Ärsyttää kun ei varaa lapsille ostaa uusia kamppeita kouluun.
kaikesta joutuu tinkimään, miten te muut pienituloiset selviätte taas syksystä ja joulusta?
Kommentit (13)
Budjetoimalla ja pitämällä listaa koko ajan siitä mitä tarvitaan tulevaisuudessa. Ottamalla myös lapsen mukaan pohtimaan sitä, mitkä ovat tärkeimmät tavarat.
Nyt kyllä ensimmäisen kerran pituuskasvu yllätti: kesäkuussa ostettiin vaatteita joissa oli kasvunvaraa. Tänään sovitettiin samoja. Eivät mahdu päälle/ ovat liian lyhyitä. Ja ensimmäisen kerran ei ole läjää seuraavaa kokoa kirpputorilta ostettuja vaatteita odottamassa. Pahanpäivän säästötililtä otin hieman, kun tosissani luulin, että ne kesäkuussa ostetut liian isot olisivat menneet jouluun asti. Parissa kuukaudessa on tullut 7-8 cm pituutta, huomattavasti lihaksia ja painoa.
Ei se niin paljon maksa, uusi reppu parillakympillä (19,90, Oakleyn reppu XXL:stä), penaali ja kynäsetti kympillä Tigeristä. Uudet Adidaksen tarra-lenkkarit ostin 20 eurolla , koska edelliset olivat jo risat. Nejä eriväristä t-paitaa Stadiumista kympillä.
Meni yhteensä siis 60 e. Jätin ihan tietoisesti parina kuukautena vähän säästöön tuota varten, kuten aina muutenkin - kasvava lapsi tarvii kaikenlaista koulusta riippumatta pitkin vuotta.
Noilla mennään pitkälle syksyyn, pari hupparia aion vielä metsästää kirpparilta, samoin jonkun tuulitakin.
Onhan sulla varaa. Lapsilisä on yhdestä miltei 100 e ja sillä saa repun ja muuta ei tarvita, koska Suomessa peruskoulu on maksuton.
Äläkä viitsi vaatteista vaahdota. Kirpparilta saa lapsille kympillä vaikka mitä.
kolmonen, siellä XXL:ssä on Helly Techin vedenpitävä takki uutena 39,90. Kirppariltakin voi löytyä, mutta niiden vedenpitävyydestä ei ole varmuutta, koska käytettyjä. Mä ostan ton.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla varaa. Lapsilisä on yhdestä miltei 100 e ja sillä saa repun ja muuta ei tarvita, koska Suomessa peruskoulu on maksuton.
Äläkä viitsi vaatteista vaahdota. Kirpparilta saa lapsille kympillä vaikka mitä.
Penaali? Koulusta saa yhden kumin ja yhden puukynän.
Sitä paitsi se lapsilisä on tarkoitettu KAIKKIIN lasten menoihin. En tiedä sun lapsista, mutta mun ipanat syö, juo, peseytyy, käy parturissa, harrastaa (tosin halpoja harrastuksia), joskus ne jopa sairastaakin ja tarvii lääkkeitä...
Lapsilisa yhdestä lapsesta sitä paitsi on 94,88. Se ei edes riitä koulun jälkeiseen iltapäivähoitoon, joka kumminkin on täysin välttämätön, koska olen töissä iltapäivisin ja kuusivuotiasta ei voi jättää yksin.
Vierailija kirjoitti:
kolmonen, siellä XXL:ssä on Helly Techin vedenpitävä takki uutena 39,90. Kirppariltakin voi löytyä, mutta niiden vedenpitävyydestä ei ole varmuutta, koska käytettyjä. Mä ostan ton.
Jaajoo. Hyvä, kiitos vinkistä, Hellyn vaatteet on hyviä. Katson ekaksi kirpparilta, mutta jos ei löydy siistiä niin tuolta vois ostaakin.
ap siis ei tällä hetkellä töissä, en saanut lomarahaa, ei käyty matkoilla kesällä mistä olisi voinut säästää, säästöpossun otin käyttöön jokunen viikko sitten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi se lapsilisä on tarkoitettu KAIKKIIN lasten menoihin. En tiedä sun lapsista, mutta mun ipanat syö, juo, peseytyy, käy parturissa, harrastaa (tosin halpoja harrastuksia), joskus ne jopa sairastaakin ja tarvii lääkkeitä...
Lapsilisa yhdestä lapsesta sitä paitsi on 94,88. Se ei edes riitä koulun jälkeiseen iltapäivähoitoon, joka kumminkin on täysin välttämätön, koska olen töissä iltapäivisin ja kuusivuotiasta ei voi jättää yksin.
Onpa jännä, että itse pystyin yksinhuoltajana kynän ostamaan. Miksi luulit, että lapsilisillä katetaan kaikki lasten kulut? Se on sulle kädenojennus, jota et näköjään arvosta. Olet vain hankkinut niin monta lasta, että et pysty selviämään siitä. Älä valita vaan tee töitä enemmän tai vähennä kulujanne.
Vierailija kirjoitti:
ap siis ei tällä hetkellä töissä, en saanut lomarahaa, ei käyty matkoilla kesällä mistä olisi voinut säästää, säästöpossun otin käyttöön jokunen viikko sitten.
ap
No, jos ei töissä käy niin eihän sitä sitten kauheasti ostella ylimääräistä.
Onko lapsilla ollenkaan isää? Elatusapua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä, että itse pystyin yksinhuoltajana kynän ostamaan. Miksi luulit, että lapsilisillä katetaan kaikki lasten kulut? Se on sulle kädenojennus, jota et näköjään arvosta. Olet vain hankkinut niin monta lasta, että et pysty selviämään siitä. Älä valita vaan tee töitä enemmän tai vähennä kulujanne.
Kuule, älä sinä idiootti siellä sinuttele.
Mun liksa on 4,5 tonnia kuussa, samoin miehen. Meidän muksut on lukiossa.
Mutta toisin kuin sä, minä tiedän, mitä asiat maksaa.
Ja todellakin sillä lapsilisällä pitää köyhän maksaa lapsen kuluja helposti satojen eurojen edestä. Pelkkä iltapäivähoito maksaa ainakin täällä stadissa 120 e, päälle kaikki muut kulut.
Joten siksi on löyhäpäistä alkaa mussuttaa siitä, että "kyllähän sillä satasella (joka siis on oikeasti 94,88) ostaa koulukamoja"
NO KUN EI OSTA, KOSKA SE UPPOAA MONEEN MUUHUN, jos on kyse köyhästä.
Kohta saa poika laittaa ponnarin..
ap
Koulu on ilmainen, mutta ei lasta voi sinne alasti lähettää.
Mulla oli rahaa säästössä, alun perin olin säästänyt kesän menoihin, mutta käytin loput syyshankintoihin. Ei nyt ihmeitä, mutta sain pari uutta vaatekertaa kaikille kolmelle lapselle, pienimmälle myös uuden välikausipuvun.
Tuntui palkitsevalta kun olin onnistunut säästämään, käytin nettipankin "säästöpossua". Se on siis ylimääräinen tili jolle rahaa laitetaan syrjään, rahaa voi siirtää takaisin käyttötilille ihan miten haluaa. Vietin viime kesänä lähes rahattoman heinäkuun, ja siitä sisuuntuneena aloin kevättalvella säästää alun perin "lomarahaa" heinäkuulle. Laitoin joka palkasta säästöön pienen summan, ja lisäsin myös korttimaksusäästämisen, eli jokaisesta korttimaksusta määrätty summa säästöpossuun (mulla se oli 1,5 e). Suosittelen kokeilemaan.