Oletko ns. "streetsmart", joka osaa väistellä uhkaavia tilanteita?
Eli osaatko liikkua kaduilla fiksusti ja väistellä mahdollisia ongelmia? Itse osaan. Tuli vaan mieleen tuosta Iltiksen videosta, jossa joku nainen näkee jonkun hullun, joka ensin hajottaa auton tuulilasin. No tämä nainen lähtee seuraamaan ja KUVAAMAAN miestä kävellen tämän perässä, kunnes mies tietysti havaitsee sen, kaataa naisen ja potkimaan tätä päähän. Yllättyneitä olivat? Tämä ei siis ole ns. streetsmart-touhua, mitenkään uhria vähättelemättä ja ihmettelen eikö nainen tajunnut riskiä.
Kommentit (27)
Olen. En oikaisen Kaisaniemen puiston läpi yöaikaan, väistän huomaamattomasti toiselle puolelle katua, jos vastaan tulee miesporukka kännissä, seuraan päihtyneiden kehonkieltä; onko se aggressiivista ja nopeaa = aineet ja riski. Jos odottelen junaa jossakin asemalla, en seiso paikallani tyhmän näköisenä vaan pysyn pienessä liikkeessä, etten herätä turhaan tupakanpummijoiden huomiota. Jne.
Terve itsesuojeluvaisto on ihmisellä hyvä olla olemassa. Tämä on toisilla kehittyneempi, liittyen pääasiassa aikaisempiin kokemuksiin. Keskiluokkaisessa pumpulissa kasvanut saattaa oikeasti erehtyä kuvittelemaan, että hän on yöllä liikkuessaan automaattisesti turvassa. Ei välttämättä.
Olen huomannut että varsinkin naiset ovat joskus ihan hullunrohkeita. Ehkä kokemukset katuväkivallasta ovat vähäisempiä. Mies voi helposti saada pataan täysin sattumanvaraisestikkin.
Ilmeisesti olen, koska kertaakaan ei ole tapahtunut mitään. Jos jotain oudosti käyttäytyviä ihmisiä on näkynyt, olen suosiolla vaihtanut reittiä. Tarkkailen aina ympäristöäni ja poistun paikalta jos tuntuu turvattomalta.
No tämähän on fakta: naisilla ei ole usein kokemuksia varsinaisesta katuväkivallasta, kun taas miehillä sitä piisaa. Moni kaverini on saanut naamaansa ilman syytä, samoin minä. Väkisin siinä oppii tarkkailemaan ympäristöään, kun nuoruuden kantava teema oli väkivallan uhka kaupungilla liikkuessa.
Naiset pelännevät enemmän rais.kauksia.
Mitäs naiset sanoo: pitikö teidän jo teininä kaupungilla ollessanne pelätä, että saatatte saada naamaan joltakin tuntemattomalta ihmiseltä? Aika monen miehen tarvitsee.
Your face looks like pussy. Time for some serious fisting 😁
Olen. Ja olen pelastanut miespuolisen ystävänikin varmalta vakavalta pahoinpitelyltä järjestämällä "perheriidan" keskellä uhkaavaa tilannetta. Kuljen pitkin talojen reunusta jos pakko liikkua. Kaasusumutin ja hälytin ja kännykkä valmiina. Katson joka paikassa minne pääsee piiloon tai vaihtoehtoisesti ihmisten silmien eteen.
Tyttöystävällä ei ole lainkaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on tullut hankalia paikkoja, kun ei ole suostunut lähtemään bileistä/baarista ajoissa, kun olen huomannut että tarjoilussa ollaan siirtymässä rähinäviinan vaiheeseen. Pakko on myös jostakin käsittämättömästä syystä jäädä paikan sulkeuduttua polttelemaan tupakat siihen tai lähisnägärille uusien "tuttavuuksien" kanssa -> kaupungista ei löydy varmempaa paikkaa päästä myllyttämään haluaapa tai ei
Vierailija kirjoitti:
Olen. Ja olen pelastanut miespuolisen ystävänikin varmalta vakavalta pahoinpitelyltä järjestämällä "perheriidan" keskellä uhkaavaa tilannetta. Kuljen pitkin talojen reunusta jos pakko liikkua. Kaasusumutin ja hälytin ja kännykkä valmiina. Katson joka paikassa minne pääsee piiloon tai vaihtoehtoisesti ihmisten silmien eteen.
