Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaalla ruotsinkielisiä vain 2,5 (kaksi pilkku viisi) prosenttia! Silti Vantaa on muka kaksikielinen kaupunki!

Vierailija
04.08.2018 |

Onkohan tällaisessa leikkikaksikielisyydessä mitään järkeä?

http://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/tietoa_vantaasta/tilastot_ja_tu…

"Vantaalaisista 79,8 prosenttia oli suomenkielisiä, 2,5 prosenttia ruotsinkielisiä ja 17,7 prosenttia vieraskielisiä."

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia Vantaalaisia jotka hyötyvät Ruotsin osaamisesta töissään sekä vapaa-ajan vietossaan. Ei kaikille automaattisesti ole pahasta Ruotsin osaaminen. Itse Vantaalla opiskelleena olen pahoillani että minulla vaihtui Ruotsin opettaja jokaisena vuonna ja ensimmäisenä vuonna opettajamme oli niin huono ettemme oppineet kieltä kunnolla tämä jos mikä on turhaa. Nykyään vanhempana harmittaa etten opetellut paremmin itse, riippumatta opettajasta, koska Ruotsia tarvitsen nykyään useammin kuin uskoinkaan.

Vierailija
2/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia Vantaalaisia jotka hyötyvät Ruotsin osaamisesta töissään sekä vapaa-ajan vietossaan. Ei kaikille automaattisesti ole pahasta Ruotsin osaaminen. Itse Vantaalla opiskelleena olen pahoillani että minulla vaihtui Ruotsin opettaja jokaisena vuonna ja ensimmäisenä vuonna opettajamme oli niin huono ettemme oppineet kieltä kunnolla tämä jos mikä on turhaa. Nykyään vanhempana harmittaa etten opetellut paremmin itse, riippumatta opettajasta, koska Ruotsia tarvitsen nykyään useammin kuin uskoinkaan.

Miten ruotsin osaaminen liittyy kaupungin keinotekoiseen kaksikielisyyteen?

PS.  "ruotsin kieli" ja "vantaalainen" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, jo enemmän kuin 1/6 ulkomaalaisia.

Vierailija
4/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ruotsin osaaminen liittyy kaupungin keinotekoiseen kaksikielisyyteen?

PS.  "ruotsin kieli" ja "vantaalainen" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

No voi yhyy. Oliko muuta? Eipä tietenkään.

Vierailija
5/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika, jo enemmän kuin 1/6 ulkomaalaisia.

Sekä viron- että venäjänkielisiä on kumpiakin enemmän kuin ruotsinkielisiä.

Vierailija
6/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laki vaatii. Eli Vantaalla on yli 3 000 ruotsinkielistä.

Vierailija
7/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tällaisessa leikkikaksikielisyydessä mitään järkeä?

http://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/tietoa_vantaasta/tilastot_ja_tu…

"Vantaalaisista 79,8 prosenttia oli suomenkielisiä, 2,5 prosenttia ruotsinkielisiä ja 17,7 prosenttia vieraskielisiä."

Hienoa, että Vantaalta löytyy eri kieliä puhuvia ihmisiä. :D

Vierailija
8/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kuka idiootti laatii tuollaisia lakeja? Helsinki olisi tuon mukaan kaksikielinen, vaikka ruotsinkielisiä olisi vain 0,5%! Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Vierailija
9/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Vantaa jaettaisiin tasan kahtia kahdeksi kaupungiksi, kumpikin näistä olisi lain mukaan yksikielinen! Kertoo hyvin siitä, miten älytön kielilaki meillä on.

Vierailija
10/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan Suomikin kaksikielinen vaikka koko maassa on ruotsinkielisiä, mitä, 4%?

Vierailija
11/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan Suomikin kaksikielinen vaikka koko maassa on ruotsinkielisiä, mitä, 4%?

Joo, mutta suurin osa Suomen kunnista on yksikielisiä.

Vierailija
12/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun uutisoitiin että pakolaislapsia laitettiin Vantaalla ruotsinkielisiin kouluihin koska ne kärsivät oppilaspulasta. Varsinainen karhunpalvelus lapsille, eivät opi suomea (kotona puhuvat varmaan omaa kieltään) ja ruotsilla pärjää Suomessa ehkä jossain Närpiössä. :/

Vierailija
13/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun uutisoitiin että pakolaislapsia laitettiin Vantaalla ruotsinkielisiin kouluihin koska ne kärsivät oppilaspulasta. Varsinainen karhunpalvelus lapsille, eivät opi suomea (kotona puhuvat varmaan omaa kieltään) ja ruotsilla pärjää Suomessa ehkä jossain Närpiössä. :/

Ulkomaalaisia suorastaan kusetetaan tässä kieliasiassa. Esim. tässä uutisessa sanovat suoraan, että heitä huijattiin ja jätettiin kertomatta, että ruotsilla ei oikestaan tee yhtään mitään Suomessa:

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/immigrants_learning_swedish_over_fin…

"Many immigrants moving to the capital region from Ostrobothnia, a region with a Swedish-speaking majority, say they feel cheated. According to them, they were kept in the dark about the fact that Swedish-language skills would not suffice for launching a career in Helsinki—or anywhere else in Finland."

Vierailija
14/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan alue on historialtaan ruotsinkielinen. Näkyy esim. paikan nimissä.

Sodan jälkeen alkoi muutto Savosta, Pohjois-Karjalasta jne.

1990-luvun alusta lähtien tulijat ovat sitten vähän kauempaa.

Valitettavasti muuttotahti on nykyään kiivaampaa kuin rahkeet kestää.

Kannatan ruotsinkielisen historian vaalimista.

Vierailija
15/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taas kertoo siitä että ruotsin kieli on täysin turhaa, ja että pakkoruotsi&kaksikielisyys tulisi poistaa.

Vierailija
16/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historian tuntijana varmaan tiedät myös sen, että ruotsin kieli tuli tänne ruotsalaissiirtolaisten mukana. Kuningas antoi heille maita ja etuisuuksia ja suomenkieliset häädettiin sisämaahan.

Miksi meidän pitäisi vaalia siirtolaisten mukana tullutta vierasta kieltä?

Vierailija
17/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee se suomenkielikin joskus kuolemaa kun tarpeeksi odotetaan.

Vierailija
18/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kuka idiootti laatii tuollaisia lakeja? Helsinki olisi tuon mukaan kaksikielinen, vaikka ruotsinkielisiä olisi vain 0,5%! Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Näin se vain on! Lait ovatkin IDIOOTTIEN säätämiä. Ei mitään tolkkua! Kiitos, että toit tämän näkökulman mukaan keskusteluun.

Vierailija
19/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se vain on! Lait ovatkin IDIOOTTIEN säätämiä. Ei mitään tolkkua! Kiitos, että toit tämän näkökulman mukaan keskusteluun.

No mutta otetaan vihreistä mallia ja lakataan noudattamasta lakeja, jotka ovat meidän mielestämme tyhmiä!

Vierailija
20/44 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historian tuntijana varmaan tiedät myös sen, että ruotsin kieli tuli tänne ruotsalaissiirtolaisten mukana. Kuningas antoi heille maita ja etuisuuksia ja suomenkieliset häädettiin sisämaahan.

Miksi meidän pitäisi vaalia siirtolaisten mukana tullutta vierasta kieltä?

Näin se vain on! Äitisi oli alkoholisoitunut h*uora, joka vaihtoi sinua viinaan ollessasi lapsi. Sieltä tuo mielisairautesi kumpuaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän