Kysytkö puolison lupaa/hyväksyntää?
Yläpeukku = kysyn lupaa/hyväksyntää puolisolta
Alapeukku = en kysy lupaa/hyväksyntää (=tulee puolisolle yllätyksenä)
Eka kyssäri:
1. Uuden auton ostaminen omilla rahoilla
Kommentit (26)
Ihan yleisesti keskustelisin puolison kanssa sellaisista ostoista, jotka vaikuttavat jollakin tavalla myös hänen elämään. Omilla rahoilla ostettavasta uudesta autosta en keskustelisi, mutta käytetystä kyllä, koska hän ammattiasentajana ehkä joutuisi tekemään sille jotain. Kesämökki olisi oletettavasti enemmän tai vähemmän yhteisessä käytössä, joten siitäkin keskustelisin.
Työpaikan vaihdossa vaikuttaisi se, miten se muuttaisi perheen elämää. Esimerkiksi päivätyöstä kolmivuorotyöhön vaihto tai huomattavan paljon työmatkoja uudessa työssä olisivat sellaisia, joista keskustelisin.
Eri mieltä oltaessa puolison suuttuminen ei vaikuttaisi yhtään mitään. Sen sijaan oikein hyvät perustelut esimerkiksi edellä mainituissa käytetyn auton ja mökin ostossa sekä työpaikanvaihdossa voisivat vaikuttaa.
Kun puolisoiden arvot ovat kovin erilaiset, parisuhde on muutenkin hyvin vaikea. Silloin joutuu säätämään kaiken aikaa, kumman mielipide on vahvempi. Onko silloin muuta vaihtoehtoa kuin se, että toinen vain alistuu tai riidellään jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Omituinen kysymys, koska ei avioliitossa ole sinun ja minun rahoja vaan meidän rahat.
Vain urpo ostaa auton kysymättä puolison mielipidettä asiaan.
Kyllä juridisesti avioliitossa on omat rahat. Jos ei ole avioehtoa, niin sitten avioerossa puolitetaan omaisuus, mutta se tapahtuu vasta avioeron jälkeen. Käytännössä puolisoilla on kyllä monesti yhteistalous.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen kysymys, koska ei avioliitossa ole sinun ja minun rahoja vaan meidän rahat.
Eri mieltä. Elatusvelvollisuus on, mutta molemmat tienaavat ja pitävät omat rahansa. Niistä voidaan tarvittaessa erikseen siirtää tietty osuus yhteiselle tilille, ja ne ovat sitten yhteisiä varoja.
</p>
<p>Kun puolisoiden arvot ovat kovin erilaiset, parisuhde on muutenkin hyvin vaikea. Silloin joutuu säätämään kaiken aikaa, kumman mielipide on vahvempi. Onko silloin muuta vaihtoehtoa kuin se, että toinen vain alistuu tai riidellään jatkuvasti?[/quote kirjoitti:Tämä on hyvä kysymys. Tuollaisessa suhteessa molemmat joutuvat tekemään kompromisseja isoissa asioissa tai kestämään pitkäaikaista suuttumista. Omien päätösten tekeminen puhumatta ilman puolison hyväksyntää juontaa juurensa siitä, että puoliso todennäköisesti puuttuisi päätöksentekoon. Vuosia jatkuvana tällainen johtaa helposti katkeruuteen tai "kostokierteeseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka keskustelette kaikista asioista puolisonne kanssa: mitä teette silloin, jos olette totaalisen eri mieltä jostain asiasta puolisonne kanssa? Teettekö silloin oman päänne mukaan, vaikka puoliso suuttuisi vai otatteko puolison mielipiteen huomioon?
Miksi sen puolison suuttua pitäisi. Asioista voi olla rakentavasti eri mieltä, suututtamatta ja uhmaamatta. Oma elämäni, omat rahani, upea mies elämässä on vain bonus, ilmankin pärjää.
No suuttuminen lähinnä sen takia, jos ne toisen päätökset vaikuttavat välillisesti puolisoonkin. Esimerkiksi puolison uusi aikaavievä harrastus lapsiperheessä voi tarkoittaa sitä, että toinen joutuu ottamaan isomman vastuun lastenhoidosta ja kotitöistä. Uusi auto taas voi tarkoittaa sitä, että rahaa ei sitten olekaan remonttiin. Uusi työ voi tarkoittaa sitä, että ei pystykään hakemaan lapsia päiväkodista. Suuttuminen tulee tilaanteessa, jossa toinen ei pärjääkään ilman toisen apua joko taloudellisesti tai ajallisesti.
Talo on 50-50 myös minun. Toki tiedän remonttitarpeet ja niiden hinnat. Minulla ei ole varaa kalliiseen autoon jos rahat täytyy käyttää asumiseen. En ole tyhmä ja osaan peruslaskutoimitukset. Puolison kanssa on hyvin samansuuntaiset prioriteetit.
No lapsi on prioriteettilistalla korkealla molemmilla, joten pk-ikäisen kanssa olisi tietysti miettinyt hänen arkeaan. Esim kotihoidontukiaika oli lähinnä kysymys että haluaako isäkin breikin työelämästä vai pidänkö minä (meistä parempipalkkainen) kaiken.
Lyhyesti: kannattaa miettiä sitä puolison valintaa huolella eikä mennä lisääntymään seurusteluvaiheessa.