Ja lapsilleni olen opettanut, että ei kannata katsoa ketään päin. Siis jos joku möykkää tai raivoaa tai muuten vaikuttaa uhkaavalta. Katse alas ja on hiljaa.
Millanen mies hyökkää naisen kimppuun ja alkaa potkimaan sitä???
roprrfkeoffeoefoe kirjoitti:
Millanen mies hyökkää naisen kimppuun ja alkaa potkimaan sitä???
Samanlainen, mikä hyökkää miehenkin kimppuun ja alkaa potkimaan tätä, eli päihteidenkäyttäjä, jolla on toimintamallina väkivalta. Tai sitten ihan vaan psykoosissa oleva hullu.
Olen. Matkustin maailman ympäri ja ainoa, mitä minulle - onneksi - tapahtui, oli punaisten villasukkien katoaminen.
En tuijota hörhöjä, mutta seuraan, mitä ympärillä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
No tämä nainen lähtee seuraamaan ja KUVAAMAAN miestä kävellen tämän perässä, kunnes mies tietysti havaitsee sen, kaataa naisen ja potkimaan tätä päähän.
Hyvä esimerkki siitä miten ihmiset elää, tai oikeastaan katsoo, nykyään elämää kameran läpi kuin jotain telkkariohjelmaa. Sitten luullaan olevansa turvassa lasin takana eikä tajuta, ettei se kamera tee ketään luodinkestäväksi. Saattaa herätellä joitain niistä, jotka aina tiukan paikan tullen kaivaa kameran esiin ja alkaa kuvaamaan luullen että sillä pääsee pälkähästä.
Väittäisin olevani. Tiedostan riskit, en kulje pimeällä yksin ulkona varsinkaan syrjäisissä paikoissa, jos ei ole aivan pakko, välttelen humalaisten tai muuten uhkaavasti/sekavasti käyttäytyvien kanssa kontaktiin joutumista ja en puutu muiden tappeluihin muuta kun soittamalla poliisit, jos tilanne siltä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin olevani. Tiedostan riskit, en kulje pimeällä yksin ulkona varsinkaan syrjäisissä paikoissa, jos ei ole aivan pakko, välttelen humalaisten tai muuten uhkaavasti/sekavasti käyttäytyvien kanssa kontaktiin joutumista ja en puutu muiden tappeluihin muuta kun soittamalla poliisit, jos tilanne siltä vaikuttaa.
Niin ja vaikka se surullisen kuuluisa raiskausuhrin pukeutuminen ei ikinä olekaan mikään oikeutus tehdä pahaa toiselle niin en kulje missään minihameessa yksinäni, vaqn vähän peittävämmin, jolloin en ehkä herätä niin kovasti jonkun himokkaan sekopään huomiota.
En poistu kotoa lainkaan. En siis joudu uhkaaviin tilanteisiin kadulla. Homma on hanskassa!
Toi on mun mielestä jännä et pitää oikein provosoida ja seurata kameransa kanssa...miksi ihmeessä? jos haluaa todistusaineistoksi kuvata niin sen voi tehdä vähäeleisesti paikaltaan. Mikä sai tämän tytön luulemaan että ihminen joka paiskaa kiven vieraan ihmisen auton tuulilasiin, ei tulisi silmille kun sitä vähän vielä ärsyttää ?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sai tämän tytön luulemaan että ihminen joka paiskaa kiven vieraan ihmisen auton tuulilasiin, ei tulisi silmille kun sitä vähän vielä ärsyttää ?
"Mä kuvaan sua! Sä et voi etkä saa tehä mulle mitään!!"
Oma terveys vs. tuulilasi, kumpi on tärkeämpää?
Menen aina nyrkit pystyllä täysillä päin. Joskus tulee tauluun, joskus ei.