Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyönnin lisääminen lapsiperheessä ja siihen liittyvien ongelmien selättäminen

Vierailija
04.08.2018 |

Olen viime aikoina alkanut heräämään kasvissyönnin lisäämiseen / lihansyönnin vähentämiseen johtuen erilaisista ekologisiin ja eettisiin ja terveyteen liittyvistä syistä. Omalla kohdallani asiassa ei ole ongelmaa, mutta lasten kohdalla on. Esimerkiksi tänään tein nyhtökaurasta pasta bolognesen, mutta jo haju oli erityisesti toisen lapsen mielestä erilainen kuin tavallisesti (eli huonompi...), ja ensimmäisen haarukallisen jälkeen jäi loput annoksesta syömättä.

Harmittaa tosi paljon, että oma kasvisruokaheräämiseni on tapahtunut vasta nyt, kun lapset ovat jo 10 ja 12 -vuotiaita. Jos olisi silloin aikanaan tajunnut tarjota lapsille kasvisruokaa, ei nyt olisi ongelmaa erilaisen makumaailman oppimisessa. Tarkoituksenani ei ole kokonaan jättää lihansyöntiä, mutta kuitenkin niin, että ainakin puolet ruoasta olisi kasvisruokaa, esim. 4 pv viikossa kasvista, 2 pv kalaa ja 1 pv lihaa.

Varsinainen pyyntöni kuuluukin, että jos jollain on kokemusta lihansyöntiin tottuneille lapsille maistuvista kasvisruokaresepteistä, ottaisin niitä mielelläni vastaan!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan noita nyhtökauroja ja muita eineksiä ala lapsille syöttämään. Soija kannattaa myös hylätä.  Oikeita kasviksia ja reseptejä löytyy pilvin pimein.

Vierailija
2/4 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä ruuissa mahdollisimman prosessoimattomia aineksia. En itsekään pidä nyhtökaurasta, vaikka olen tottunut teollisikn kasvisproteiineihin.

Meillä lapset itse halusivat alkaa kasvissyöjiksi 12+ -vuotiaina, joten ongelmaa ei ollut. Ehkä kannattaisi motivoida lapsia kertomalla miksi on hyvä syödä enemmän kasviksia. Ja tarjota tuttuja kasviksia ja totutella hiljalleen uusiin aineksiin.

Meillä on syöty esim. Lidlin tuoretta soijarouhetta (kylmähyllystä, ei sitä kuivaa) tacojen kanssa maustettuna valmiilla tacoseoksella. Uppoaa, vaikka muutoin soijaouhe on out.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin jauhelihasoijarouhesekoitusta esim pastakastikkeeseen ja pikku hiljaa vähennät lihan osuutta ja lisäät juureksia. Soijarouhe kelpaa meillä hyvin, se pitää vaan maustaa ja valmistaa hyvin. Pelkällä kasviksilla lapsesi tulevat vain kiukkuiseksi. Kunnes oppivat syömään papuja ja linssejä.

Vierailija
4/4 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset - etenkin lapset - ovat hyvin alttiita vaikutuksille mielipiteidensä suhteen. Jaksa vaan itse hokea, kuinka hyvää kasvisruoka sinun mielestäsi on, niin lapsetkin pikkuhiljaa omaksuvat tämän mielipiteen. Kasvisruokaa ei kannata esittää pakkona tai keinona johonkin vaan hyvänä asiana itsessään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä