Kysyin tunnetulta klinikalta, että onko
44v mahdollista saada lapsi? Ja on kuulema harvinaista. Lähinnä lahjamunasoluilla onnistuu. Miksi sitten ehkäisyä käytetään usein tuon ikäisillä vielä?
Kommentit (62)
Kuka haluu vauvarumbaan +45v kun on jo kuitenkin mummoiässä? Eikö tuossa iässä halua jo nauttia ihan muista asioista. Ja on se lapsellekin rankkaa jos on vanhat vanhemmat, eivät jaksa enää sitä arkea samalla tavalla kuin nuoret vanhemmat.
Ystäväni sai kaksoset kuukautta ennen kuin täytti 51 vuotta. Ihan luomusti, toivotusti.
Tuskin näitä näin monella on, kuten täällä saa lukea. Harvinaista.
Itse kysyin juuri samaa lääkäriltä, pitää kuulemma ultrata ja ottaa verikokeet. Siitä sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en tiedä ketään joka olisi tuon ikäisenä saanut lapsen.
Ai niinkö, itse synnyin 60-luvulla kuudentena lapsena, äitini oli 46 v. En usko, että on kovinkaan harvinaista.
Työkaverini synnytti 2 viikkoa 50-vuotispäivän jälkeen, luomuraskaus. Nuorekas mamma, toivottu kolmas lapsi. Kaikki alle kouluikäisiä.
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000000155501.html
Ilmeisesti abortteja tehdään paljon koska kuvitellaan noin olevan.
No, kyllä kaikissa artikkeleissa ainakin kerrotaan harvinaista olevan tuon ikäiset raskautta. Taisi olla mahdollisuus 0,5 prosenttia.
Joillekin vaikeaa tai mahdotonta ja pienelle osalle helppoa.
Mutta varmaan se raskaaksi tuleminen yli 40v on ainakin luomusti erittäin vaikeaa, ei mahdotonta mutta todennäköisyydet ovat aika huonot, hoidoilla ne mahdollisuudet paranevat mutta ei kovia paljoa.
Kaikki on erittäin yksilöllistä ja tapauskohtaista, mutta kyllä minun mielestäni naisen kannattaa hankkia lapsi/a paljon ennenpää kun täyttää 40v jo ihan terveydellisistäkin syistä.
Jokainen silti tekee niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta kannattaa myös varautua että se lopputulos ei välttämättä ole se toivottu.
Tuskin onnistuu tuossa kohtaa enää.
Tuo riippuu paljolti siitä onko aiempia lapsia.
Kokemuksia?