ole koskaan tehnyt. Toki läheisille kerron mihin olen menossa, mutta tätä virallista en ole koskaan tehnyt. En silloinkaan kun olen lähtenyt Lähi-itään tai Väli-Amerikkaan.
Eli vastaus: minä.
Ei valtiolle kuulu mun matkustelu mitenkään.
Mieheni tekee. Siksi, että on sen tyyppisessä työtehtävässä, että erilainen ’veljeily’ ja liikkuminen vieraissa maissa voitaisiin kääntää vähän muuksikin. Joten ilmoittaa aina valtiolle, missä lomailee. Minä en ole tehnyt koskaan.
En ole kuulutkaan. Kiitti, jatkossa teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on typerää olla tekemättä.Olisiko sinusta kiva ,jos joku kohtuuläheinen sukulaisesi,esim sinkkumies olisi nyt maanjäristysalueella.Joskus jouluna alkaisitte kaivata syystä tai toisesta.,kun ei niin paljon olla muuten tekemisissä. Eipä ne kaikki läheskään ilmoittele kenellekkään missä lomailevat ympäri maailmaa.
Kyllä matkustusilmoitus on erittäin tarpeellinen monessa tilanteessa,koneita tippuu ,ym tapahtuu.Ai,mietippä siinä olikohan se mun aikuinen tyttäreni nyt siellä päin maailmaa hulailemassa.
Lentoyhtiöllä on kyllä matkustajista tiedot. Muuten toki etenkin just vaikka maanjäristysalueille mennessä ihan aiheellista.
Nämä lentoyhtiöiden tiedotko mielestäsi auttavat äkkinäisen katastrofin kohdatessa, tilanteessa jossa viestin perille meneminen tai matkailijan tilanteen kartoittaminen mahdollisimman nopeasti on ensisijaisen tärkeää? Joo, kyllä lentoyhtiöiltä tieoja saa, ehkä ja joskus päivien päästä.
Vastasin huoleen, että lentokone on tipahtanut. Sinne ei pahemmin enää viestejä lähetellä ja tilanteen kartoituskin on yleensä melko helppoa.
Teen jos tiedän meneväni paikkoihin, joista tiedonkulku on hidasta tai vaikeaa. Lisäksi lähetän lentotietoni läheisille, jos joudun lentämään arveluttavilla lentoyhtiöillä. Tämä ihan vaan sen vuoksi, että en itse ikinä haluaisi olla tilanteessa, jossa joutuisin itse arvailemaan, oliko läheiseni uzbekistanissa juuri sillä lennolla, josta uutisoidaan onnettomuus. Tai jos olen katastrofialueella, niin mielestäni on tärkeää saada tieto kotijoukoille mahdollisimman pian, miten kävi. Ehkä olen yliempaattinen ihminen, kun ajattelen asiaa muiden kannalta, mutta paljon matkustavan nämä riskit on tiedostettava ja mielestäni on kohtuullista edes pitää viranomaiset ja lähimmäiset kartalla, missä mennään.
Luuletteko tosiaan että suomen valtio tekisi hyväksenne yhtään mitään? Jenkit vei lentotukialuksensa Israeliin evakuoimaan kansalaisensa hyökkäyksen alta, suomalaiset sai mitä, sekstarin? Miinalaiva Pohjanmaa mielummin pelasti alueella somalmerirosvoja kuin tuli hakeman suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teen kun matkustan yleensä aina omatoimimatkoille .Viimeksi tein Kuubaan ja Israeliin matkustaessa.Hyvä saada tietoa tekstiviestillä jos alueella tapahtuu esim.luonnonkatastrofeja tms.
Totta. Kuten tsunamissa - joitakin kuolleita kai, mutta suomalaisilla ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi ihmiset ei tee tuota ilmoitusta. Ilmoitus on helppo ja nopea ja ennen kaikkea ilmainen. Itse teen myös ihan Tallinnan päiväristeilyistäkin. Jos jotain sattuu esimerkiksi terrori-isku tai muu niin on hyvä, että UM:llä on tieto asiasta keitä kaikkia paikalla on.
Mitä ne sillä tiedolla tekee. Luuletko että lähettävät pelastushelikopterin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kuten tsunamissa - joitakin kuolleita kai, mutta suomalaisilla ei hätää.
Miksi luulet tämän ilmoituksen kehitetyn?
Olen tehnyt ilmoituksen silloin, kun olen matkustanut reppureissaajana vuosia sitten hiukan jännempiin paikkoihin : Serbiaan, Bosnian serbitasavaltaan, Bosniaan ja Hertsegovinaan. Jos lähden vielä joskus esim.Albaniaan, Romaniaan tai Moldovaan tms. maihin niin teen ilmoituksen. Noista ihan perus Espanjan reissuista en ole tehnyt ilmoitusta.
Riippuu kohteesta ja mahdollisista riskeistä. Viime aikoina olen tehnyt ilmoituksen yhä useammin.
Vähemmän työtä ulkoministeriön ke kartoittaa kuka on alueella esim. matkustustarvikkeet perusteella