Onko kilpirauhasen vajaatoiminta oikea sairaus?
Tätä olen miettinyt paljon. Minusta sairaus tuntuu enemmän muotidiagnoosilta ja etenkin naisilla se on mielestäni vain hyvä tekosyy olla laiska ja lihava, eikä edes yritetä laihduttaa. Monet myös syövät lääkkeitä ihan turhaan, kun arvot ovat vasta viiterajoissa. Mitä järkeä siinä on? Turhat lääkkeet ovat vaarallisia elimistölle. Tuntuu että keski-ikäisten naisten keskuudessa on muutenkin muodikasta ja hienoa olla jollakin tapaa sairas. Miksi ihmeessä?
Kommentit (36)
Ei ole. Niputetaan kaikki sairaudet mielikuvitukseksi niin saadaan paljon terveitä työtätekeviä ihmisiä.
-hallitus
Kyllä on ihan oikea sairaus. Oli väsynyt ja uupunut olo: pikku tekemisen jälkeen piti aina kerätä voimia makuulla, eikä esim. lenkkeily ollut enää ollenkaan mahdollista. En lihonut, mutta turvotusta oli erityisesti kasvoissa. Silmät oudosti "pienenivät" kun ylä - ja alaluomet turposivat, posket levenivät. Oli vaikea löytää sanoja, kaikki hidastui. Oli sydämen tykytystä, ja silmien kuivumista.
Kyllä se ainakin v-mäisiä oireita aiheuttaa. Ja jos on muitakin sairauksia, niin vajaatoiminta pahentaa myös niiden oireita.
Voiko olla vajaatoiminta jos on jatkuvaa turvotusta kasvoissa ja esim jos syö YHDEN leivän illalla niin aamulla naama on kuin jalkapallo? Paino ei laske vaikka liikun todella paljon, mutta lihasta on kuitenkin tullut. Olen väsynyt ja olo on sumuinen, olen tosi uninen vaikka olisin nukkunut yhdeksän tunnin yöunet, sydämen tykytyksiä on myös. Verikoe varattuna jo.
Suomessa hoito on vähän retuperällä eikä potilaan oireita juuri kuunnella, tuijotetaan vain arvoja. Ikävää mutta totta.
Mulla todettiin vajaatoiminta ihan yllättäen, kun menin kuukautishäiriöiden vuoksi gynelle. En huomannut lainkaan tyypillisiä vajaatoimintaoireita kuten lihomista, aivosumua tai väsymystä. Päinvastoin, olen aina ollut normaalipainoinen (tai pikemminkin hoikka) ja liikunnallinen. Uraa luon vaativassa ja kilpailullisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Satunnaisia rytmihäiriöitä kyllä oli välillä, mutta eivät nekään varsinaisesti haitanneet. Lääkkeen aloituksen jälkeen en myöskään huomannut muutoksia olotilassani, joten kyse ei ollut tottumuksesta. Ihmettelen kyllä, miksi juuri tämä sairaus on saanut niin valtavasti huomiota osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla vajaatoiminta jos on jatkuvaa turvotusta kasvoissa ja esim jos syö YHDEN leivän illalla niin aamulla naama on kuin jalkapallo? Paino ei laske vaikka liikun todella paljon, mutta lihasta on kuitenkin tullut. Olen väsynyt ja olo on sumuinen, olen tosi uninen vaikka olisin nukkunut yhdeksän tunnin yöunet, sydämen tykytyksiä on myös. Verikoe varattuna jo.
Voi olla ja voi olla olematta.
Mulla ollut kilpirauhasen vajaatoiminta noin 10 vuotta. Nyt unohtelin lääkkeitä. Minulla alkoi oireilemaan näköhäiriönä, puutumispistelyinä, huimausta, muisti huonontui. Sitten nostettiin annosta ja tuli liikatoiminta. Paniikkihäiriöitä, sydämen tykytystä usvassa oloa, ajatus ei toiminut.
Nyt alkaa olla arvot kohdillaan ja opetus siitä, että pitää hoitaa ja huolehtia tarkemmin. Olen laiha.
Kyllä se vaan näkyy ulkonäössä, jos tuo sairaus on. Naama on turvonnut, hiukset ohuet ja huonokuntoiset, väsymystä, lihomista, useilla vähän kaksoisleukaa...Monet tosi kurjan näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan näkyy ulkonäössä, jos tuo sairaus on. Naama on turvonnut, hiukset ohuet ja huonokuntoiset, väsymystä, lihomista, useilla vähän kaksoisleukaa...Monet tosi kurjan näköisiä.
Ei se kaikilla näy. Minulla on synnynnäinen vajaatoiminta eikä se ole näkynyt koskaan ulkonäössä, vaikka ehti olla kymmeniä vuosia hoitamattomana. Aiheutti kyllä monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaikilla näy. Minulla on synnynnäinen vajaatoiminta eikä se ole näkynyt koskaan ulkonäössä, vaikka ehti olla kymmeniä vuosia hoitamattomana. Aiheutti kyllä monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita.
Jos se on synnynnäinen niin mistäs tiedät?
Ja kaikki vauvat tuon varalta testataan jo laitoksella. On kuitenkin kuolemaksi hoitamattomana.
Ap varmaan niitä ihmisiä joiden mielestä masennuskaan ei ole OIKEA sairaus vaan siitä parantuu ihan vain itseään niskasta kiinni ottamalla :):):):)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tsh kasi tai seiska alkaa olla aika paha mielestäni. Itsellä oli karmea olo jo nelosen kiepeillä. Mene toiselle lääkärille.
Enemmän merkitystä on niillä kilpirauhashormonien pitoisuuksilla, TSH voi joskus jopa olla koholla muista syistä. Mutta yleensä joo, johtuu vajaatoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksinkertaisuus oikea sairaus?
Kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääkkeitä, mutta yksinkertaisuuteen ei. Siinä ero, tiedoksi aloittajalle.
Kaverilla on tuo ja on ihan oikeasti sairaan näköinen. Tyhmä aloitus