Minne näistä muuttaisit?
Olen muuttamassa Suomeen useamman vuoden poissaolon jälkeen. Potentiaalisia työpaikkoja olisi lähinnä Helsingissä (josta on annettu tähän mennessä paras diili), Tampereella ja Jyväskylässä. Minkä näistä valitsisit ja miksi?
Entä jos uran kannalta paras olisi Helsinki, muut olisi ok paikkoja mutta ei ihan huippu-uraa tulevaisuudessa. Muuttaisiko se mitään?
Kommentit (31)
Ystäväni ostivat omakotitalon Jupperista Niinistöjen läheltä, eikä se maksanut kuin 450.000€. Toiset kaverit ostivat erillistalon Laurinlahdesta Anne Bernerin naapurista ja maksoivat 410.000€. Minusta nuo eivät ole kalliita, kun ovat vielä hyväkuntoisia ja viimeisen päälle rempattuja.
Kalliita asunnot ovat keskustassa ja muutamalla merenranta-alueella. Muualla saa asuntoja ihan järkihinnoilla.
Jyväskylä on kaunein kaupunki ikinä. Ja sopivan kokoinen.
Minäkin olen opiskellut viisi vuotta Jyväskylässä, lapseni asuvat Tampereella ja Helsingissä. Näsijärvihän on ihan Tampereessa kiinni ja talot normaalin hintaisia jopa järven rannalla. Jyväskylässä on myös järvi ja Helsingissä meri lähellä. Minä valitsisin Tampereen. Sieltä on paremmat yhteydet maailmalle kuin Jyväskylästä ja junalla on tunnissa Helsingissä. Asumiskustannukset, puhdas ilma, harrastusmahdollisuudet ja kouluvalikomakin ovat ihan kilpailukykyisiä. Ja murre, aivan ihanaa!
Ei, elä tule tänne takas jos ei ole pakko. Minä tein sen virheen ja kadun syvästi. Toivottavasti tulee vielä ennen eläkeikää hyvä mahdollisuus johon tarttua.
Jyväskylään. Se on paras vaihtoehdoista.
Jyväskylään. Jos haluat pieneen kaupunkiin lasten kanssa.
Mansesta kirjoitti:
Tampereelle ilman muuta. Kaikki on mitä tarvitaan, mutta kaupunki ei ole liian iso esimerkiksi kulkemisten kannalta. Nyt on pientä remonttia menossa, mutta kyllä ne siitä loppuvat. Keskustassa puistoja, monia teattereita, elokuvia, monipuoliset ravintolat, taidemuseot ja -näyttelyt, ulkoilualueet lähellä, mukavat ihmiset, Vapriikki, Pyynikki, Amuri, ihanat kahvilat, aurinkoiset torit, riittävästi kauppoja ja ostoskeskuksia, hauskoja baareja ja terasseja, toimiva julkinen liikenne...
Haahuilevia narkkareita, juoppoja ja työttömiä...pahat autoruuhkat...koko kaupungissa myllätty kadut auki...kaupungin kassan pohja näkyy jo...teknologiateollisuuden pako...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös ulkosuomalainen, joka välillä leikittelee ajatuksella Suomeen paluusta. Itse olen uudessa kotimaassani päässyt niin hyvään elintasoon, että muutto Helsinkiin olisi kyllä järkytys asumisen hintojen takia. Helsingissä nimittäin on asuminen huomattavasti kalliimpaa kuin nykyisessä kotikaupungissani, mutta täällä palkat ovat ainakin kaksinkertaiset Helsinkiin verrattuna. Ihan tämä jo rajaisi Helsingin pois vaihtoehdoista. Minulle mukava ja laadukas asuminen on tärkeää. Luulisin, että Jyväskylä olisi noista paras vaihtoehto asumisen laadun ja hintojen takia. Uran tärkeys? No, ajattelisin asian niin, että teen työtä elääkseni, enkä elä tehdäkseni töitä.
Kiinnostaisi tietää missä tällainen paratiisi sijaitsee! Ja myös se minkä alan palkoista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin johonkin Lahden radan varrelle, kauniiseen taloon järven rannalle. Jos kävisin Helsingissä töissä siis.
Ihan järjetön työmatka. Ei missään tapauksessa.
Mutta jos ap on asunut suurkaupungissa hän on tottunut pitkiin työmatkoihin. Esim. matka Sipoosta Helsinkiin on naurettavan lyhyt jos verrataan vaikka Kalifornian ruuhkiin missä kymmeneen kilsaan menee kaksi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin johonkin Lahden radan varrelle, kauniiseen taloon järven rannalle. Jos kävisin Helsingissä töissä siis.
Ihan järjetön työmatka. Ei missään tapauksessa.
Mutta jos ap on asunut suurkaupungissa hän on tottunut pitkiin työmatkoihin. Esim. matka Sipoosta Helsinkiin on naurettavan lyhyt jos verrataan vaikka Kalifornian ruuhkiin missä kymmeneen kilsaan menee kaksi tuntia.
Itse asiassa meillä täällä suurkaupungissa ei ole paha työmatka, asuntomme on erittäin hyvällä paikalla. Joten ei, mitään tunti suuntaansa työmatkoja en edes harkitsisi. Ja haluan työmatkan, jonka voi pyöräillä.
Kiitos vastauksista. Jyväskylässä kulkemisen helppous houkuttaisi. Ja samalla rahalla saa paljon enemmän. Loppupeleissä nyt sitten kuitenkin neuvotellaan vielä työnantajan kanssa.
Ap
Itse olen myös ulkosuomalainen, joka välillä leikittelee ajatuksella Suomeen paluusta. Itse olen uudessa kotimaassani päässyt niin hyvään elintasoon, että muutto Helsinkiin olisi kyllä järkytys asumisen hintojen takia. Helsingissä nimittäin on asuminen huomattavasti kalliimpaa kuin nykyisessä kotikaupungissani, mutta täällä palkat ovat ainakin kaksinkertaiset Helsinkiin verrattuna. Ihan tämä jo rajaisi Helsingin pois vaihtoehdoista. Minulle mukava ja laadukas asuminen on tärkeää. Luulisin, että Jyväskylä olisi noista paras vaihtoehto asumisen laadun ja hintojen takia. Uran tärkeys? No, ajattelisin asian niin, että teen työtä elääkseni, enkä elä tehdäkseni töitä.